בין אדם לחברו

"בשעת לילה מאוחרת הוא התנפל עליי, ואמר – או הכסף או החיים שלך"

"למחרת בירכתי הגומל, וכל הזמן לא הבנתי איך העזתי לעשות דבר כזה... עברו כמה ימים, והנה אני רואה בפתח של הבית כנסת את האיש הענק ההוא"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב אהרון טוסיג שמע ממקור ראשון על אירוע דרמטי שאירע ליהודי שמתגורר בלונדון, והינו אדם אמיד מאוד, וכך אותו יהודי מספר: "יום אחד בשעת לילה מאוחרת חזרתי ממקום עבודתי, ובאמצע הדרך מתנפלים עליי כמה עבריינים ואומרים לי 'או הכסף או החיים שלך'. באותו הרגע אזרתי אומץ ואמרתי לגדול שבהם' בשביל מה אתה צריך את הכסף?'. אותו הר-אדם ענה לי 'כדי ללכת לבר הקרוב, לקנות יין, וויסקי ולשתות עד כלות הנשמה. תן לנו מיד את הכסף!'.

"אמרתי לו, 'אם לומר לך את האמת, אתה נראה אדם מאוד הגון ועדין, רק אתה רוצה לשתות, אז הנה אני אביא לך עשרים לירות שטרלינג ומזה תחיה את עצמך'. ההוא הסתכל עליי המום, לקח את העשרים לירות, הלך עם חבריו מהמקום ועזב אותי לנפשי. אבל הסיפור לא נגמר כאן.

"למחרת בירכתי הגומל, וכל הזמן לא הבנתי איך העזתי לעשות דבר כזה... עברו כמה ימים, והנה אני רואה בפתח של הבית כנסת את האיש הענק שלפני כמה ימים ניסה לשדוד אותי. הוא זיהה אותי ואני זיהיתי אותו. לא פחדתי כי היו שם אנשים. ואז הענק משחזר את הסיפור שהיה לפני כמה ימים, ומוסיף משפט שזעזע אותי, וכך הוא אמר: 'אתה הבאת לי סכום של עשרים לירות, וזה עלה רק שלוש-עשרה לירות, קח את השבע הנותרים'. הייתי חייב לשאול אותו לפשר הדבר. 'אתמול באת לשדוד את כל כספי, והיום אתה מחזיר לי שבע לירות?!', שאלתי.

"ואז, כשדמעתו על לחיו, הוא אומר לי: 'מאז שהייתי ילד קטן כולם אמרו לי שאני אפס מאופס, שלא ייצא ממני כלום, שאני פרא אדם. וכך גדלתי בלי שום חשק שייצא ממני משהו. והנה אני פוגש אותך באותו לילה, וכדרכי תכננתי לרצוח אותך אם לא תתן לי את כספך. ואתה פתחת את פיך...', ובשלב הזה הענק פרץ בבכי חסר מעצורים ואמר 'ואתה האדם הראשון בעולם שאמר לי שאני אדם הגון ועדין'".

אמרו חז"ל "טוב המלבין שיניים לחברו יותר ממשקהו חלב" (מסכת כתובות, דף קיא), וזאת משום שעזרה בדבר גשמי מועילה לאדם באותו רגע, אבל מילה טובה או חיוך חם זהו דבר שמסוגל להחיות נפש מדוכאת, ולחזקו זמן רב.

גילוי רגישות לאחרים שמסביבנו, שאולי עוברים קשיים מסוימים, או אפילו מעט מדוכדכים מיום לא פשוט, על ידי חיוך כנה וחם, פירגון מכל הלב, התעניינות בשלומו ואפילו טפיחה אוהבת על השכם יכולים ממש להפיח חיים באחר. וזה יכול להיות עם הקולגות בעבודה, עם בני המשפחה בבית, מול השכנים או האנשים מבית הכנסת. הדברים הקטנים האלה נותנים הרגשה לאחר ש"רואים אותו", שהוא חשוב, שהוא לא לבד, שמעריכים אותו ושלאחרים אכפת ממנו.
אף הגמרא אומרת שהנותן פרוטה לעני זוכה בשש ברכות, ואילו המפייסו (=מעודד אותו) זוכה באחד עשרה ברכות! (מסכת בבא בתרא, דף ט).

מדוע חשוב לפרגן לאחר? הרב יגאל כהן בשיעור מעורר:

 

כיצד משתמשים נכון עם יכולת הדיבור? ואיך זה משפיע לנו על חיי היומיום? הרב אלי עמר בהרצאה שתשנה לכם את החיים. צפו:

תגיות:בין אדם לחברומילה טובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה