חדשות יהדות

שליח חב"ד באזרבייג'ן: "כל הזמן מגלים כאן יהודים נוספים"

במדינה הקטנה אליה יצא נשיא המדינה לביקור מתגוררים בין 20-25 אלף יהודים. הרב המקומי סיפר: "נכנס בחור צעיר לבית הכנסת, בן 37, שדרך כאן בפעם הראשונה. הוא בא לבקש עזרה עם הקבורה של סבתו. בחג הוא הגיע ואמר: 'וואו, לא ידעתי שיש חיים יהודיים בקהילה'"

  • י' סיון התשפ"ג
אזרבייג'ן (צילום: shutterstock)אזרבייג'ן (צילום: shutterstock)
אא

נשיא המדינה יצחק הרצוג יצא הבוקר (שני) לביקור באזרבייג'ן. לא כולם מכירים את המדינה הקטנה, בה מתגוררים כיום בין 20-25 אלף יהודים. הרב שניאור סגל הוא הרב הראשי של הקהילה האשכנזית ושליח חב"ד במדינה. אתמול הוא סיפר על החיים של היהודים במדינה.

"תמיד היו יחסים טובים בין הקהילה היהודית לעם האזרי. על אף שרוב האוכלוסייה נחשבת מוסלמית אתה לא מרגיש את זה ברחוב. אני הולך עם כובע וחליפה ברחוב, ואנשים מברכים אותי ואומרים לי 'שלום'. אין שום חשש, שום אנטישמיות. אני בעצמי מתגורר באזרבייג'ן כבר 13 שנים ויש באמת יחס מאוד חם, לא רק בין הממשל האזרי לקהילה היהודית ולעם היהודי, אלא גם בין העם האזרי ליהודים ולישראל", אמר.

"זאת קהילה לא קטנה, ויש הרבה פעילויות", הוסיף הרב באולפן YNET. "לפי הערכה שלי, 15-10 אחוז מהיהודים משתתפים בפעילות של הקהילה ומשתתפים בחיים היהודיים באופן אקטיבי, וזה גדל כל הזמן. יש בתי כנסיות שפזורים ברחבי המדינה, יש לנו פעילות נוער, סטודנטים, ויש גם בית ספר חב"ד שהקימה קרן אור אבנר לפני 20 שנה, עם קרוב ל-200 תלמידים. יש כמובן את הפעילות סביב מעגל השנה".

הרב סיפר כי בקהילה מגלים כל הזמן יהודים נוספים. "בגלל המצב בין העמים, יש התבוללות מאוד גבוהה. לפעמים יכול להגיע בן אדם עם שם משפחה 'מוסטפייב', אתה לא יודע שהוא יהודי אם הוא לא יציג את עצמו, שסבתא שלו הייתה יהודייה", הוא מסביר. "בשבוע שעבר, יום לפני חג השבועות נכנס בחור צעיר לבית הכנסת, בן 37, שדרך בפעם הראשונה בבית הכנסת. סבתא שלו יהודייה, וכשהיא נפטרה הוא בא לבקש עזרה עם הקבורה. בחג הוא הגיע, פתאום הוא מגלה, אומר 'וואו, לא ידעתי שיש חיים יהודיים בקהילה'. במילים אחרות, אתה מגלה כל יום עוד ועוד יהודים".

בכפר האדום ליד באקו נבנה לפני מספר שנים מוזיאון שמספר על כל תולדות הקהילה היהודית המקומית. במקום קיים גם מקווה טהרה, בתי הכנסת ואפילו בית חולים ליולדות יהודיות.

תגיות:יהודיםחב"דאזרבייג'אן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה