הרב יצחק זילברשטיין

בני המשפחה גילו שאין בצימר ששכרו מזוזות, ושכרו צימר מאדם אחר

שבת מרוממת חלפה על בני המשפחה. והנה, כשסיים ראובן לשתות את כוס ההבדלה, לפתע הפלאפון שלו מצלצל. על הקו היה שמעון שביקש להזכיר: "ידידי היקר, אתה בודאי זוכר שעדיין לא העברת לי את התשלום?"

אא

טרם נפתח בתיאור הסיפור, נציין לידיעה מעניינת אודות עיר הקודש צפת: בספר 'חסד לאברהם' (מעין שלישי) למקובל רבי אברהם אזולאי זצ"ל כתב: "אין אויר זך וצלול כאויר צפת". ורבינו חיים פלאג'י זצ"ל כתב בספרו 'ארצות החיים' (שער ד' אות נ') בשם המקובלים, שעיר הקודש צפת, יושבת במכוּון תחת כסא הכבוד, ודורשי רשומות דרשו על כך: "כי בחר ה' בציון אִוָה למושב לו", שאמנם בחר הקב"ה את ציון לבנות בה את בית הבחירה, אך אוה למושב לו, 'אוה' אותיות 'צפת' בא"ת ב"ש, לרמוז ששם מושב יקרו יתברך שמו בשמים ממעל, חופף על גבי עיר הקודש צפת!

ובכן, מעשה שהיה כך היה:

ראובן ובני משפחתו רצו להגיע אל עיר הקודש צפת ולשבות בה בשבת, כדי להתבשם מאווירה וקדושתה של העיר. התקשר ראובן אל שמעון, בעל צימרים בעיר צפת, וביקש להזמין צימר לסוף השבוע הקרוב. אמר לו שמעון: "למזלך נותר צימר אחד פנוי. אתה הראשון שתשהה בו משום שרק השבוע הסתיימה בנייתו..."

ראובן הגיע עם בני משפחתו אל הצימר, כשעתיים לפני כניסת השבת, והנה כשנכנסו, נחרדו לגלות כי בדלת הכניסה לצימר ובשאר החדרים אין מזוזות! ראובן מיהר להתקשר אל שמעון, אך הוא כבר לא היה זמין בשעה כזו.

ראובן הזהיר את בני ביתו שלא לדרוך בצימר, "בית שאין בו מזוזה, שוהים בו מזיקים ורוחות רעות". אך מה יעשו כעת? - ראובן החל לברר אצל אנשי הסביבה אודות צימרים אחרים העומדים להשכרה, ולבסוף מצא צימר אחר שעמד להשכרה, ובני המשפחה שהו בו בשבת.

שבת מרוממת חלפה על בני המשפחה. והנה, כשסיים ראובן לשתות את כוס ההבדלה, לפתע הפלאפון שלו מצלצל. על הקו היה שמעון שביקש להזכיר: "ידידי היקר, אתה בודאי זוכר שעדיין לא העברת לי את התשלום?".

"תשלום?!", התרעם ראובן, "הרי לא העמדת לי צימר שאוכל לדור בו... בכל הכניסות לא היו מזוזות!".

שמעון התנצל והסביר שהיות ורק השבוע סיים את בניית הצימר, לא הספיק עדיין לקבוע בו מזוזות, אבל על התשלום לא ויתר, וטען כלפי ראובן: "הרי צימר לכאורה אינו חייב כלל במזוזה, כמבואר בשו"ע (יור"ד סי' רפ"ו סעיף כ"ב) שהדר בפונדק (אפילו בארץ ישראל), פטור ממזוזה כל שלושים יום[1], ואם כן היית יכול לשהות בצימר שהעמדתי לך! ואף אם לא ידעת את ההלכה, מדוע לא פנית לשאול את פי הרב המקומי שגר בסמוך?!".

אך ראובן טען לעומתו: "אני יהודי פשוט, ואיני בקי כל כך בהלכה, ומבחינתי שהות בבית ללא מזוזה לא היה בא בחשבון"...

עם מי הדין?

השיב מו"ר הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א:

נראה לומר שאכן קיימת טענה על ראובן, הואיל ובאותו יישוב היה מרא דאתרא, וראובן היה יכול לפנות אליו ולברר האם הוא רשאי לשהות בצימר, והוא לא עשה כן, אם כן יש כאן קצת פשיעה מצידו.

וכעין מה שמצינו בדברי ה'ספר חסידים' (סי' תרמ"ה): "אדם שמחשב לעשות מצוה, והיא אינה מצוה אלא עבירה... אם היה לו ממי לשאול ולא שאל, נענש, כעוזא וכיפתח שלא רצה לשאול על נדרו לפינחס להציל בתו", ויעויין בגמרא בתענית (ד'.), שדורשת על כך את הפסוק "הצֳרי אין בגלעד אם רופא אין שם?!", וביאר רש"י: "פינחס היה שם, והיה יפתח יכול להתיר נדרו, אלא שלא רצה לילך אצלו". ויעויין עוד במסכת בבא קמא (צ"ב.): "שהיה לו ללמוד ולא למד", ומבואר ששגגת לימוד נחשבת לפשיעה. וגם כאן על ראובן היה ללמוד או לשאול הדין.

אולם, במדרש רות נאמר: כיון ששמעה נעמי את החלטתה של רות להתגייר, התחילה לסדר לפניה את הלכות גרים... אמרה לה: בִּתי, אין דרכם של בני ישראל לדור בבית שאין בו מזוזה, אמרה לה רות, 'באשר תליני אלין'. וכתב על כך גיסי, מרן הגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א (מסכת מזוזה עמ' ק"א): משמע (מהלשון 'אין דרכם', ולא כתוב 'אסור' לדור), שאין ראוי לדור בבית שאין בו מזוזה, אף על גב שבודאי אין בכך איסור, כגון הדר בפונדק, שאמנם פטור ממזוזה עד ל' יום, אך מכל מקום אין ראוי לעשות כן.

וממילא יכול השוכר דנן לומר למשכיר, אמנם מן הדין יכול אני לדור בבית ארעי זה כי אני פונדקאי, אך מאחר ואין דרך בני ישראל לדור בבית בלי מזוזות, לכן לא השתמשתי בו, ואני פטור מלשלם לך[2].

ושאלתי את גיסי שליט"א, האם במקרה דנן צריך השוכר לשלם? ואמר: אולי צריך לשלם, וצריך עיון[3].

לסיכום: יתכן שראובן חייב לשלם, כי הצימר לכאורה היה ראוי למגורים. אך אין זה ברור, מכיון שאין דרכם של ישראל לדור בבית שאין בו מזוזה. ולכן נראה שיש לפשר בין השוכר למשכיר.


[1] ויעויין בביאור מרן הגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א על מסכת מזוזה (עמ' צ"ד), שכתב שהחילוק בין הדר בפונדק (שפטור ממזוזה כל ל' יום) לשוכר דירה בארץ ישראל (שחייב מיד במזוזה) הוא, שבפונדק פטור בתוך ל' יום משום שזו דירת ארעי, ועל זה לא חייבו רבנן אפילו בארץ ישראל, ואין זה דומה לדין השוכר שעל כל פנים דר בה דרך קבע, אך בפונדק אינו אלא ארעי גמור, אלא שלאחר ל' יום יצא מתורת ארעי וחייב במזוזה.

ויעויין עוד ב'מועדים וזמנים' (ח"ד סי' רפ"ז בהג"ה) שהביא בשם מרן הגרי"ז זצ"ל, שחדרי בתי מלון דינם כפונדקי, והיינו שכל מקום המיועד לעוברים ושבים ולא לדירה קבועה דינו כפונדקי. (ואף אם נבוא לטעון, שהולכים לנופש בצימר אינם 'עוברים ושבים', אלא כוונתם לדור שם בימים אלו ודיורם נחשב לקבע, בכל זאת אמר הרב יצחק זילברשטיין שליט"א, שבנידון דנן כוונתו של ראובן היתה להגיע אל עיר הקודש צפת כדי להתבשם מאווירה הזך וקדושתה, כך שהדיור בצימר הוא אינו התכלית, אלא רק מאפשר את השהייה באווירה וניחוחה של צפת, ולגבי הישיבה בצימר ראובן אכן מוגדר כ'עובר ושב', ביחס לעיקר ייעוד ההינפשות באויר עיר הקודש צפת).

[2] ואמר הרב יצחק זילברשטיין שליט"א: לולא דברי גיסי שליט"א בפירוש המדרש, היה אפשר לבאר, שכוונת נעמי היתה שאין דרך בני ישראל לדור בבית החייב במזוזה בלי מזוזה, ואף על פי שהלשון היא 'אין דרך' ולא כתוב אסור, מכל מקום הרי נעמי גם אמרה לה 'אין דרכן של בנות ישראל ללכת לבתי טיאטראות ולבתי קרקסאות של גויים', והליכה למקומות אלו כרוכה באיסור גמור (מדברי קבלה, שחשובים כדברי תורה) של 'ובמושב ליצים לא ישב' (יעויין במסכת ע"ז י"ח:), ובכל זאת הלשון היא 'אין דרך'. ולפי ביאור זה, יתכן שעל דיור בפונדק שאין בו מזוזה, לא נאמר שאין דרך בנ"י לדור שם, ואם כן היה צריך השוכר לדור שם, ואם לא דר, שלם ישלם.

[3] ויש לציין עוד לדברי הגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א (בביאורו למסכת מזוזה עמ' ק'), שכתב שאף בדירה שמן הדין אין חייבים להניח בה מזוזה, כגון פונדק, מכל מקום אם יקבעו שם מזוזה היא תשמור מן המזיקין, וכראיה לכך ציין למסופר בירושלמי (פאה פ"א ה"א): ארטבון (מלך גוי ממלכי פרס) שלח לרבינו הקדוש מרגלית יקרה מאוד במתנה, ואמר לו, שלח לי גם אתה מתנה חשובה כמותה. שלח לו רבינו הקדוש מזוזה. אמר לו ארטבון, אני שלחתי לך דבר השווה הון רב, ואתה השבת לי בתמורה דבר ששוויו מטבע קטנה?! השיב לו רבנו הקדוש, חפצי וחפציך לא ישוו בה, ולא עוד אלא שאתה שלחת לי דבר שאני צריך לשומרו, ואני שלחתי לך דבר שאתה ישן והיא שומרת אותך, שנאמר "בהתהלכך תנחה אותך בשכבך תשמור עליך". (ובשאילתות דרב אחאי גאון, פר' עקב שאילתא קמ"ה, מובאת הוספה למעשה: לארטבון לא היתה אלא בת אחת, ומיד נכנס שד בבתו, ובאו כל הרופאים ולא הועילו לה. כיון שנטל ארטבון את המזוזה והניחה על הפתח, מיד ברח אותו שד...).

על כל פנים מתבאר אפוא מהסיפור, שגם בבית גוי שבודאי פטור ממזוזה, בכל זאת המזוזה שומרת. ונראה שהטעם לכך, ממשיך הגר"ח קניבסקי לבאר, הוא משום שהבית מצד עצמו בר מזוזה הוא, אלא שעדיין אין לו בעלים החייבים במצוות, וכן בפונדק, הפטור נובע מישיבת ארעי, אך אם ישב שם בדרך קבע הרי חייב במזוזה.

לאור הדברים, אולי יוכל לטעון ראובן השוכר, שכוונתו היתה לשכור צימר עם מזוזות שפועלות שמירה ממזיקין ושדים, ומשלא העמיד לו המשכיר דירה כזו, הרי שפטור מלשלם את דמי השכירות.

אולם, אמר הרב יצחק זילברשטיין שליט"א, שאין זו טענה מספיקה כדי לפטור את השוכר מתשלום, מכיון שלא היה ביניהם הסכם מפורש על בית שיש בו שמירה מיוחדת ממזיקין, אלא על דיור בחדר נופש, ואם מקום זה פטור ממזוזה, הרי שהיה השוכר יכול ליישם את שהותו שם,  ולכן ניתן לכאורה לחייבו בתשלום.

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה