פורים

תזכורת חשובה: הדבר היחידי שלפעמים שוכחים בפורים

מה הדבר שרבים מתרפים בו בפורים, היום בו קיימת קדושה והארה גדולה? כיצד נלחמים בעמלק? וכיצד ניתן לזכות לישועות גדולות בפורים?

(צילומים: shutterstock)(צילומים: shutterstock)
אא

הרב אשר וייס, פוסק חשוב ואב בית דין "דרכי תורה", אמר בשיעורו לקראת פורים "בפורים כולם עסוקים במשלוח מנות, במתנות לאביונים, בקבלת משלוח מנות, בהכנות לסעודת פורים, בסעודת פורים, והתורה חוגרת שק. ולכן מצווה גדולה לעסוק בתורה ביום זה, וכך כתוב בספר 'יסוד ושורש העבודה'".

וכן מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל כותב בספרו 'חזון עובדיה' (על פורים, עמוד קפא) "הואיל והכל טרודים בסעודת פורים ובשאר המצוות של היום, יש להיזהר ללמוד תורה ביום זה, כי לימוד התורה הוא קיום העולם, כמו שנאמר "אם לא בריתי (כלומר, אילולי לימוד התורה) יומם ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי".

 

יום של מלחמה בעמלק – על ידי לימוד תורה

הרב אשר וייס מסביר כי "גם כיום אנחנו צריכים להילחם בעמלק, לא בחרב ולא בחנית. קיימת מלחמה בעמלק בכל דור ודור, ועמלק נמצא בכל מקום – ברחובות, באינטרנט, בכל מקום. ואיך אנחנו נלחמים בו?", שואל הרב ומשיב בפסקנות "בבית המדרש".

"בבית המדרש נשבור את כוחו, ונוציא ממנו כל ניצוץ קדוש, כי בבית המדרש אנחנו תמיד גוברים עליו. הרי צבא חכם תמיד יגרור את האויב לשטח שנוח לו, אלו הם תכסיסי המלחמה – אתה מנסה לתמרן את האויב אל שטח שבו אתה זה שגובר עליו, וכך נעשה לעמלק, כי כאן אנחנו גוברים עליו. ולכן בפורים – שפורים זו מלחמה בעמלק, צריך לגרור אותו לבית המדרש".

 

לימוד תורה בפורים – הזדמנות זכות לישועות גדולות

מרן הרב גרשון אדלשטיין, ראש ישיבת פוניבז' ונשיא מועצת גדולי התורה של דגל התורה, מסר בשיחתו השבועית את הדברים הבאים לחיזוק לימוד התורה בפורים "עסק התורה בפורים הוא זכות גדולה מאד, ומעשים שהיו בחוץ לארץ, בציבור שעשו חיזוק להתמדה בתורה בפורים וזכו בזה לישועות. ישועות שצריכים להם זכויות מיוחדות, ובזכות עסק התורה בפורים זכו לישועה.

"והסיבה לזה מפני שיש פסוק בתהלים "עת לעשות להשם הפרו תורתך" (קיט, קכו), ויש כמה פירושים בזה, ואחד הפירושים שאמרו חז"ל (ירושלמי, סוף ברכות) שבזמן שיש 'הפרו תורתך', שיש כאלה שמתרפים ולא עוסקים בתורה, זהו 'עת לעשות להשם'  –להתחזק בעסק התורה. ואמרו שם "אם ראית את הבריות שנתייאשו ידיהם מן התורה-  מאד עמוד והתחזק בה, ואתה מקבל שכר כולם". היינו שבזמן שיש בציבור רפיון מתורה, זהו זמן שאפשר לזכות בו לזכויות מיוחדות, ומי שמתחזק נוטל שכר כנגד כולם.

"וכך גם עסק התורה בפורים, הרי הציבור לא כולם לומדים בפורים, ויש כאלה שלא מרגישים כלל שיש חיוב לימוד תורה בפורים, ומזלזלים בזה, ולא מבינים את זה, ולכן אלו שמתחזקים ועוסקים בתורה זוכים לזכויות עצומות.
צריכים ללכת בזה 'כנגד הזרם'. והם גם מזכים בזה את כל הכלל ישראל, מפני שכל קיום כלל ישראל הוא בזכות התורה, כמו שכתוב (ירמיה לג, כה) "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי", ואם היה זמן בלי עסק התורה היה העולם נחרב, כמו שכתב ב'נפש החיים' (שער ד)".

תגיות:פוריםלימוד תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה