חדשות בעולם

הקהילה יהודית נגד הממשלה בפורטוגל: דורשת פיצוי כספי והתנצלות על הפצת עלילת דם

קהילה היהודית בעיר פורטו הגישה תביעה לפיצוים בסך 10 מיליוני יורו. טוענת שהממשלה העלילה על היהודים לפני כשנתיים, עת התנהל פרויקט למתן אזרחות לצאצאי יהודים ברחבי העולם

העיר העתיקה בפורטו (צילום: shutterstock)העיר העתיקה בפורטו (צילום: shutterstock)
אא

בית המשפט האזרחי בפורטוגל אישר היום (רביעי) כי הקהילה היהודית בעיר פורטו שבפורטוגל, הגישה תביעה נגד הממשלה בליסבון. הקהילה תבועת מהמשלה התנצלות על פרסום הצהרות נגד ראשי הקהילה וחבריה וכן פיצוי בסך 10 מיליוני יורו. כך דווח ב-YNET.לטענת נציגי הקהילה, בשנת 2022 נפלו הקהילה ומנהיגיה קורבן ל"תוקפנות פוליטית" מצד התביעה והמשטרה בליסבון. לפי כתב התביעה, המהלכים שנקטו היועץ המשפטי לממשלה והמשטרה בפורטוגל הולידו עשרות אלפי מסרים של שנאה נגד הקהילה ברשתות החברתיות ובעיתונות, וכמיליון פרסומים ברשת המקשרים בין שם הקהילה למילה שחיתות. הנציגים טענו כי מסע ההכפשות נגד הקהילה פגע ביכולת עתידית של הקהילה לגייס תרומות לפעילותה הדתית והתרבותית.

תביעה דומה הוגשה גם לבית המשפט האירופי לזכויות האדם בשטרסבורג. בתביעה זו נטען כי ממשלת פורטוגל ביצעה שורה של "פעולות ברוטליות" כנגד הקהילה ופגעה בשמה הטוב, תוך כדי הפרה בוטה של האמנה האירופית לזכויות אדם.

לפי כתבי התביעה והעתירה, ב-11 במרץ 2022 הופצה הודעה משותפת של משרד היועץ המשפטי לממשלה והמשטרה בפורטוגל, שלפיה שני הגופים חוקרים את ביצוע הפשעים הבאים על ידי הקהילה היהודית בפורטו: התאגדות פלילית, שחיתות, זיוף, הונאת מס והלבנת הון.

הרקע: הקהילות היהודיות בפורטו ובליסבון הוסמכו על ידי פורטוגל במסגרת העברת "החוק הספרדי" בשנת 2015 לבדוק ולתת אישור על מוצאם הספרדי והפורטוגלי של מבקשי אזרחות יהודים. עד היום כ-120 אלף ישראלים פנו לקהילות אלה וכ-60 אלף אושרו וקיבלו אזרחות פורטוגלית.

המקרה שהצית את המהלכים נגד הקהילה היה סביב פרסומים בתקשורת הפורטוגלית שלפיהם איש העסקים והאוליגרך הרוסי, רומן אברמוביץ', מקורבו של פוטין שפתח באותה העת במלחמה נגד אוקראינה, קיבל את אישור על מוצאו היהודי הספרדי מהקהילה היהודית בפורטו. נטען כיה אישור ניתן שלא כדין. רב הקהילה נחקר במשטרה וזו ערכה חיפוש במוסדות הקהילה, בבית הכנסת "מקור חיים כדורי" הנחשב הגדול ביותר בחצי האי האיברי, במוזיאון היהודי ובתיהם של מנהיגי הקהילה.

ראשי הקהילה טענו כי גורמי האכיפה בפורטוגל נטלו מיליוני מסמכים והתכתבויות פרטיות הקשורות לקהילה ולחבריה, ואחר כך ניסו להפליל נציגים בקהילה. יש לציין כי לאחר כמה חודשי חקירה נוקו ראשי הקהילה מהטענות נגדם, כולל הטענה שסייעו לאברמוביץ.

גבריאל סנדרוביץ', נשיא הקהילה היהודית בפורטו, אמר כי "הארגון אינו יכול לסלוח על העובדה שעל סמך גינויים אנונימיים, בית הכנסת שלנו נרמס על ידי 15 שוטרים נושאי נשק, ועל החיפוש המשפיל והאלים בביתה של סגנית נשיא הקהילה, בחיפוש אחר 'שקים של מזומנים'".

לפי כתבי התביעה, ההודעה המשותפת והציבורית של היועץ המשפטי לממשלה והמשטרה יצרה באופן מיידי גל של שנאה אנטישמית כנגד הקהילה היהודית. אנשיה הואשמו בשחיתות ו"מכירת המדינה". מהלכים אלה הטילו אימה על המשפחות חברות הקהילה שמצאו את עצמן נרדפות ומותקפות באופן אישי, עד למצב שבו הקהילה נאלצה לאבטח את מוסדותיה.

בעתירה נכתב כי "זה היה מסע ציד בלתי חוקי שבו ניצלה המדינה את הכוח שבידיה במאמץ עקר למצוא כל שמץ של ראיה כנגד הקהילה היהודית. למסע הזה חברו כוחות פוליטיים שונים בפורטוגל שביקשו לבטל את חוק הלאום 2013/15 שאפשר ליהודים ממוצא ספרדי ופורטוגלי לתבוע אזרחות".

תגיות:פורטוגלאנטישמיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה