חדשות בעולם

2 מגילות אסתר עתיקות שרדו את רעידות האדמה בטורקיה

מגילות בנות מאות שנים נותר לפליטה מהקהילה היהודית באנטקיה. לאחר שראש הקהילה נספה באסון רעידת האדמה – הועברו המגילות לקהילה היהודית באיסטנבול

  • ל' שבט התשפ"ג
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

שתי מגילות אסתר עתיקות, בנות מאות שנים, שרדו את רעידות האדמה בטורקיה: מתנדבי זק"א במשלחת פיקוד הערף בטורקיה פעלו במשך ימים רבים על מנת לאתר את ראש הקהילה היהודית ואשתו שנספו באסון.

במהלך הימים בהם שהו בטורקיה, הגיע אל מתנדבי זק"א יהודי תושב טורקיה, חבר הקהילה המקומית, ובידיו ממצא היסטורי שהוחזק בבית הכנסת בקהילה: שתי מגילות אסתר עתיקות בנות מאות שנים.

בעיניים דומעות ביקש היהודי מרס"ן במיל' חיים אוטמזגין, שפיקד על צוות זק"א במשלחת החילוץ, כי יעביר את המגילות לקהילה היהודית באיסטנבול. "ראש הקהילה היה האחרון שהפעיל את בית הכנסת, עכשיו כשנפטר אין מי שישמור על הזיכרונות ההיסטוריים של הקהילה. לאור הקרבה שלנו לסוריה והפחד שהמגילות האלה יפלו לידיים הלא נכונות, אני מבקש ממך - תשמור עליהן ותפעל שיגיעו לקהילה היהודית באיסטנבול שיזכרו את הקהילה", ביקש היהודי.

המגילות הובאו לישראל בידי משלחת זק"א, ולאחר מכן יועברו לידי רב הקהילה היהודית באיסטנבול הרב מנדי חיטריק.

חיים אוטמזגין סיפר: "כמתנדב זק"א 30 שנה, מדובר באחד הרגעים המרגשים בהם נתקלתי כאיש זק"א. זכות גדולה נפלה בחלקי, לגעת ולהציל מסמך היסטורי משמעותי כל כך לשמור אותו ולהעבירו ממקום של הרס וחורבן לידי הקהילה השכנה באיסטנבול, על מנת שהמורשת של הקהילה היהודית באנטקיה תמשיך להתקיים, גם לאחר שהקהילה בת 2300 שנים נחרבה.

"מיד לאחר חזרתנו ארצה פגשתי בנציג הקהילה היהודית באיסטנבול שהגיע לארץ ומסרתי לו בהתרגשות גדולה את המגילות והזיכרון שנותר מהקהילה. לצד תחושת העצב על חורבן הקהילה, מתעוררות תחושות שמחה על כך שהמגילות ניצלו והופקדו למשמרת וזיכרון בקהילה היהודית באיסטנבול שיפעלו להנצחת הקהילה ומורשתה המפוארת".

תגיות:מגילת אסתררעידת אדמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה