גיבור התרבות שלנו

בעולם כה נוצץ ומתוקשר בו גיבורי ואלילי התרבות מצליחים למלא אולמות מופעים, הגרי"ש אלישיב זצ"ל היווה אנטיתזה מוחלטת, מהצד התורני של המפה. דברים לזכרו

אא

השבוע ראינו איך מעל שלוש מאות אלף איש עזבו את שיגרת החיים שלהם בפתע ובלי הודעה מוקדמת, בלי שיהיה להם כל רווח, פשוט עזבו הכל ועלו לירושלים, עלו והצטופפו בין ברחובותיה הצרים של שכונת מאה שערים העתיקה והשמרנית והכל בכדי ללוות יהודי קשיש למנוחות.

רבבות אנשים שאת רובם המוחלט הוא כלל לא הכיר, לרובם המוחלט לא היה שום קשר ישיר איתו ולא מצפים לשום גמול מקרוביו, ואף על פי כן היתה ניכרת על פניהם אווירה של יתמות, אווירה של קושי לקראת הבאות לקראת מה שטמון בעתידם.

שמעתי פעם משפט חכם מאיזה איש תקשורת ישראלי שאמר לאחר פטירתו של הגרש"ז אויערבך זצ"ל שאף בלוויתו השתתפו מספר דומה של אנשים "כאן מעבר לגדר חי אדם צנוע שלא הכרנו אותו, ששלוש מאות אלף איש טרחו לבוא ולחלוק לו כבוד אחרון, ואחד מהשתים או ששלוש מאות אלף איש טיפשים שהולכים בעיוורון אחר דמות אפורה או שאנחנו הטיפשים שלא השכלנו ללכת ולהכיר את אותו אדם – וכנראה שהחלק השני של המשפט נכון יותר"

בעולם כה נוצץ ומתוקשר בו גיבורי ואלילי התרבות מצליחים למלא אולמות מופעים בעדר של מעריצים שורק ומוחה כף, בו כל מי שנוצץ ועשיר נחשב ליותר נערץ ומודל לחיקוי, שתמונותיו מתנוססות בחדרי נערים מעריצים, שלו רק ידעו ואפילו במקצת מאופיו ואורח חייו של אותה דמות היו משחיתים את תמונותיו ומשליכים אותה אחר כבוד לסל המחזור, עד שקמטי עורו ושיער לבן כובש את שחרות שערו ואז נזרק אותו אליל אל אשפת ההיסטוריה ובמקומו נולד "כוכב" חילופי על פי רוב ריקן יותר תאוותן יותר ובדרך כלל ללא ערכים ראויים לחיקוי

ושם ממש מעבר לפינת הרחוב חיים אנשים שגיבורי התרבות שלהם חיים יחד עם עוד עשרה ילדים בדירת חדר וחצי מיושנת, וזה לא מונע מהם להתרפק על דלתות אותו בית, להצטופף במפתן אותו בית אולי אולי יצליחו להציץ פנימה, אולי יצליחו להיוועץ עם אותו אדם, מה הם כבר יוכלו לראות שם אדם מהמאה שנה הקודמת שאין לו ואפילו חבר אחד בפייסבוק? מה הם יוכלו להחכים משם הרי גם לנווט את עצמו בגוגל אותו קשיש לא יודע?!

לכאורה במושגים של שנות האלפים אבל דווקא לשם מגיעים אנשים כ"כ חשובים אנשי ספר ומדע, דווקא לשם מגיעים אנשים ששייכים לפעמים גם לקצה השני של הרחוב שהם כן טעמו ממנעמי החיים ופתאום כאילו לא יודעים מהו עושר? מהו סטייל? הם באים ו"יורדים" מחשיבותם לבקר ולהתבטל בפני אותה דמות קשישה דמות כ"כ עתיקה שאפילו זכאות לתעודת בגרות אין לו?!

סיפור מפורסם מסופר על רבי יעקב קמינצקי אחד מגדולי ראשי הישיבות בארה"ב שבאחד מטיסותיו לארה"ב התיישב לידו מזכיר ההסתדרות שעל פי מראהו ניכר היה שאין לו קשר למסורת ולדת, במשך הטיסה התפעל אותו אדם מנכדו של הר"י קמינצקי שכל כמה זמן בא לסביו בשאלה אם הוא רוצה לשתות, לאכול אם חסר לו משהו ממש כעבד לפני רבו ומתוך התפעלות שאל את הרב תגיד! איך זה שהנכד שלך כ"כ מכבד ומעריך ואצלנו אני זה שאמור להגיש כוס שתיה לנכדי?!

ענה לו הרב קמינצקי – פשוט הוא!! אתם שמחנכים את ילדכם שמוצא האדם מן הקוף אזי ככל שהדור מתרחק מהקוף הרי הוא חכם יותר!! פיקח יותר!! ובעצם יותר בן אדם, אז מה הפלא שאתה הוא זה שאמור לכבד את הנכד שלך שהרי הוא יותר אדם ממך!!

משא"כ אנו שומרי הדת והמסורת מחנכים את ילדנו שככל שעוברים השנים מתרחקים אנו מאותו מעמד נורא ונשגב מאותו אור התגלות ה´ אלוקים על הר סיני א"כ ככל שחולפים השנים מתרחקים אנו מאותו מעמד בו הוכתרנו לעם סגולה – אז מה הפלא שנכדי מכבדני כ"כ!!

והדברים שזורים בדברי חז"ל באומרם " אם ראשונים כמלאכים אנחנו כבני אדם – ואם ראשונים כבני אדם אנחנו כחמורים" כלומר רק חמור חושב שהדור הקודם לו גם הוא בן אדם באותה רמה ואיכות כמוהו משום שבאמת אין הבדל בין החמור שלנו לחמור מלפני אלף שנה חמור נשאר חמור, אך אם אנו מבינים שראשונים כמלאכים אז אנו בני אדם, כלומר אם אנו מבינים שהדורות הקודמים לנו הם מבחינת מלאכים אז אנו בני אדם ולא חלילה חמורים!!

זה הסוד שהקפיץ מאות אלפי איש ללוות ולחלוק כבוד אחרון לאותו אדם שקישר וחיבר בעבותות חזקות את דורינו לדור דעה הקודם, איש שעמד בפרץ לשמר ולגדור מכל פירצה, איש שהכיר אנשי צורה שקרובים יותר לאותם שחוו את ההתגלות האלוקית בהר סיני, איש שהפנים לעצמו כמה שהעולם אינו אלא פרוזדור לפני הטרקלין!!

ביתו לא היה בית פשוט כלל, ביתו היה נוצץ ומבריק בספרים וכתבים שאף הם כמוהו קישרונו ואיחדונו עם אותו דור שקרוב מאיתנו למעמד הר סיני , למעמד בו התגלה בורא עולם לפני כל חי!!

זה הסוד-זר לא יבינם!!

זר לא יבין איך אותו זוך וטוהר יכול לקבל הכרעות הרות גורל!!זר לא יבין איך יושב אדם קרוב מאה שנים ובמתיקות ונועם לומד את אותה גמרא שלומד בן נינו בן העשר וכאילו לא קיים אצלו שום הנאות מלבד אותה הנאה!! וכי באיזה שהיא מדינה באיזה יבשת יש ספר חשבון שילד בכיתה ג לומד יחד עם פרופסור מלומד ושתיהם לא מרגישים שהספר רחוק מהם?!

אין זה אלא תורת חיים!!

תורת חיים שאין מקורה בבן אנוש אלא יצירה אלהית, תורת חיים שמעצבת את אופיו של אורח חיינו, תורת חיים שמחייבת כל רגע פנוי של כל אחד מאיתנו להתעמק בין דפיה וסודותיה.

כזה היה אותו אדם, שהתחבר כל ימי חייו לספר, וזכה להתענג בין דפי הספר, זכה להחכים ולהנחות את אופי חייו על פי הספר!!

זה גיבור התרבות שלנו, דמות שלילדנו רצינו להראות כמודל לחיקוי!

תגיות:הרב מיכאל מלכיאליצדיקגדול דור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה