חדשות בארץ

לפיד קרא לנתניהו להתפטר בעקבות דו"ח מירון; הליכוד: "ניסיון לניגוח פוליטי שלא יצלח"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לדו"ח ועדת החקירה הממלכתית על האסון בהר מירון: "נתניהו היה צריך להתפטר יום אחרי האסון". הליכוד הגיב: "הממשלה בראשות בנט ולפיד הקימה ועדת חקירה נגד קודמתה, חבר מרכזי בוועדה הוא מקורבו של לפיד"

  • כ"ו אדר א' התשפ"ד
הרשב"י במירון (צילום: David Cohen/Flash90)הרשב"י במירון (צילום: David Cohen/Flash90)
אא

עימות בין סיעת יש עתיד לליכוד בעקבות הפרסום היום (רביעי) של מסקנות ועדת החקירה לאסון מירון.  

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נשא הצהרה בנוגע לדו"ח וקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להתפטר: "נתניהו לא כשיר. הוא היה צריך להתפטר יום אחרי האסון. זה מה שהיה עושה כל ראש מדינה אחר. עכשיו מגיע הדוח הזה ואומר הכל. מתוך כבוד לקורבנות הר מירון, כדי למנוע את האסון הבא שלו, הוא צריך ללכת הביתה". לפיד אף טען, כי מסקנות הדו"ח מובילות לכך שיש להעמיד את נתניהו לדין על גרימת מוות ברשלנות.

בסיעת הליכוד זעמו על דברי לפיד ופרסמו תגובה: "אסון מירון הוא אסון טראגי. ליבנו עם משפחות הקורבנות. בפועל הממשלה כבר יישמה מסקנות מתבקשות והאירוע האחרון במירון התנהל עם קהל גדול וללא דופי. הממשלה תבחן את הצורך בהפקת לקחים אופרטיביים נוספים כדי למנוע הישנות של אסון מעין זה. עם זאת, צר לנו על כך שלראשונה בתולדות המדינה הממשלה בראשות בנט ולפיד הקימה ועדת חקירה נגד קודמתה בימין הפוליטי, ושחבר מרכזי בוועדה הוא מקורבו של לפיד, שלמה ינאי, שקיבל הצעה ממנו למקום ברשימת יש עתיד לכנסת. זוהי התרסה פוליטית מובהקת לחלוטין. הניסיון הציני והמכוון של לפיד להפוך את אסון מירון לכלי ניגוח פוליטי - לא יצלח".

תגובות האישים לגביהם פורסמו מסקנות

יושב-ראש הכנסת, אמיר אוחנה, לגביו קבעה הוועדה כי הוא נושא באחריות אישית והומלץ כי לא ימונה בעתיד לתפקיד השר לביטחון לאומי, הגיב לדו"ח: "מאז אסון מירון, אני נושא עימי את צער המשפחות, אלה שניחמתי במהלך השבעה ואלה שלא, על אובדן יקיריהן. בשעה זו, מחשבותיי נתונות להם. מסקנות הוועדה אינן מהוות סגירת מעגל, אלא כי אם פתיחת הפרק החשוב ביותר — תיקון המצב כך שאסון כזה לא יקרה שוב. לא במירון ולא באף מקום אחר בישראל. כפי שתואר בדו"ח, מדובר בכשל ארוך שנים בהסדרת האירוע ובתשתיות המקום, אך האסון קרה במשמרת שלי כשר לביטחון הפנים, ועל כן יש לי אחריות. אלמד את הדו"ח ואפעל ככל יכולתי להפיק ממנו את הלקחים הדרושים".

הרב יוסף שוינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, שהוועדה הטילה עליו אחריות אישית והמליצה כי יסיים מייד את כהונתו, הודיע היום על התפטרותו.

מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי, שגם בעניינו קבעה הוועדה שהוא נושא אחריות אישית ועליו לסיים את תפקידו, מסר בתגובה: "אני מכבד את ממצאי עבודתה ונוטל על עצמי את מלוא האחריות. אבקש לשוב ולהביע את תנחומי הכנים בפני משפחות הנספים על אובדנן הקשה מנשוא".

הוועדה הטילה על שבתאי אחריות אישית וציינה כי ב-17.1.2024, בצוק העיתים, על רקע המלחמה הוארכה כהונתו של שבתאי כמפכ"ל המשטרה בחצי שנה. הוועדה ציינה כי לכאורה, הממצאים בעניינו של שבתאי היו מביאים אותה להמלצה על סיום תפקידו, אך בהתחשב בנסיבות מיוחדות אלה היא מותירה לממשלה לקבוע את המועד הנכון לסיום תפקידו.

יש לציין כי בנוגע למספר קצינים בכירים במשטרה, הוועדה קבע כי הם נושאים באחריות אישית והודיעה כי הייתה ממליצה להדיחם, אך היא מסתפקת בכך שהם פרשו מהמשטרה.

בעניינו של רב-פקד שמואל פיאמנטה, ראש ענף אבטחה ורישוי במחוז צפון במשטרת ישראל, הוועדה הטילה על פיאמנטה אחריות אישית וסברה כי הממצאים בעניינו חמורים במיוחד. הוועדה המליצה כי פיאמנטה יסיים את תפקידו במשטרה, וכי הוא לא יועסק בשום תפקיד הנוגע להילולה או למתחם מירון. כמו כן המליצה הוועדה כי היועצת המשפטית לממשלה תידרש לממצאים שנוגעים להתנהלות שקשורה ברישוי האירוע, וכיצד להמשיך בדיקה או חקירה בעניינם.

בנוסף, הוועדה קבעה כי אינג' עאמר ח'ליליה, מהנדס הבטיחות של ההילולה, לא יוכל למלא בעתיד תפקיד של מהנדס בטיחות או יועץ בטיחות. כמו כן המליצה כי רשם המהנדסים והאדריכלים יבחן את המשך זכאותו לרישוי מהנדס. כמו כן, הומלץ ליועצת המשפטית לממשלה לבחון את הממצאים הנוגעים אליו ולשאלת חידוש החקירה הפלילית בעניינו. המלצה דומה ניתנה לגבי ראובן בן גל, מנהל האבטחה הראשי של ההילולה.

תגיות:הליכודועדת חקירה אסון מירון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה