חדשות בארץ

"כשתעלם יתפללו לשובך": השיר המצמרר שהשאיר אלון שמריז ז"ל נחשף

שמריז, שנחטף לעזה ונורה בשוגג בידי צה"ל, כתב בגיל 18 שיר שהולחן לאחרונה. היום, הוא מקבל משמעות אחרת: "להתכנס בייסורים, לבכות על מר גורלך, כי זה מה שיש. אתה עמוק בתוך האש"

(בעיגול: אלון שמריז ז"ל, באדיבות המשפחה)(בעיגול: אלון שמריז ז"ל, באדיבות המשפחה)
אא

"כשתעלם יתפללו לשובך וכשתופיע לראותך איש לא יוכל": כך כתב בגיל 18 אלון שמריז ז"ל, מי שנחטף לעזה ב-7 באוקטובר ונורה בשוגג על ידי צה"ל בעת הניסיון לחצץ את החטופים. המילים האלה, שנחשפו חודש אחרי מותו, מקבלים היום משמעות אחרת ואתמול (שני) החליט המוזיקאי יוגב גלוסמן להלחין את השיר - "אתה כולם".

"השיר הזה הגיע אליי בגלילה בפייסבוק", סיפר מוזיקאי לחדשות 12. "בשבוע הראשון של המלחמה נסעתי עם שי צברי לנגן בשפיים, שהפך לבית של קהילת כפר עזה. פגשתי שם אישה ושמה אילנית סוויסה, היא סיפרה את הסיפור שלה ונכנסה לי ללב. היא שיתפה את השיר בעמוד שלה וככה הוא התגלגל גם אליי. שני המשפטים האלה, 'כשתעלם יתפללו לשובך וכשתופיע לראותך איש לא יוכל', שאפשר לקרוא להם נבואיים, הם אלה שהכי בלטו לי".

הפעם הראשונה בה ביצע את השיר הייתה בהופעה של אביתר בנאי. "אביתר מנסה בלי קשר, כבר הרבה זמן, לדחוף אותי קדימה, שאעשה שיר בהופעה שלו, גם בזמנים רגילים. אזרתי אומץ ושלחתי לאביתר הודעה. לא ביקשתי שאני אשיר אותו, השארתי את זה פתוח. שלחתי לו והוא התלהב מאוד. בחזרה להופעה הוא נתן לי את המיקרופון. אחרי שהלחנתי את השיר חשבתי שאשלח אותו למשפחה ואולי, אולי, זה ייתן להם נחת. לא חשבתי באמת לעשות עם זה משהו בהתחלה, אבל הדחיפה של אביתר לכיוון הזה, ההבהרה שהשיר צריך להיות בחוץ יחד עם ההתלהבות של הקהל בהופעה מהמחווה הזאת, גרמו לזה לקרות". 

על השאלה מה הוא מרגיש כשהוא שר אותו ענה: "אני לא יכול להפריד את הטקסט מהבן אדם ומהסיפור. האינסטינקט שלי היה להלחין את זה בלחן 'חיובי', לחן שיש בו אור, ולא להפוך את זה לשיר זיכרון. היה לי חשוב גם עבורי וגם עבור מי ששומע את זה, שזה מה שיישאר. להשאיר משהו בהיר יותר וגדול יותר, להאיר באור חיובי כמה שאפשר. שהפזמון יהיה קליט, שיהיה גרוב, שיהיה אפשר לשיר יחד. שזה לא עצוב, זה לא שיר זיכרון קלסי. זה נותן לזה עוד נופך בעיניי".

הנה השיר המלא של אלון שמריז ז"ל – "אתה כולם":
קשה לחיות למחצה
פעם תיפול ממדרגה
ופעם תעלה על מקפצה
אם תיזרק פעם לאש
ותתפלל לדלי של מים
או תטבע בים גועש
ותחכה לשביב של אור
לפעמים הכל קשה
אין לאן לחזור.

נדמה שזה משחק
אבל הכול בראש
אם במעמקי שורשיו
או במעלה עץ הברוש
הכל נמצא בכף ידך
צחוקו של הגורל
כשתעלם יתפללו לשובך
וכשתופיע לראותך איש לא יוכל.

פעם למעלה פעם למטה
כשאתה פה, אתה שם
אתה עיוור וחירש
אתה עצמך, אתה כולם.

לחיות עם כולם
לחיות את הרגע
לשבת עם עצמך
להתכנס בייסורים
לבכות על מר גורלך
כי זה מה שיש
שכחת איפה אתה
אתה עמוק בתוך האש.

תגיות:חרבות ברזלאלון שמירז הי"ד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה