חדשות ומשמעותן

מדוע נגיף הפוליו שהתגלה בירושלים מלחיץ כל כך את משרד הבריאות?

במשרד הבריאות מתריעים על כך שנגיף הפוליו שהתגלה בירושלים עלול להוות עדות לעוד מאות(!) מקרים נוספים של הידבקות בפוליו – מחלה שעלולה לסכן אנשים שאינם מחוסנים. מה אפשר לעשות כדי למנוע זאת, ואיך פועלים במשרד?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ילדה כבת ארבע המתגוררת בירושלים, גורמת בימים אלו ללחץ לא פשוט במשרד הבריאות, לצד כוננות מוגברת. כל זאת בעקבות כך שאובחן אצלה נגיף הפוליו העלול לגרום לשיתוק ילדים. על פי הדיווחים, מצבה של הילדה טוב, אך היא סובלת מחולשה מוטורית חלקית באיברי גופה.

אבל הלחץ האמתי הוא לא ממצבה של הילדה, אלא בשל החשש מכך שהמקרה שלה מהווה עדות להימצאותו של הנגיף שמוגר מהארץ כבר לפני שנים, באזור מגוריה. מה שאומר שייתכן שהוא תקף גם ילדים נוספים.

 

פוליו – לא נעים להכיר

אז מהו בעצם נגיף הפוליו?

הפוליו הוא למעשה מחלה זיהומית, שנגרמת על ידי נגיף מעיים שחודר לגוף דרך הפה ומופרש לאחר מכן בצואה. ברוב המוחלט של מקרי ההדבקה (כ-70%-80%) הנגיף לא יגרום לתסמינים כלל, ואילו בחלק קטן מהמקרים (כ-10%) יהיו תסמינים כמו חום גבוה וחולשת שרירים. רק באחוז בודד מצליח הנגיף לחדור אל מערכת העצבים ולגרום לשיתוק של הרגליים, ובמקרים קיצוניים אף לשיתוק שרירי הנשימה, מה שעלול להוביל למוות.

מדוע המקרה שהתגלה מטריד את משרד הבריאות?

מכיוון שבמקרה המדובר, הילדה כבר סובלת מחולשה בגפיים, במשרד הבריאות מתייחסים לכך כעדות כמעט מוחלטת לעובדה שיש עוד עשרות ומאות אנשים נוספים שהווירוס כבר מסתובב אצלם. זאת מכיוון שכשמדובר בפוליו, המקרים הקליניים הם נדירים מאוד ומהווים רק קצה של קרחון. ראש שירותי הבריאות, ד"ר שרון אלרואי פרייס, ציינה כי החשש הגדול הוא מכך שבאזור ירושלים ישנם עוד מאות נדבקים בפוליו, שטרם אובחנו.

סיבה נוספת שבשלה מועלה חשד להידבקות נרחבת היא מכיוון שמאז שמגפת הפוליו באה לקיצה, מקפידים במדינת ישראל ליטול דגימות ביוב באופן קבוע, בכל אזורי הארץ, במטרה לזהות את הנגיף. היו כבר מספר פעמים בעבר בהן זוהתה נוכחות חריגה של הנגיף בביוב. כך למשל קרה בשנת 2014, ובעקבות כך הוחלט להחזיר את החיסון החי המוחלש לתכנית החיסונים בישראל. זאת לצד החיסון המומת שניתן כבר מאז שנות ה-60.

במשרד הבריאות הדגישו כי כעת זוהה נגיף הפוליו בביוב בכמה אזורים בירושלים, ועל כן הם מאמינים שהווירוס כבר מסתובב באותם מקומות. בשאר אזורי הארץ נלקחו גם כן דגימות, ובינתיים אין ממצאים חריגים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

משרד הבריאות: "חסנו את ילדיכם"

ומהי המשמעות הנרחבת של התפרצות הפוליו? האם ייתכן שבעקבות המקרה הבודד הזה, עלולה המחלה לשוב ולהתפרץ כפי שהיה בעבר?

במשרד הבריאות בטוחים שלא, זאת מאחר שהרוב המוחלט של אזרחי ישראל מחוסנים נגד הפוליו, כחלק מחיסוני השגרה. הבעיה העיקרית היא עם אנשים או ילדים שלא חוסנו מטעמים שונים, או עם תינוקות מתחת לגיל חודשיים שטרם הספיקו להתחסן, וכן עם אנשים בעלי דיכוי חיסוני, מה שאומר שהחיסון שקיבלו נחלש עם הזמן או כלל לא קיים.

איך במשרד הבריאות חושבים לנהוג לאור המצב?

במשרד הבריאות ציינו כי ברגע שהתברר שהילדה חולה בפוליו, הם פתחו בחקירה אפידמיולוגית עם גן הילדים וכן עם אנשים נוספים שיש להם מגע הדוק עם הילדה. מול כל אלו מתבצע תחקיר במטרה לברר האם יש מעגל נוסף של נדבקים.

במשרד אף יצאו בקריאה להורים שטרם חיסנו את ילדיהם נגד נגיף הפוליו, למהר לחסן אותם. זאת מאחר שהמחלה אינה מסוכנת כלל למחוסנים, והווירוס נחשב לגמרי בר מניעה. גם החיסון מאוד יעיל ובטוח. אבל במקרים שלא מקבלים את החיסון עלול להתרחש נזק בלתי הפיך לנדבקים, בין אם הם ילדים ובין אם הם מבוגרים.

תגיות:חיסון פוליוחדשות ומשמעותן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה