הורים וילדים

"הילד שלי חוזר עצוב מבית הספר, איך אוכל לעזור לו?": על התפקיד שלנו, ההורים

לנו, כהורים, יש תפקיד חשוב בחיי הילד שלנו: אנו צריכים לשמש עבורו כעוגן וביטחון, ולתת לו כלים וחוסן להתמודדות בחברה

אא

האם יצא לכם לשאול את עצמכם עם מי הבן שלכם נפגש? מי החברים שלו? מתי שוחחתם אתו לאחרונה? האם יש לו חבר טוב? כמה חברים?

לכולנו יש כוחות ומשאבים להתמודדות, לדוגמא: משפחה, אמונה ותפילה, פעילות ספורטיבית, נתינה והתנדבות בקהילה, וכמובן – המעגל החברתי.

על פי אדלר, הצורך בשייכות הינו צורך בסיסי שפירושו הצורך להיות נאהב, שייך לקבוצה אנושית ומקובל על ידי אחרים. אהוב, נחוץ, יכול – ראשי תיבות "אני".

כולנו משתייכים למספר קבוצות שייכות בחיינו. משפחה, חברים, כיתה, תנועת נוער, קהילה וכדומה. ככל שאנו עולים בגיל, יש לנו יותר הזדמנויות להצטרף לקבוצות שייכות רבות יותר. בגילאי גן עד כיתה ב', השייכות המשפחתית חשובה מאד. המשפחה היא העוגן והבסיס, ולנו כהורים יש השפעה רבה על הילד. בכיתות ג' ומעלה, ההשפעה החברתית חשובה מאד, ולנו ההורים יש אפשרות להדריך ולכוון את הילד איך להצליח ולהתמודד בחברה ולרכוש כישורים חברתיים. בגילאי חטיבה ותיכון המתבגר עסוק בעצמו ובפיתוח הזהות הייחודית שלו, ועדיין זקוק לסביבה ולחברה, וכמובן לתחושת השייכות.

לכן תפקיד ההורים חשוב בפיתוח מיומנויות חברתיות אצל ילדנו, שהן אבני הבנייה למסוגלות החברתית שלהם. הן עוזרות להבין את האחר ולהביע את עצמנו. כעין גשר בין העולם הפנימי של הילד לעולם החברתי.

ישנן מיומנויות חברתיות בסיסיות ומורכבות:

המיומנויות הבסיסיות מבוססות על התנהגויות שהן לא מילוליות. לדוגמא: מחוות גוף, תנועות גוף, הבעות פנים, יצירת קשר עין, שמירה על המרחב של האחר ושלי, היגיינה אישית ולבוש.

המיומנויות החברתיות המורכבות נדרשות כשנכנסים לתוך סיטואציה חברתית מורכבת יותר. לדוגמא: כל הנושא של שליטה עצמית, בכי או התמודדות עם עלבון, פרגון ומילה טובה, נדיבות, אכפתיות והקשבה לאחר, וכן הבנה רגשית. כמה הילד יודע לתת שם לרגשות? להסביר מה הוא מרגיש, לדבר על עצמו ועל האחר?

ככל שהילד יתאמן על המיומנויות החברתיות, הן יתפתחו בו יותר. ברגע שהילד משפר את המיומנויות החברתיות, יש לו יכולות רגשיות גבוהות יותר, כגון אמפתיה וראיית האחר, והבנה של סיטואציות חברתיות.

כאמור, להורים יש תפקיד משמעותי בפיתוח הכישורים החברתיים והרווחה הנפשית של ילדיהם. הילד מושפע מאד ממה שההורים מעבירים ומשדרים לו.

ישנם חמישה משתנים שקשורים אלינו, ההורים:

1. העמדות והערכים שלנו – ההורים, ביחס לחברות. האם אתם חושבים בצורה חיובית על חברים וחברה? מחקרים מצאו כי הורים שמעניקים ערך חיובי לחברות, על ידי אמירות שתומכות בחברות, מסייעים בשיפור ההסתגלות החברתית של הילד.

2. מידת המודעות והנגישות של ההורים לקשרים חברתיים של הילדים משפיעה מאד על מצבו החברתי של הילד. עלינו להיות מעורבים, אבל לא להתערב, להיות מאחורי הקלעים.

3. הזדמנויות למפגשים עם חברים. לפעמים לא פשוט לנו ההורים, אחרי יום עבודה, להפגיש אותם עם חברים או לארח את חבריהם – אך הדבר חשוב כדי לאפשר להם הזדמנויות להתאמן על הכישורים החברתיים שלהם.

4. דוגמא אישית. המרחב החברתי הוא עוגן עבור כולנו, צריך שתהיה לילד דוגמא אישית טובה לקשרים חברותיים של ההורים, ושנהווה מודל עבורם.

5. הורים יכולים לפתח את מיומנויות הילדים החברתיות על ידי משחקים ופעילויות שמעודדות את הילד לתקשר, לשתף פעולה ולפתור בעיות חברתיות. פעילויות כאלו יכולות לקדם את הצמיחה החברתית של הילד ולעזור לו להתפתח בצורה מאוזנת ובריאה.

איך נוכל לתת לילד כלים?

ניתן תיקוף לרגשות של הילד שלנו. נאפשר לו לחוות את הרגש, גם אם הוא לא חיובי, וניתן לו כלים להתמודד עם הרגש ולהמשיך קדימה. נתייחס לרגשות של אחרים, במידה והילד מספר על מקרה שקרה בבית הספר – נפתח איתו את הסיפור על ידי שאילת שאלות: איך הרגשת? ומה החבר הרגיש? וכדומה. נחזק ונשבח התנהגות אמפתית של הילד. וכך הוא יקבל את המסר שזה חשוב ונכון.

דבר נוסף – נתינת תפקיד לילד, במסגרת עבודות הבית, נותנת לילד הבנה שגם אצל ההורה יש צורך בעזרה וסיוע מהילד. כך הוא ילמד לראות את הצרכים של הסובב אותו, ולא להיות עסוק רק בעצמו.

כפי שאמרנו בשבוע שעבר, חשוב לראות את הדברים הטובים שקרו לי במהלך היום. כדאי לעשות זאת תוך כדי שיחה משפחתית סביב השולחן, זו חוויה משפחתית חשובה ביותר.

המשימה השבועית: כדי שנלמד לתת שם וביטוי לרגשות, גזרו את טבלת הרגשות, והניחו בכוס או בקופסא את כל הפתקים.

כל משתתף בתורו ירים פתק אחד ויציג אותו ללא מילים (בפנטומימה). כמה רגשות הצלחתם לזהות?

הכותבת היא אימא ל-3 מתוקים, מדריכת הורים ומאמנת ילדים ונוער לפיתוח כישורים חברתיים והעצמה אישית

תגיות:הורים וילדיםכישורים חברתיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה