חדשות בריאות

עלייה במקרי האלרגיה: האשמה בהתחממות הגלובלית

לרגל פתיחת שבוע המודעות העולמי לאלרגיה, האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה מדווח כי שינויי האקלים והסביבה הם הגורמים העיקריים לתופעה. בישראל, על פי הארגון, אין כמעט מענה בפריפריה לרפואת אלרגיה בבתי החולים, והמענה בקופות החולים מצומצם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שבוע המודעות הבינלאומי לאלרגיה נפתח היום (ראשון), והנושא המרכזי במוקד העולמי השנה הוא תופעת האלרגיה בעידן של שינויים סביבתיים. התחממות כדור הארץ ושינויים סביבתיים העלו את שכיחות האלרגיות.

לפי נתוני האו"ם, הטמפרטורה הממוצעת בכדור הארץ חמה כעת בכ-1.1 מעלות צלזיוס לעומת סוף המאה ה-18, כשהעשור האחרון הוא החם ביותר שנרשם.

שינויי האקלים מביאים לבצורות, שיטפונות וסערות, לירידה במיגון הביולוגי בגוף וגם לעלייה בשכיחות האלרגיה. בעקבות מגמת ההתחממות הגלובלית, עונות הפריחה ארוכות יותר וכמות יצור האבקנים של הצומח גדולה יותר לעומת העבר.

על פי האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה, בישראל אין כמעט מענה בפריפריה לרפואת אלרגיה בבתי החולים, והמענה בקופות החולים מצומצם.

לפי ההערכות, קרוב ל-30% מאזרחי מדינת ישראל סובלים מסוגים שונים של אלרגיות, כאשר השכיחות הגבוהה היא של נזלת אלרגית, בעיקר בעונת האביב.

למרות השכיחות הגבוהה של תופעות האלרגיה, יש בארץ פחות מ-100 מומחי אלרגיה ואימונולוגיה. הם עוסקים באבחון, בטיפול ובחקר המחלות האלרגיות, כגון אסתמה, נזלת אלרגית, אטופיק דרמטיטיס, אלרגיה למזון, אלרגיה לארס חרקים ואלרגיה לתרופות.

אזורי הפריפריה סובלים מכמעט אפס מענה ברפואת אלרגיה. ברוב בתי החולים בצפון הארץ אין מומחי אלרגיה, וכך גם הדרום, שסובל מהיעדר מומחים או ממענה לא מספק. כמו כן, למרות שהמענה העיקרי בתחום האלרגיה צריך להינתן בקהילה, זמינות רופאי האלרגיה בקופות החולים נמוכה.

באיגוד הישראלי לאלרגיה מוסיפים שבגלל מיעוט המומחים והמענה הלא מספק בקהילה, חרף הביקוש, זמני ההמתנה לתור לרופאים מומחי אלרגיה בבתי החולים הם מעל חצי שנה. לבדיקות ולטיפולים, זמן ההמתנה עלול להיות שנה ויותר.

אלרגיה היא תגובה לא רצויה של מנגנון ההגנה על הגוף - המערכת החיסונית - כלפי גורם חיצוני הקרוי אלרגן, כאילו הוא גורם מזיק ומסוכן.

קיימים סוגים שונים של אלרגיות, למשל כזו שמתרחשת על ידי נוגדן ויכולה להתבטא בנזלת אלרגית או אסתמה, בעת חשיפה לאבקנים אלרגניים, לבעלי חיים, או לקרדית אבק הבית.

לעומת זאת, במקרה של אלרגיה למזון, או לארס חרקים, תגובה מסוג אלרגית יכולה להתבטא במערכות שונות (עור, עיכול, נשימה), ובמקרים קיצוניים בתגובות רב מערכתיות ועד לירידה בלחץ הדם.

בנוסף ישנם אנשים האלרגיים לחומרים שונים, כמו צבעי שיער, לק ג'ל, מתכות (ניקל), חומרי קוסמטיקה, מוצרי עור ועוד. האלרגיה גורמת לפריחה שמתפתחת תוך ימים. אחרים סובלים מאלרגיה לתרופות שונות.

תגיות:אלרגיההתחממות גלובלית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה