חדשות בארץ

באישור גורמי הביטחון: ישראל תגבה בכל חודש מהפלסטינים עשרות מיליוני שקלים

עד היום ישראל התקשתה לגבות חוב של הפלסטינים עבור שימוש בחשמל. הכסף יקוזז מכספי המיסים שגובה ישראל עבור הרשות

תחנת חשמל ברשות הפלסטינית (צילום: Miriam Alster/Flash90)תחנת חשמל ברשות הפלסטינית (צילום: Miriam Alster/Flash90)
אא

מתווה חדש שיצרו במשרד האוצר יאפשר לגבות בכל חודש מהרשות הפלסטינית בין 20 ל-30 מיליוני שקלים בגין שימוש בחשמל. המדובר בכספים שהמדינה התקשתה לגבות אותו בשל מחלוקת משפטית. כך דווח היום (שלישי) בעיתון "ישראל היום".

למעשה, המתווה המשפטי החדש יאפשר לגבות את חובות הרשות הפלסטינית ביו"ש ובמזרח ירושלים עבור החשמל בו משתמשים הפלסטינים באופן חודשי. לרשות הפלסטינית יש חוב בסך של שני מיליארד שקלים לחברת החשמל הישראלית. 

מתברר כי לפי חוק "היישום" שנחקק בעקבות הסכמי אוסלו, יכולה ישראל לקזז מהכספים שהיא מעבירה לרשות את חובותיה, בין היתר בגין אספקת חשמל. קיזוז כזה מתבצע בחתימת שר האוצר רק מתאגידים שבשליטה ישירה של הרשות הפלסטינית. אלא שמי שקונה את החשמל מחברת החשמל ומספקת אותו לתושבים הפלסטינים ביו"ש ומזרח ירושלים היא חברת חמ"י (חברת חשמל למזרח ירושלים) שהפלסטינים טענו שאין לה זיקה לרשות.

באוצר הצליחו למצוא קשר בין החברה לרשות הפלסטינית לאחר שהוכיחו ש-19% מבעלי המניות בחברה הן רשויות פלסטיניות (60% הן משפחות פלסטיניות עם פחות מאחוז אחד של מניות) ובנוסף 7 מתוך 18 חברי דירקטוריון בה הם חברים מטעם הרשויות המוניציפליות ברשות הפלסטינית. "הזיקה" הזו אפשרה לשר האוצר לחתום על צו קיזוז חשבון החשמל של הרשות ליו"ש ומזרח העיר - דרך חמ"י.

נציין כי מבקר המדינה התייחס בעבר לחובות של הרשות בגין תשלומי חשמל לחברת החשמל הישראלית, וציין כי "סוגיית החוב של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל מהווה אחד מהסיכונים להמשך השיפור במצבה הפיננסי של החברה, באם ייווצר חוב חדש שלא יטופל".

מעתה, הקיזוז שעליו יחתום סמוטריץ' בכל חודש, יעמוד על סכום של בין 20 ל-30 מיליוני שקלים שיועברו לחברת החשמל. ההחלטה תואמה עם המל"ל, משרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים ומשרד הביטחון.

שר האוצר ציין כי "אחרי שנים רבות של עוול גדול, אזרחי ישראל יפסיקו לממן מכיסם את החשמל של הרשות הפלשתינית. שנים רבות התרחש במשרד האוצר מחדל ענק שבחסותו אזרחי ישראל מימנו מידי חודש בעשרות מיליוני שקלים את החשמל שצרכה הרשות הפלשתינית. לא עוד, מכאן והלאה אקזז בכל חודש מכספי הרשות את מלוא צריכת החשמל של הרשות הפלסטינית ובהמשך גם נקזז חובות העבר".

תגיות:משרד האוצרהרשות הפלסטינית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה