חדשות יהדות

"סבא התכונן בחייו לבית דין של מעלה": ההספד של נכד הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל

נכדו של מרן שר התורה זצוק"ל, יענקי קנייבסקי, הספיד אותו באירוע לזכרו שנערך בבני ברק: "הרב ידע כמה שההקפות חשובות לרבנית, אין דבר כזה לעשות קידוש כל זמן שהיא לא מגיעה"

  • כ' אדר ב' התשפ"ב
הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל (צילום: יעקב כהן, פלאש 90)הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל (צילום: יעקב כהן, פלאש 90)
אא

אחד האנשים הקרובים ביותר אל מרן הגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל, היה נכדו יענקי קנייבסקי. ארבעה ימים לאחר פטירת סבו, הספיד אותו הנכד אתמול (שלישי) לראשונה באופן פומבי. ההספד נישא במסגרת אירוע לזכרו של שר התורה, שנערך בבית המדרש "זיו יהודה" בשכונת קריית הרצוג בבני ברק.

"הרב היה לומד עם כל הילדים שלו, את כל התורה בעצם", סיפר קנייבסקי. "את הש"ס על הסדר, בנביאים והכל. לפני כמה שנים ראינו שפתאום לומד עם אבא שלי ירושלמי, בקצב מהיר כזה. היום אבא שלי מספר שהרב בא אליו ואמר לו: 'הרי יום אחד יהיה מבחן בשמיים ואני מרגיש שבירושלמי זה לא הזיכרון שהיה פעם. אני רוצה שנעשה סדר ונחזור, נקרא יותר מהר מהרגיל כדי שנשנן. הרב לא היה טיפוס של נרווים או פחד, אבל הכל היה אצלו מאוד מאוד... בחיים שלו הוא התכונן לבית דין של מעלה".

"יש דברים שאפשר ללמוד מהרב, גם אנחנו, כל אחד", הוסיף הנכד. "דבר ראשון, הרב יסד את המושג הזה של חובות. זה לא סתם ביטוי, אצל הרב זה היה חוב כפשוטו, אין ללכת לישון לפני שגומרים את החובות. אני זוכר שהיינו נוסעים בחול המועד לרב אלישיב, כל חול המועד היינו נוסעים לירושלים. זה היה לחץ גדול כי הרב אלישיב חיכה, והיו מתקשרים 'נו כבר יצאתם', והרבנית רצתה כבר לנסוע. יום שנוסעים לירושלים הייתה תכונה גדולה, והרב – עד שלא גומרים את החובות הוא לא נוסע, לא יעזור שום דבר".

יענקי קנייבסקי המשיך וסיפר על גדולתו של שר התורה בסיפור מאחד החגים: "בשמחת תורה בשנים האחרונות, לרב היה יותר קשה להישאר בכל ההקפות. הרב היה נשאר בהקפה הראשונה, מקבל את ההקפה, רוקד עם ספר התורה ונכנס הביתה, וממשיכים את ההקפות".

לעומת הרב, אשתו הרבנית בת שבע קנייבסקי ע"ה העדיפה להישאר בבית הכנסת, אף שגם היא לא הייתה בקו הבריאות: "היו לה מים ברגליים וכאב לה, אבל היא עומדת. היא צריכה לראות איך רוקדים עם התורה, היא לא יכלה לפספס את זה".

"הרב ידע כמה שזה חשוב לה, ואמר לה 'את לא מגיעה הביתה, את תישארי בבית הכנסת עד סוף ההקפות'. הרב היה נשאר בבית, יושב, ואין דבר כזה לעשות קידוש. בינתיים הוא היה לומד את כל המדרשים וכו', אבל אין דבר כזה כל זמן שהיא לא מגיעה".

תגיות:הרב חיים קנייבסקייענקי קנייבסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה