כתבות מגזין

הילד שואף ללמוד תורה, אך בגלל הרקע המשפחתי והסביבתי הוא עדיין לא בשל לעולם הישיבות. מה עושים?

מפעל חייו של הרב אברהם יצחק גרינבוים מוקדש בין השאר למטרה הנעלה של הכנה נכונה וראויה של תלמידים שלא נולדו בבתים חרדיים לקראת לימודים בישיבה גדולה. ההצלחה מרגשת. מכל בחינה. סיפור על שליחות

(בעיגול: הרב אברהם יצחק גרינבוים)(בעיגול: הרב אברהם יצחק גרינבוים)
אא

מה עושה נער צעיר מאוד שהוריו חלו, ואין מי שיפרנס את בני המשפחה? הרב גרינבוים פגש נער כזה, באחד הימים, בזמן שנתן לו שירות במקום עבודתו. נריה (שם בדוי) אהב ללמוד תורה, ורצה ללמוד תורה, אך המצב בבית לא היה טוב.

"מה אתה עושה כאן?", שאל אותו הרב. "אני רוצה ללכת לישיבה, אבל אף אחד לא מקבל אותי. לא מבינים שיש לי כוח רצון גדול". הרב זיהה את הנחישות של נריה, ושמר על כוח הרצון של הנער במעטפת אוהבת של תמיכה בישיבה. כוח הרצון ניטע בקרקע פורייה של ישיבה איכותית, שמבינה לליבו של נריה, ומאפשרת לו לחתור למצוינות תורנית. אילו פירות נשא המאמץ?

"לאחר ארבע שנים נריה סיים את לימודיו בישיבה ברמה גבוהה כזו של סיום כמה מסכתות ועם בגרות של 5 יחידות", מסכם הרב בשמחה את הסוף הטוב בסיפורו של נריה.

 

מה עושים עם ילדים שרוצים ללמוד, ולא מצליחים?

כל מפעל חייו של הרב אברהם יצחק גרינבוים, מוקדש לחינוך. הרב, יו"ר קרן וולפסון, הינו מייסד וראש ישיבת "נהורא" ורשת הישיבות "זיו אור" ויו"ר תנועת הנוער "אור ישראלי". בדורנו, דור של חבלי משיח, שבו אנו זוכים לראות עין בעין את גלי התשובה הגואים בעם ישראל, נראה ששליחותו של הרב, המתמקדת בין השאר בעולם הקירוב לסוגיו, היא שליחות טבעית - הרי צריך לתת מענה חינוכי הולם ומכבד, תוך מצוינות תורנית ללא פשרות לילדים היקרים, בני הדור השני של בעלי התשובה. הצורך הזה נולד מבעיה, הנפוצה ביותר בימינו: לא תמיד ישנם ילדים שמשתלבים בעולם הישיבות הרגיל בגלל רקע משפחתי וסביבתי, למרות שיש להם שאיפה ורצון ללמוד.

ישנם גם ילדים מכל סוגי האוכלוסייה שלא תמיד מצליחים להתמיד בלימודי הגמרא יום שלם. הם שואפים ללמוד, ורוצים ללמוד, אך קשה להם. האפשרות לשלב בין לימודי גמרא מקצועות נוספים שמרעננים את הלימוד, פתוחה בפניהם, ולאחר ארבע שנים, התלמידים מקבלים כוחות ללמוד יום שלם לגמרא. הרב גרינבוים עמל כל חייו כדי שילדים ונערים כאלו יכו שורש בעולם התורה, יעלו ויצליחו, כי הם ראויים לכך.

 הרב אברהם יצחק גרינבוים הרב אברהם יצחק גרינבוים

 

בעצת גדולי ישראל: ישיבת "זיו אור" כגשר לצעידה בטוחה לישיבה גדולה

"במשך השנים שבהם עסקנו בקירוב, ראינו כי ישנם ילדים שקרבנו, והם בבתי ספר שלא מבינים את המורכבויות המשפחתיות והסביבתיות שלהם." מסביר הרב גרינבוים. "בעצת גדולי ישראל, פתחנו להם מקום שמתאים בדיוק להם – רשת ישיבות 'זיו אור'. התלמידים שלמדו בבתי הספר התורניים, ממשיכים בדרכם בעולם תורה, אך אם הם לא מצליחים לעשות זאת באופן מלא, אנחנו ממשיכים לפתח אותם מבחינה תורנית תוך שילוב לימודים לקראת בגרות".

למעשה, רשת ישיבות "זיו אור" משמשת גשר שמצעיד את התלמידים בבטחה הלאה לחיים התורניים. לאחר סיום הלימודים ב"זיו אור" התלמיד כבר מתאים מכל הבחינות לישיבה גדולה.

מה היו הנסיבות של הקמת הישיבה?

"ישיבת 'זיו אור' הראשונה הוקמה בכרמיאל לפני כתשע שנים. משכנה הנוכחי הוא בכפר חיטים. זה קרה בעקבות פניות של הורים שחיפשו מענה תורני ההולם את רוח המשפחה והבית ומתוך רצון לאפשר למידה של תחומים נוספים ומתן חוגים. לפני כחמש שנים גם בנתניה נפתח סניף נוסף עקב פניות שהגיעו מאזור המרכז לגבי תלמידים המחפשים מענה תורני כעין זה. בנוסף, עולים מצרפת שרצו בתמימות לרשום את ילדיהם לתיכון, הגיעו למסגרות ממלכתיות שאינן תואמות את הקו הרוחני בבית, ומשם הילדים עזבו את עולם התורה. בחסדי ה', לאחר שהישיבות בכרמיאל (כפר חיטים) ובנתניה קמו, התופעה צברה תאוצה, וכיום רשת ישיבות 'זיו אור' קיימת בכפר חיטים, נתניה, רמלה, והשנה נפתחה גם ישיבה נוספת בבאר יעקב".

מהי מסגרת יומם של הילדים הלומדים בזיו אור?

"עד שעה 13:00 לומדים לימודי קודש בעיון, ועד שעה 17:30 לומדים לימודי תיכון. אחר כך משלבים את הילדים בפעילויות תורניות למיניהן במקום מושבותיהם. בוגרי רשת ישיבות 'זיו אור' ממשיכים לישיבות גדולות, וכך הם מכינים את עצמם לחיים ולחיי המעשה".

כיום כתוצאה מהצלחתה של רשת ישיבות 'זיו אור', ישנן ישיבות גבוהות שממשיכות לטפח את תלמידי 'זיו אור' לפני שהם יוצאים לחיים כבוגרים, ואף קרן וולפסון, בהנהלתו של הרב גרינבוים, ממשיכה ללוות את הבוגרים, שבוחרים לצאת לשוק העבודה.

אחד הפרויקטים הבולטים של קרן וולפסון הוא תנועת :"אור ישראלי", שבראשה עומדים הרב גרינבוים והרב יצחק דוד גרוסמן שביחד יסדו מועדוני נוער בכל רחבי הארץ, ומשם התחילו הנערים את התהליך הראשוני לחזרתם בתשובה. ברוך ה' הם פזורים כיום בעשרות ישיבות קדושות ברחבי הארץ.

 

על האהבה לחינוך, שעוברת מדור לדור: "הכל התחיל לפני שנולדתי"

איך למעשה החל מפעל החיים עוד לפני ישיבות 'זיו אור', קרן וולפסון וישיבת 'נהורא'?

"הכל התחיל לפני שנולדתי. אבי, הרב ישראל מרדכי גרינבוים, וסבי הרב ברוך צבי גרינבוים, היו אנשי חינוך, ועשו זאת מתוך שליחות של אהבת ה' ואהבת הבריות בכל נפשם ובכל מאודם. הם העניקו לי את האהבה לחינוך".

הרב גרינבוים נולד בעיר רחובות, ולמד שם בתלמוד תורה של החינוך עצמאי. לאחר לימודיו בישיבת "איתרי" בירושלים, הוא המשיך ללמוד בעיר הקודש בישיבת "חברון". לאחר נישואיו החל ללמוד בכולל להוראה, בבית מדרש לרבנים במדרשית "נועם" בכפר סבא, ולאחר מכן החל ללמד בישיבה התיכונית של מדרשית "נועם".

 

על ההצלחות: רבנים, דיינים, רופאים ורואי חשבון שכולם בני תורה

בשנת תשנ"ג, 1993 למניינם, הרב מונה לשליח מטעם הסוכנות היהודית בעיר אנטוורפן שבבלגיה, לאחר שנוסדה הישיבה התיכונית "יבנה", הראשונה מסוגה בכל אירופה. "היה חשוב לנו לחנך את תלמידי הישיבה על אהבת התורה ועל אהבת הארץ. הדבר השפיע לטובה גם על הוריהם. כיום כל התלמידים יצאו מבלגיה, בלי יוצא מן הכלל, ועלו לארץ ישראל. 

לסיום הרב גרינבוים חותם ואומר: "'לכו בנים, שמעו לי, יראת ה' אלמדכם'", רק כאשר הם הולכים, יוצאים אל העולם, אומר הרב מלובלין, רק אז הם לומדים את יראת ה'. זו המטרה שלנו - להקנות להם את יראת השמיים לחיי ההמשך בעזרת ה', כי אנחנו מאמינים בכל מאודנו בקיום הפסוק: 'חנוך לנער על פי דרכו'".

ליצירת קשר עם מרכזי החינוך התורניים "זיו אור", לחצו כאן.

תגיות:לימוד תורהישיבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה