חדשות בארץ

מטלטל: אלו 4 המילים שלחש ליאו די, ששכל את אשתו ובנותיו בפיגוע הרצחני, במהלך תפילת החג

הלחישה המצמררת של ליאו די לחזן במהלך תפילת החג בבית הכנסת, הובילה את המתפללים להתפלל בשמחה גדולה

  • כ"ב ניסן התשפ"ג
ליאו די (צילום: אורן בן חקון / פלאש 90)ליאו די (צילום: אורן בן חקון / פלאש 90)
אא

לא יאומן: ליאו די, ששכל במהלך חג הפסח את אשתו לוסי ושתי בנותיו רינה ומאיה הי"ד, התפלל במהלך החג בבית הכנסת באפרת. במהלך התפילה ניגש אל החזן ולחש על אוזנו מספר מילים, אותן הציבור לא שמע. לאחר הלחישה, המשיכה התפילה בשמחה גדולה ובשירה.

נתי לאופר, אחד ממתפללי בית הכנסת, סיפר את אשר אירע במהלך התפילה. "התפללתי ליד משפחת די בחג. לאחר שעברו על קהילתנו ימים מאוד לא פשוטים. בעת כניסת החג נכנסת משפחת די לבית הכנסת - זקופי קומה ובראש מורם".

"בבוקר אני מגיע כמה דקות לפני התפילה. משפחת די כבר שם. הרב ליאו רואה אותי, וניגש אליי ומציע לי חיבוק חם ואוהב, ומאחל לי חג שמח. אבל עדיין, בבית הכנסת עדיין מרגישים את המתח שבין העצבות לשמחה. שליחי הציבור מתקשים למצוא את האיזון שמתאים לקהילה. ראבק, זה קשה", הוסיף לאופר.

"תפילת הלל, מזמור ראשון – לא שרים. טוב, אולי החזן לא מרגיש שמתאים להתחיל בשירה. אולי המזמור הבא. מזמור שני 'בצאת ישראל ממצרים' – החזן לא שר. הלב מתחיל להרגיש את האבלות, אני מתחיל להבין שאת ההלל האחרון של חג הפסח אנחנו כבר לא נשיר. עצב, כאב, דמעות של ממש.

"אבל באותו הרגע הרב ליאו קם ממקומו, ונע במהירות לכיוון החזן. הרב ליאו מניח בעדינות את ידו על החזן, מחבק אותו, ולוחש משהו באוזנו", תיאר לאופר. "החזן, מסתכל על הרב ליאו ומיד פותח בשירה שמרוממת את הנפש לגובהי מרומים. 'מה לך הים, כי תנוס' מכאן והלאה, שרנו. שרנו ביחד. את כל ההלל".

מיד לאחר התפילה ניגש לאופר אל החזן, וביקש ממנו שישתף אותו במה שאמר לו הרב ליאו. "החזן השיב לי", אמר לאופר בדמעות, "Please, make it joyous - אנא, שהתפילה תהיה משמחת"...

גם ההספד שנשא ליאו בהלווייתה של אשתו לוסי הי"ד טלטל את השומעים: "לוסי", אמר האלמן ששכל את אשתו ושתי בנותיו בפיגוע הרצחני בבקעה, "תמיד אחכה ואוהב אותך. לא אסכים לקבל את העובדה שאת לא איתי כסימן שהאהבה שלנו כבר לא קיימת. את היית אשת חיל, 'קמו בניה ויאשרוה, בעלה ויהללה' – לוסי, אני מצטער שלא עשינו זאת עד עכשיו.

"שלשום דיברתי על כך שצריך לראות את הטוב בעולם. אני יכול להיות עצוב על האהבה שאיבדתי, אך במקום זאת אני צריך לומר שאני מודה על 25 שנות הנישואין שהיו לנו. אבא שלי אמר לי שתמיד צריך לנהוג בכבוד ובהערכה לכל אדם שאוהבים, כדי שלא נתחרט על איך שהתייחסנו אליהם כשהם מתים.

ליאו התייחס לבקשה שלו לשתף ברשתות החברתיות את דגל ישראל לזכר יקיריו: "בימים האחרונים עם ישראל כולו נרתם לעזור לנו, וגם לא יהודים פנו אלינו ורצו לסייע בכל דרך. יש כל כך הרבה אנשים שהושפעו מהחיים שלך, וכל כך הרבה אנשים שחייהם יהיו טובים יותר בזכותך".

הוא פנה לגולשים שנענו לבקשתו ואמר: "תודה לכולכם על כל האהבה. זו הייתה נחמה ענקית עבורנו. ב-24 השעות האחרונות ראיתי כל כך הרבה דגלי ישראל ברשתות החברתיות וגם ברחובות אפרת, זה חיזק אותי ברמה שאי אפשר לתאר. זו הייתה הדרך שלי לראות כמה התברכנו להיות חלק מעם ישראל.

"לי לא מגיע את כל האהבה הזו, לוסי הייתה זו שהגיע לה לקבל את כל ההערכה והאהבה הזו. כנראה שאני רק מקבל אותה בזכותה. אלפי אנשים פנו אלי בימים האחרונים, ואני מודה לכולם. אבל אם יש להם זמן לשיחת טלפון, יש להם גם זמן לעשות מעשה טוב ולעזור לאחרים בחייהם".

"אהבה זה לא משחק סכום אפס – ככל שחולקים אותו יותר, כך יש יותר. לא יהיה תחליף לאהבה שלך. האהבה הזו תמשיך לחיות בליבי ובלב ילדינו. גם ברגעייך האחרונים, החזקת עוד 3 ימים כדי שנוכל להיפרד ממך בנפרד, ולא עם הילדים. תהא נשמתך צרורה בצרור החיים", סיים האלמן את הספדו העוצמתי.

תגיות:פיגוע ירימשפחת די

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה