חדשות בארץ

זוכת חידון התנ"ך: אמונה כהן מאולפנת בהר"ן

אמונה כהן תלמידת כיתה י"א באולפנת בהר"ן זכתה והפכה לכלת התנ"ך העולמית. לסגניתה הוכתרה נטע לקס, תלמידת כיתה י"א באולפנת 'שירת הים' בנווה צוף

  • ה' אייר התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

(עודכן: 13:23)

הזוכה בחידון התנ"ך שנערך היום (רביעי) היא אמונה כהן, תלמידת כיתה י"א באולפנת בהר"ן, שהפכה לכלת התנ"ך העולמית. לסגניתה הוכתרה נטע לקס, תלמידת כיתה י"א באולפנת 'שירת הים' בנווה צוף.

אל המקום השלישי הגיע עומר קדר, אף הוא מישראל, ובמקום הרביעי זכתה תמר דהן מארה"ב.

החידון התקיים הבוקר, זו הפעם ה-60, ובה התמודדו 41 נערים ונערות מכל רחבי העולם. לשלב הגמר עלו 16, מ-20 מדינות ברחבי העולם. 

שר החינוך יואב קיש אמר במהלך החידון: "מגמה חדשה השואפת להתאים את תכניות הלימוד לצרכיה של מדינת ישראל בעולם משתנה, הובילה להיחלשות מעמדו של התנך במערכת החינוך של ילדי ישראל. משרד החינוך בראשותי יוביל מגמה שונה. אנחנו רואים בתנ"ך יצירת מופת בעלת חשיבות עליונה לקיומו של העם היהודי ומדינת ישראל. לימוד התנ"ך אינו הדתה".

עוד הוסיף קיש: "אהבת התנ"ך משותפת לכולנו. אנחנו נפעל בכל היכולת שניתנה לנו כדי להעצים את לימוד התנ"ך במסגרת לימודי תקומת ישראל בארצו. נפעל לעודד העמקת הבקיאות בתנ"ך בקרב ילדי ישראל במקביל להרחבת המימד העיוני, המחקרי והביקורתי של לימוד התנ"ך. אנו נשאף לכך שמורי ישראל יְלַמְּדוּ את אירועי התנ"ך והטקסטים הנלווים, תוך ניסיון מודע לפתח דיון חופשי, פתוח ומעמיק בשאלה עד כמה ניתן ללמוד מהם לאירועים בימינו אלה. כל זאת, מבלי שייעשה ניסיון להטיף, או לכפות על מי מילדי ישראל, אורח חיים כלשהו".

"בְּעֵינַי, מעבר לחשיבותו הדתית וההיסטורית התנ"ך הוא מקור רב ערך לביסוס האחדות בעם ישראל", הוסיף קיש. "התנ"ך מהווה יצירה דתית, לאומית, היסטורית, מדינית וספרותית. התנ"ך הוא 'מדורת השבט' של כל עם ישראל: דתיים חילוניים אשכנזים וספרדים אנשי מרכז ואנשי פריפריה. הוא שייך לכולם, ואיש אינו יכול לְנַכֵס אותו אליו באורח בלעדי.

"אין זה מקרה שמגילת העצמאות הזוכה לעדנה רבה בימים אלה כפי שמעולם לא זכתה לה, מציינת כבר בפתיחה את "ספר הספרים הנצחי" שהעם היהודי הנחיל לעולם כולו. מעבר לכך, בבואם להגדיר את הערכים המוסריים שעליהם תתבסס מדינת ישראל: יסודות החרות הצדק והשלום, שוויון זכויות חברתי ומדיני לכל אזרחיה לא שכחו מנסחיה של מגילת העצמאות להדגיש שמדינת ישראל תפעל בהקשר זה 'לאור חזונם של נביאי ישראל'. ברגע המכונן של העם היהודי בחרו ראשי ההנהגה בישראל להסתמך על מקורות עבריים שורשיים במקום על מקורות אוניברסאליים.

שר החינוך הוסיף: "מי יתן ודרך זו של הכרת נכסי צאן ברזל הגלומים בתנ"ך ובמחשבת ישראל לדורותיה, ילוו את דרכם של גופים ומוסדות רבים במדינה. כל זאת מבלי להמעיט בהכרת העושר התרבותי שהנחילו לעולם עמים אחרים. בימים קשים אלה אנו רואים לצערנו התחזקות מגמות המאיימות לפרום את עבותות האחדות שבמשך שנים הפכו אותנו לעם מלוכד למרות המחלוקות בתוכנו. במשבר הקשה אליו נקלענו בימים אלה, אנו רואים לנגד עינינו את האור הגדול של ספר הספרים, את האהבה וההוקרה הרבה שרוחשים לו, זרמים מנוגדים בחברה הישראלית, כאחד מן המרכיבים היכולים, בעזרת השם, לחזק שוב את האחדות בתוכנו ו'לחדש ימינו כקדם'.

"כאן במדינת ישראל, כך אני מאמין בכל לבי, יכולים אנו להתאחד סביב התנ"ך וארץ ישראל כדי לבנות כאן חברה דמוקרטית-ליברלית מתקדמת ומשגשגת ספוגה באהבת הארץ והתנ"ך, המעניקה לבניה ובנותיה חופש מלא לחיות על פי דרכם ולקיים דו שיח מכבד ומכובד סביב נושאים הנתונים בינינו במחלוקת", סיים קיש את דבריו.

בפתח האירוע אמר ח"כ אוחנה: "רק בני המשפחה והחברים הקרובים ביותר הם שיכולים להעיד כמה ימים ארוכים ולילות כמעט ללא שינה הקדישו הצעירים הללו כדי להגיע עד הלום. במפעל חשוב זה נוטלים חלק מדי שנה אלפים רבים של בני נוער מכל רחבי העולם שמניחים בצד את כל עיסוקיהם האחרים לטובת העיון ולימוד בספר הספרים הנצחי. אין לתאר את שיבת העם לארצו ללא ספר התנ"ך שאנו הוגים וקוראים בו".

סגנית שר האוצר ח"כ מיכל וולדיגר בירכה את הזוכות בחידון התנ"ך העולמי. "‏לימוד ספר הספרים הוא עצמו זכייה. איזה אושר גדול לראות את הנוער הנפלא שלנו בחידון התנ"ך העולמי. אתם כולכם גאווה. ברכות לזוכה אמונה כהן ולסגניתה נטע לקס, אתן אלופות. לא יכולה שלא להדגיש את גאוותי על כך ששתי צעירות עלו לגמר", דברי וולדיגר.

את הטקס הנחה גיא זוארץ, ובו השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שר החינוך יואב קיש, ראש העיר ירושלים משה ליאון, ומנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל.

הנערים והנערות שהתמודדו בחידון הגיעו לפני שבוע וחצי לישראל. אתמול נפגשו עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, שאמר להם: "התנ"ך הוא כמו מעיין שלא מפסיק להוציא מים, מים חיים. אני אוהב את התנ"ך מאוד. אני קורא אותו, וכל פעם שאני מוצא פסוק, אפשר למצוא לו פירושים שונים, וזו הגאונות של התנ"ך. זה לא רק הסיפור כפשוטו. אהבת התנ"ך פותחת אופקים ומאפשרת להבין את החיים, וגם מקנה לנו זהות יהודית, ציונית עמוקה וחיבור לארץ ישראל".

אלו המתמודדים שעלו לגמר:

עומר קדר – ישראל

מאיה טרט – ארה"ב

ברוריה כץ – דרום אפריקה

שמואל אייזנברג – אוסטרליה

קיילה שכטר – ארה"ב

נטע לקס – ישראל

אביגיל רואו – אנגליה

ג'ק פרידמן – מארה"ב

שירה במברגר – אנגליה

תמר דהן – ארה"ב

עמית אטל – ישראל

מרקוס טואצ'י – מקסיקו

גילה דישי – ארגנטינה

מרדכי אשכנזי – פנמה

אילנה קטן – מקסיקו

אמונה כהן – ישראל

תגיות:יום העצמאותחידון התנ"ך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה