חדשות יהדות

ויהי בנסוע הארון: רבבות מלווים את נשיא המועצת זצ"ל בדרכו האחרונה

רבבות בני אדם מלווים את נשיא מועצת חכמי התורה, מרן חכם שלום כהן, למקום מנוחתו בבית העלמין סנהדריה בירושלים. אוי מי יתן לנו תמורתו

  • כ"ה אב התשפ"ב
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

עשרות אלפי איש מלווים בשעה זו את מרן חכם שלום כהן זצ"ל, נשיא מועצת חכמי התורה וראש ישיבת פורת יוסף, שהלך הלילה (שני) לעולמו, כשהוא בן 91.

את שורת ההספדים פתח הגאון רבי משה צדקה, ראש ישיבת פורת יוסף. בהספדו אמר: "אוי לנו כי פנה היום. אוי לנו שהתפילות של עם ישראל לא נענו. אוי לנו שהעבירות של כולנו גרמו לכך שהתפילות שלנו לא התקבלו. זכה הרב עליו השלום מה שלא זכה אף אחד מלבד משה רבנו, שכל ישראל עמדו על רגליהם ויתפללו. הרב עשה בשעתו האחרונה מה שאף אחד אחר לא עשה.

"עלינו לדעת שלא הפסדנו מכך שהתפללנו. הרב ע"ה היה השמש שהאיר את העולם. השמש שמאירה גם לירח ולעולם כולו. הרב מסר את נפשו בשביל בחורי ישראל. אני זוכר שהוא התחיל לבכות ולהוריד דמעות באסיפה שהתקיימה לטובת בחורי הישיבות. כולנו בטוחים שהרב ע"ה יתפלל על המשפחה ועל כולנו", סיים הרב צדקה את דבריו.

אחריו הספיד גיסו של ראש הישיבה זצ"ל, הגאון רבי שלמה בן שמעון. בדבריו אמר: "שהקב"ה יזכה אותנו שנזכה כולנו להתפלל כמו שהרב זצ"ל היה מתפלל בימים הנוראים, ושמשיח יגיע במהרה בימינו אמן".

הגאון רבי שמואל בצלאל, מראשי ישיבת פורת יוסף, הספיד אף הוא את מרן זצ"ל, שאמר: "חכם שלום הגאון הגדול וידיד נפש שהיה איתי יחד הרבה שנים. מרן ראש הישיבה היה נר לרגלי דבריך ואור לנתיבתי. הוא האיר את החושך בכל צעד שבו הוא הלך. היו לו כוחות של גאונות וענווה, יראת שמיים טהורה.

"חכם שלום היה עניו אמיתי, דרכו היתה אמת ורק אמת, כשדיברנו על יראת שמים הוא היה ניצב על ראש הצוק ומשמש דוגמא לכולנו. ראש הישיבה היה דוגמא לכולנו בדקדוק בהלכה, והוא היה נוהג ללמוד את הספר חובת הלבבות בדרכו לישיבה, וכשהיה חוזר הביתה. ראש הישיבה זיכך את גופו ברוחניות ממש. כמה ענווה וכמה גדולה היה באיש הזה", הוסיף הרב בצלאל.

הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף הספיד ואמר: "היום כולנו מבכים את העובדה שאדם כל כך גדול שהשפיע רבות על עם ישראל הסתלק מאיתנו. כאשר היה צריך להנהיג, ראינו כולנו את ראש הישיבה יוצא ועומד בראש ההנהגה. כאשר התעוררה בעיית גיורי צה"ל, הוא עבר מרב לרב, ללא שאכל או שתה, העיקר כדי להביא לפתרון לסוגיה ההלכתית שהטרידה את דעתו.

"הוא השכין שלום בין אנשים, אשכנזים וספרדים, והוא זה שלחץ על אבא מרן זצ"ל להקים את תנועת ש"ס, למרות התנגדותם של אינשי שלא מעלי, ולזכותו עומדים כל מוסדות התורה שהתנועה הקימה במשך שנים.

"הוא היה חברותא של אבא בנשך שנים רבות, והיה להם ידידות אמיתית. כל ימיו הוא היה שקוע בתורה, ולא היה עוד מישהו שעליו מרן אמר שהוא גדול בתורה ושאסור לעבור על דבריו.

"הוא העמיד תלמידים הרבה. איבדנו והפסדנו אדם גדול שטיפל בנושאי דת רבים, בכשרות, בגיורים ועוד. "הייתי בתקופה האחרונה בישיבה של העמותה בביתו של ראש הישיבה זצ"ל, ושם הוא הביע דעתו שהוא רוצה שבנו רבי שמעון ימלא את מקומו כראש הישיבה. אפשר להכריז על בנו רבי שמעון כהן כממלא מקומו של אביו, ושירביץ תורה בעם ישראל".

בנוסף הספידו בנו של מרן זצ"ל, הגאון רבי אפרים כהן מראשי ישיבת "יקירי ירושלים". לאחריו, הראשל"צ ורבה של ירושלים הגאון רבי שלמה משה עמאר, שאמר בהספדו: "ראש הישיבה זצ"ל היה איש אמת שכולו תורה. הוא לא ידע מה זה פוליטיקה או דיפלומטיה. הוא מעולם לא זז מאוהלה של תורה מאז היותו נער. הוא לא הכיר שום דבר חוץ מתורה. מרן הגר"ע יוסף היה סומך עליו בעיניים עצומות, ועצוב לנו שאיבדנו דמות שכזאת. "בהסתלקותו הוא הותיר לנו חלל גדול, וכולנו תקווה שהוא אשר ראה את המצב שלנו בעולם הזה, יביא את זעקותינו לפני כסא הכבוד".

לאחר כן הספידו חבר המועצת, ראש מוסדות "אור החיים" הגאון רבי ראובן אלבז, רבה של בני ברק הגאון רבי מסעוד בן שמעון, גיסו של ראש הישיבה זצ"ל, זקן חברי מועצת חכמי התורה הגאון רבי שמעון בעדני, הגאון רבי יהודה כהן, ראש ישיבת "יקירי ירושלים" ומחותנו של ראש הישיבה זצ"ל, שאמר: "ציון במר תבכה. עזבו אותנו לאנחות. הכהן הגדול מאחיו, הנשמה הגדולה. דודי ירד לגנו בערוגות הבושם לרעות בגנים וללקוט שושנים. הגמ' בברכות אומרת כי מי שה' אוהב אותו, הוא מדכאו בייסורים. הייתי בביתו ואמרתי לו שאני מקנא בו לראות אותו לומד בייסורים.

"הוא לא קרבן יחיד אלא קרבן ציבור שנשא על שכמו את עולם התורה ושכיפר ביסוריו על עוונותינו. מי יתן לנו חליפתו, מי יתן לנו תמורתו, ואוי לנו שכך עלתה לנו. הוא היה אוהב תורה, אוהב מצוות וחסד, כולו היה קודש הקודשים, ואנחנו עומדים כאן במצב שהקב"ה מבקש מאיתנו להתעורר. שנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה בימינו".

בהמשך הספידו הפוסק הגאון רבי בן ציון מוצפי, חבר מועצת חכמי התורה וראש מוסדות יחוה דעת הגאון רבי דוד יוסף, הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו, ויו"ר תנועת ש"ס אריה דרעי. "חכם שלום היה איש אמת ללא נגיעות. ללא שיקולים של משפחה, לא שיקולים של חברים. אמת עד הסוף. עכשיו נשארנו ללא הסמל של האמת. מי יורה לנו את הדרך. אבי אבי רכב ישראל ופרשיו. יתומים היינו ואין אב", פתח דרעי את דבריו.

"אנחנו מבקשים ממך, שיחד עם מרן הרב עובדיה יוסף שכל כך אהב אותך והיה קשור אליך וקרא לך 'ידיד בן ידיד', שתתפלל אל הקב"ה לפני כסא הכבוד שימליץ טוב בעדנו.

בדבריו ביקש סליחה מהמנוח זצ"ל. "לפעמים התווכחנו. לא מספיק הערכנו את כבודך. בפרט בתקופה האחרונה סביב הטיפולים הרפואיים, אבל עשינו הכל לכבודתך. אנא דאג לתנועה הקדושה שייסדת, שרוממת, שהקב"ה יזכה אותנו להגדיל תורה ולהאדירה, לשמור על עולם התורה , לקרב את עם ישראל באהבה".

בנוסף הספידו ראב"ד ת"א הגאון רבי נסים בן שמעון, גיסו של ראש הישיבה זצ"ל, ובנו הגאון רבי יעקב כהן, ראש ישיבת "נזר התלמוד", שאמר: 

"כשראש הישיבה הקים את תנועת ש"ס בירושלים, התקיימה ישיבה של ראשי הישיבות בירושלים, והיו מי שניסו להוריד אותו מהרעיון. ראש הישיבה חייך ושאל מי עוד בא איתי, וככה הוא הקים את התנועה, ללא פוליטיקה ובצורה ישרה. מאוחר יותר כשתנועת ש"ס הגיעה לכנסת, ומרן הגר"ע יוסף נכנס לתמונה, הוא זז הצידה. שאלתי אותו אבא, למה? והוא ענה, ברגע שמרן בתמונה אני מיותר, העיקר שיש מישהו שיקח את העול הזה על עצמו. 

"אני רוצה להודות לבנו שמסר את נפשו לטובת אבא, ולר' אריה שלא ברור לי איך הוא מחזיק מעמד אחרי התקופה האחרונה, ובעיקר בימים האחרונים. נברך אותו שימשיך להנהיג ברוב נחת, יחד עם התנועה הקדושה שעליה כל כך היה איכפת לאבא זצ"ל שהיה פורץ בבכי. אני רוצה לבקש מחילה סליחה וכפרה, בשמי ובשם המשפחה שהיינו לפעמים אולי פוגעים בו מבלי להתכוון, ובפרט בתקופה האחרונה", סיים בנו של המנוח את דבריו

בשעה 15:30 תמו ההספדים, והבנים אמרו קדיש על אביהם זצ"ל. לאחר מכן החל מסע ההלוויה אל בית העלמין סנהדריה בירושלים, שם ייטמן הרב למנוחת עולמים.

תגיות:הלוויהחכם שלום כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה