חדשות בעולם

דנמרק נפרדת: המלכה הוותיקה באירופה העבירה את הכתר לבנה

המלכה מרגרט השנייה הודיעה על פרישה מרצון, חתמה על מסמך בפרלמנט שאישר את העברת הכתר לבנה. בכך הסתיימו 52 שנות שלטון

(צילום: shutterstock) בעיגול: פרדריק, מלך דנמרק (צילום: בית המלוכה הדני)(צילום: shutterstock) בעיגול: פרדריק, מלך דנמרק (צילום: בית המלוכה הדני)
אא

מלכת דנמרק מרגרט השנייה בת ה-83 חתמה היום (ראשון) על המסמך המעביר רשמית את הכתר לבנה יורש העצר, הנסיך פרדריק, אחרי 52 שנות מלוכה. בכך נשלמה תקופה הכהונה הארוכה ביותר של מלך על כס המלוכה בדנמרק. המלכה הייתה, לאחר מותה של אליזבת השנייה מלכת בריטניה, למונרך הוותיק ביותר באירופה.

המלכה היוצאת, הראשונה לוותר על כתרה ב-900 שנות המלוכה בדנמרק, הודיעה לפני שבועיים על רצונה לפרוש בעודה בחיים. היא לא נקבה בסיבה מדויקת לפרישה, אך ציינה שניתוח גב שעברה אשתקד גרם לה להרהר בעתיד. יש הסבורים כי החליטה לפרוש משום שלא רצתה שבנה הנסיך בן ה-55 ימתין עוד זמן רב לתורו ויתמנה למלך רק כשיהיה מבוגר מאוד, כפי שקרה למלך בריטניה צ'רלס, שעלה לשלטון בגיל 73.

דנמרק לא קיימה טקס הכתרה, והעברת השלטון נעשתה במסגרת ישיבה של "מועצת המדינה" בפרלמנט. בישיבה זו חתמה המלכה מרגרט על הצהרה לפיה היא מעבירה את הכתר, ויצאה מן החדר. המלך החדש פרדריק, ובנו הבכור כריסטיאן, בן 18, שהפך היום ליורש העצר הבא, חתמו על כתב המינוי. בהמשך יצא המלך למרפסת של בית הפרלמנט, והוכרז כמלך על ידי ראש הממשלה, מטה פרדריקסן.

מרגרט תיזכר כמי שחיזקה את בית המלוכה הדני והעבירה אותו תהליך של מודרניזציה. כשעלתה לכס המלכות בינואר 1972 רק 45% מהדנים תמכו במונרכיה, ורוב תושבי דנמרק סברו כי אין לה עוד מקום בדמוקרטיה מודרנית. לשינוי תדמיתו של המוסד עזרה העובדה שלאורך היובל שלה בשלטון הצליחה מרגרט להימנע משערוריות. יותר מ-80% מהדנים תומכים במלוכה.

המלך החדש, הנשוי לילידת אוסטרליה, ידוע כחובב ספורט וכמי שמגיע לקונצרטים ולמשחקי כדורגל. בכך הוא דומה לאימו, שבמהלך שלטונה לא ויתרה על עיסוקה כמעצבת וקראה לזה "עבודה נוספת".

תגיות:דנמרקמלכת דנמרקהעברת שלטון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה