בריאות ותזונה

דרכים יעילות שהוכחו מדעית להשגת אורח חיים בריא ומניעת מחלות

הטוב ביותר הוא לדעת לא להיכנס למצבים ולרגשות שלילים. אך אם אתם מרגישים שסף הלחץ מתחיל לעלות, זה הזמן לעצור ולעשות את הדבר שהכי מרגיע וממקד אתכם

  • ד' תמוז התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ד"ר דין אורניש הוא קרדיולוג אמריקאי מוביל שבמשך 30 שנה טיפל בעשרות אלפי חולים שסבלו ממחלות לב וכלי דם. הוא פיתח מודל לאורח חיים בריא שהוכח מדעית ומחקרית כאשר טיפל בחולים במרוצת השנים.

המודל שלו מבוסס על 4 תחומים חשובים הקשורים אחד בשני והחיוניים לאורח חיים בריא ולמניעת מחלות:

  1. תזונה בריאה – התזונה היא מהותית מכיוון שהיא מעניקה לאדם את האנרגיה וה"דלק" הפיזיים שהגוף שלנו זקוק לו על מנת להתקיים, בע"ה. הרמב"ם עסק רבות בתזונה בריאה וחשיבותה הרבה, כפי שפירטנו בעבר בכתבה הזו.
  2. פעילות גופנית – מחקרים רבים ברחבי העולם הוכיחו שפעילות גופנית חשובה לתפקוד תקין של כל מערכות הגוף החיוניות, כולל מערכות העצבים, העיכול והחיסון. חשוב מאוד להתאים את הפעילות הגופנית ליכולות האדם המבצע אותה. למשל: אם את מחלימה ממחלה או מרגישה פחות במיטבך זה הזמן לעשות פעילות גופנית מתונה שתמריץ ותחזק את מערכת החיסון ותשפר את הרגשתך. זה לא הזמן לפעילות עצימה כגון שיעור אירובי מאמץ או ריצה ארוכה שעלולה להתיש אותך ולגרום לעייפות ורק תחליש את הגוף ויכולתו להתמודד עם מזיקים, חלילה. אם לחילופין את בהריון או מתכננת הריון אז כדאי לעשות פעילות גופנית בהתאם לכך, כפי שהמלצנו בכתבה שכאן.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

  1. קהילה תומכת – ד"ר אורניש מדגיש שקהילה תומכת היא חיונית להבראה ואף לאורח חיים בריא. הקהילה מאפשרת לנו להנות מאוזן קשבת ולשתף במה שמטריד אותנו, לקבל משובים, להתפתח ולהרגיש שייכות למשהו גדול מאיתנו! קהילה תומכת של בית כנסת היא דוגמה אחת לכך, אך גם קהילות נוספות כגון קהילות נשים או קהילות המתמקדות בהרזיה, פריון או כל נושא אחר המעניין אותך יעניקו לך סוגים שונים של תמיכה כגון רגשית, מדעית ולעיתים אפילו פיזית, בע"ה.
  2. הרפיה ושחרור ממתחים - הוכח מדעית שמתח ולחץ, בנוסף לחרדה, אי-שקט וחוסר ודאות הם גורמי סיכון למחלות רבות כגון לחץ דם גבוה, וגם מחלישים את מערכת החיסון ולכן הגוף נהיה יותר פגיע וחשוף לחדירת זיהומים או גורמים זרים כגון קורונה ושפעת וגם יכול להתמודד עמם בפחות הצלחה.

לכל אחת ישנה הדרך בה היא נרגעת. מאוד חשוב שכל אחת תכיר את עצמה, את חולשותיה אך גם את יתרונותיה. אחד מהיתרונות הגדולים הוא לדעת לא להיכנס למצבים ולרגשות שלילים כגון לחץ וחרדה, או לפחות להפחית את תדירותם וגם עוצמתם. אך אם אתם מרגישים שסף הלחץ, הכעס או החרדה מתחיל לעלות, זה הזמן לעצור ולעשות את הדבר שהכי מרגיע וממקד אתכם.

בנוסף, רגשות שליליים אלו עלולים להוביל לאכילה רגשית ואפילו לעצב, דכדוך או דכאון אם מתעצמים ולא מטופלים כראוי ובזמן. לכן אם מרגישים שאתם נהיים עצבניים, עומדים לצעוק או כבר צועקים, או תוקף אתכם דחף אכילה או שכבר התחלתם לאכול, זה הזמן לעצור. לנשום. ולבחור אחת או יותר מהשיטות המצוינות כדי להירגע. השיטה הראשונה היא פעילות גופנית.

  • פעילות גופנית – אם היה לכם יום קשה ומתסכל במשרד, וודאו שתמיד יש לכם נעלי ספורט ברכב או במשרד. אם תצליחו לעשות הליכה מהירה בפארק ירוק, טיילת או קרוב לים לפני החזרה הביתה, או אפילו בשכונה ליד הבית, אזי המיקום עצמו יעזור לכם לשנות את האוירה, ירגיע אתכם, והפעילות הגופנית תעזור להפריש את הורמון הדופמין המשפר רבות את מצב הרוח ומיטיב עם מערכת העצבים ושאר מערכות הגוף.

אם אתם עובדים מהבית, או חייבים לחזור הביתה ישר אחרי העבודה, אז מצאו לכם זמן לעשות פעילות גופנית בערב כשאתם מתפנים. אפשר עדיין לצאת להליכה עם חברה או בן זוג ואז לשתף ולפרוק את הכעסים גם בשיחה במהלך הפעילות הגופנית.

אם אין אפשרות לכך, אפשר למצוא ברשת מגוון סרטונים באורכים שונים ואפילו 30 דקות בהם תוכלו לעשות פעילות גופנית בבית אירובי, פילאטיס ויוגה. כך תוכלו לעשות פעילות גופנית בבית בזמן שנוח לכם, ולפרוק את המתחים שצברתם במהלך היום.

מומלץ לנסות שני סוגים של פעילות גופנית:

  1. פעילות גופנית ממריצה – כגון קיק בוקס או אירובי. בנימה אישית: אני זוכרת את הימים שאחרי יום עבודה מלחיץ ומתסכל הייתי מדמיינת את ראש האדם שהכי עצבן אותי באותו היום ומכלה את זעמי על שק האגרוף! הייתי מוציאה את כל הכעס, עצבים ועצב על שק האגרוף ויוצאת מהשיעור יותר שקטה ורגועה לאחר הפורקן הרגשי. אם אין אפשרות ללכת לחדר כושר או מכון ספורט לשיעור קיק-בוקס אז אפשר לתלות שק כזה בבית ולפרוק את הזעם כל פעם שצריך. זה פתרון טוב גם למי שעובד מהבית... יש גם סרטוני אגרוף וקיק בוקס באינטרנט שאפשר לשאוב מהם השראה. אירובי או HIIT הם גם פעילות ממריצות שמעלות את הדופק, ממריצות את זרימת הדם, משפרות את תפקוד מערכות הגוף כולל מערכת העצבים ואם אתם מוציאים הרבה אנרגיה בהם, כולל אנרגיה שלילית, אז תהיו יותר רגועים לאחריהם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

  1. פעילות גופנית מרגיעה – בסגנון פילאטיס, יוגה, טאי צ'י או פלדנקרייז. פעילות כזאת מעודדת נשימה נכונה שהיא בעצמה עוזרת להרגיע. הגוף פורק מתחים וכעסים גם בפעילות זאת – אם אתם אוהבים אותה ואם היא מתאימה למצב רוחכם. גילוי נאות: לפעמים מרוב הרוגע של היוגה הייתה יוצאת יותר עצבנית מהשיעור או אפילו יוצאת באמצע השיעור, כי הייתי צריכה להוציא אנרגיה ולפרוק כעסים שהצטברו ורק לאחר מכן להירגע. והיו פעמים שהפילאטיס עשה את עבודתו נאמנה ויצאתי ממנו יותר רגועה. הכי חשוב להקשיב לעצמכם, להבין מה יעשה לכם טוב, ולעשות אותו באופן המיטיב.

פרחי באך יכולים גם הם לעזור להתמודד עם להתמודד עם לחץ ומתח, כמפורט בכתבה הזו.

גם שמנים אתריים יכולים לעזור להתמודד עם רגשות שליליים, כפי שפירטנו בכתבה כאן.

בהצלחה רבה! אני מאמינה בכם!

נועה רול היא נטורופתית ND ומתמחה באכילה רגשית ובהתמודדות עם מתחים ורגשות שליליים.

תגיות:בריאותתזונהפעילות גופנית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה