פרשת אחרי מות

אור החיים הקדוש: דבר תורה קצר ומתוק על פרשת אחרי מות

מחפשים דבר תורה לשולחן שבת? לפניכם פירוש קצר ומתוק לפרשת השבוע מתוך פירושו הנפלא של אור החיים הקדוש, הכולל עצות וחיזוקים בעבודת השם

אא

"אַל תִּטַּמְּאוּ בְּכָל אֵלֶּה כִּי בְכָל אֵלֶּה נִטְמְאוּ הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אֲנִי מְשַׁלֵּחַ מִפְּנֵיכֶם" (ויקרא י"ח, כ"ד)

 

על פסוק זה מסביר אור החיים הקדוש יסוד גדול בקיום המצוות.

נשאלת השאלה, מדוע הקב"ה לא גילה לנו את השכר שנקבל על כל מצוה?

"ונראה לפרש בהשכיל על דבר אמת, למה לא גילה ה' בתורה הדרגות המצות וסגולתם, ואדרבה בא שלמה המלך עליו השלום ואמר (משלי, ה) אורח חיים פן תפלס וענו אחריו רז"ל (אבות פ"ב מ"א) שאין לנו לומר מצוה זו גדולה וזו קטנה שאין אתה יודע וכו'..."

הסיבה שהקב"ה העלים מאיתנו את שכרן של המצוות היא כדי שלא נקיים רק את המצוות שנראות לנו כגדולות, ונזניח חלילה את המצוות שנראות בעינינו כקטנות, כי לא כן הדבר. כמו שנאמר במסכת אבות פרק א', ב': וֶהֱוֵי זָהִיר בְּמִצְוָה קַלָּה כְּבַחֲמוּרָה, שֶׁאֵין אַתָּה יוֹדֵעַ מַתַּן שְׂכָרָן שֶׁל מִצְוֹת".

האם שווה לקיים מצווה "פשוטה"? הרב שניר גואטה מסביר את מקומן של המצוות בשמים

עלינו להתייחס לכל מצווה כעצומה ונחשבת בפני עצמה, וכראייה לכך אנו רואים כי ישנן מצוות גדולות וקטנות שלהן שכר שווה. אם כן, לנו אין את היכולת לקבוע את דרגת החשיבות של המצוות, וייתכן שיש מצווה שנראית גדולה עם שכר מועט, ולהפך – מצווה שנראית קטנה עם שכר מרובה.

"והוכיחו (דב"ר פ"ו ירושלמי פאה פ"א ה"א) ממה שקבע ה' שכר שווה לגדולה שבגדולות עם קטנה שבקטנות"

ואף על פי כן, ממשיך לשאול אור החיים הקדוש – בכל זאת יש מציאות של מצוות גדולות, ומדוע בכל זאת הקב"ה העלים מאיתנו את השכר?

" ועל כולן אני דן שהסברא נותנת שיש מצות ודאי גדולות ביותר ולמה סתם ה' הדבר".

אור החיים הקדוש מביא שני הסברים לדבר:

1. לא לוותר על שום מצווה

יש צורך בקיום מצוות קטנות וגדולות כאחד, כיוון שלכל מצווה יש חשיבות וסגולה בפני עצמה, וגם אם שכרה מועט – אין זו סיבה לא לקיימה, כיוון שניתן להגיע לאותו שכר רק באמצעות אותה מצווה קטנה, מה שאין במצווה הגדולה. מכאן שצריך לקיים את כל המצוות על מנת לזכות בכל סוגי השכר.

 "ונראה כי לצד שיש צורך במצות הקטנות כבגדולות שכל מצוה ומצוה סגולתה בפני עצמה, ומה בכך אם שכרה מעט, כיוון ששכרה הוי דבר שאינו בנמצא כשכר הגדולה, וכל המצות צריכין לתיקוני הנפש, לזה ציוה ה' קטן וגדול בהדרגה אחת כדי שיעשו ישראל כולם כאחד. והוא מאמר שלמה (קהלת, ט) כל אשר תמצא ידך לעשות בכחך עשה:

כשאדם עובר עבירה הוא מצטער, האם באותה מידה אנחנו שמחים לאחר קיום מצווה? הרב דוד פריוף במסר קצר חשוב

 

2. לקיים את כל המצוות, בלי אינטרס של צרכים האישיים

בכל מצווה זוכים לשכר שונה – אריכות ימים, עושר, בנים וכיוצ"ב. אם נדע את השכר של כל מצווה נקיים רק את המצוות שיעניקו לנו את הצרכים האישיים שלנו, וחלילה נזניח את השאר.

"עוד נראה טעם אחר כי לצד שיש מצות שסגולתם להאריך ימים בעולם הזה, ויש שסגולתם עושר, ויש שסגולתם בנים, וכן על זה הדרך וחש ה' כשיתגלה הדבר כל אחד ילך וישתדל במה שחפץ ובמה שצריך ולא ישתדלו בשאר מצות כמצטרך, לזה סתם הדברים ובזה ישתדל האדם בכולן כדי שתבוא לידו גם מצוה שסגולתה דבר הצריך לו".

מכאן ניתן להבין מדוע אנו רואים אנשים רשעים שמצליחים בחיים – בזכות מה? ייתכן שמקיימים רק את המצוות שמזכות בהצלחה בעולם הזה.

"ובזה יש טעם למה שאנו רואים כמה בני אדם רעים לשמים ולבריות ובתיהם שלום מפחד מלאים כל טוב, כי אפשר שבא לידם מצוה שסגולתה הצלחת עולם הזה, ואין העבירות שעושים מונעים סגולת המצוה והצלחתה, וכל זה בבחינת מצות עשה"

וכמו שאין שכר זהה למצוות, כך אין עונשים זהים על העבירות – יש עבירות שהאדם מקבל את עונשו בעולם הזה ויש בעולם הבא, וכיוצ"ב. לכן הקב"ה הסתיר את השכר והעונש כדי שהאדם ישמור עצמו מכל סוגי העבירות, ולא רק מאלה שייענש עליהן בעולם הזה.

"ובמצות לא תעשה יהיה הדבר כן, יש עבירות שפורענותם לעולם הבא, ויש שפורענותם יסורין באריכות הזמן... ודבר ידוע הוא שיותר יפעיל הפחד בלב בני אדם מוסר המשתלם בעולם הזה להיותו נגלה מעונש הנסתר".

שנזכה לקיים את כל המצוות מתוך שמחה ואהבה.

יהודי שהחל לשמור תורה ומצוות, שיתף את הרב שניר גואטה במצווה שהכי קשה לו לקיים. כשתשמעו את הסיבה גם אתם תתרגשו

תגיות:אור החיים הקדושפרשת אחרי מות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה