חדשות בריאות

פריצת דרך אדירה: משותק בפלג גופו התחתון חזר ללכת באמצעות שתל מוחי

שתל מוחי חשמלי, המקשר בין המוח לעמוד השדרה, מאפשר לאדם שנפגע בתאונה או בשבץ – ללכת שוב

  • ט' סיון התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

גרט יאן אוסקאם, בן 40 מהולנד נפצע לפני יותר מעשור בתאונת אופנוע בסין, ונשאר משותק. מכשיר רפואי חדש שפיתחו ד”ר גרגואר קורטין ועמיתיו מהמכון הפדרלי לטכנולוגיה בשוויץ, עזר לו ללכת שוב.

במקרה של שיתוק, היכולות הנוירולוגיות שאחראיות על תנועה בגוף האדם נפגעות. המכשיר הרפואי החדש שהומצא בשוויץ נקרא ממשק מוח-עמוד שדרה, והוא יודע לבסס מחדש את הקשר בין המוח לעמוד השדרה, שנפגעו בתאונה שגרמה לשיתוק, ובכך משקם את היכולות שנפגעו. שתלים במוח עוקבים אחר כוונות התנועה שיש לאדם עם השיתוק, כשהוא רוצה לזוז, והן מועברות באופן אלחוטי ליחידת עיבוד חיצונית שנלבשת על הגוף.

נכון לעכשיו נוסה המכשיר על אוסקאם בלבד, ובהצלחה רבה. כיום מעיד אוסקאם שהוא יכול ללכת מעט, אחרי למעלה מעשור בו התנייד אך ורק בכיסא גלגלים. “אני יכול ללכת לפחות מאה מטרים ולעמוד במשך כמה דקות בלי להיאחז במשהו”, אמר. מחקרים נוספים שנערכו בנושא בעבר הראו שקיימים זרמים חשמליים שיכולים לגרות אזורים ברגליים ולגרום להם לזוז, אך המרחב התנועתי שאלו מאפשרים – מוגבל. בטכנולוגיה החדשה שהומצאה, מתאפשר למטופלים שנעזרים במכשיר לבצע תנועות חלקות יותר, ובכך גם להסתגל טוב יותר לתנאי שטח.

נזכיר כי אוסקאם הוא המשתתף הראשון בניסוי, ועל כן לא ניתן עדיין להכליל ולומר כי המכשיר ישפר לכל האנשים עם שיתוק את יכולות התנועה. עם זאת, על אף האמור, החוקרים בהחלט אופטימיים שעוד אנשים יצליחו ללכת בעזרתו. הפציעה המדוברת אומנם הגיעה מתאונה, אך המכשיר יכול לשקם גם ידיים משותקות ואיברים ששותקו בעקבות שבץ.

מיד לאחר השתלת המכשיר, אוסקאם ביצע את אימון ההליכה הראשון בעזרתו. כבר למחרת הוא התחיל ללכת. “עכשיו אני צריך ללמוד ללכת רגיל”, אמר לאחר האימון. המערכת שהושתלה אצלו לא רק מסייעת לו ללכת, אלא גם מחזקת את היכולות הנוירולוגיות שלו, ועוזרת לו ללכת לבד גם כשהמערכת כבויה.

ד”ר קורטין, מפתח המכשיר, הסביר כי הגירוי החשמלי שמשופר על ידי המערכת שהמציא, נשלט על ידי המשתמש בו, והוא יכול תוך כדי הליכה גם לעצור – ואפילו להשתמש במדרגות. “הרעיון של גשר דיגיטלי בין המוח לחוט השדרה מבשר על עידן חדש בטיפול בליקויים מוטוריים עקב הפרעות נוירולוגיות”, אמר בסיפוק.

תגיות:שיתוק מוחיןפריצת דרך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה