מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר לצחצח שיניים בעשרה בטבת? האם צריך לבקש רשות מהבעל על כסף? ועד מתי אומרים "רצה"?

מקבץ שו"ת 202 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י' טבת התשפ"ב
(צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אא

1. האם מותר לצחצח שיניים בצום עשרה בטבת?

ראוי שלא לצחצח שיניים בעשרה בטבת. אך אם מצטער אפשר להקל, רק יזהר לכפוף ראשו כדי שלא יבלע מהמים.

מקורות: ראה שלחן ערוך אורח חיים (סימן תקס"ז סעיף ג') ומשנה ברורה (ס"ק י"א) ושו"ת מנחת יצחק חלק ד' (סימן ק"ט) וחזון עובדיה ארבע תעניות (עמודים כ"ז-כ"ח).

* * *

2. לפני מספר שנים הייתי בהרצאה בכולל במרכז הארץ. הגיע רב (מטעם הידברות אם אינני טועה) וחידש לנו שבדורו של נח היתה טכנולוגיה מתקדמת. האם זכרוני איתן, או שמא במרוצת השנים האמת השתנתה במוחי? אם כן כיצד אנו למדים זאת? דבר נוסף, מישהו הראה לי תרשימים של חפצים שדומים למה שמכנים בעולם "ספינת חייזרים" שנמצאו במצרים העתיקה וכדומה. האם יש אמת לעניין החייזרים? מה עמדת התורה בנושא?

שמעתי רעיון כזה בעבר, אך אין לו מקור אמין.

במקורות שלנו לא הוזכרו דברים כגון אלו, ולא טכנולוגיות גבוהות בזמן נח. אחרי הכל, נח בנה תיבה מעצי גופר ומרח אותם בזפת, ולא בנה ספינת חלל.

רעיונות אלה הושפעו מכל מיני תיאוריות קונספירציה למיניהם על ביקורי חייזרים וכדו', כמו זה שהזכרת. הראשון שבהם נקרא פון דניקן, והוא זייף ממצאים רבים וצילומים שלא היו ולא נבראו כדי לטעון שחייזרים ביקרו בכדור הארץ. אך דע שכל ה"ממצאים" הללו הם בגדר שקר וסילוף של עובדות, כפי שהתגלה פעם אחרי פעם כשניסו לטעון שחייזרים אחראים לממצאים ארכיאולוגים שונים.

כך לדוגמה, דניקן טען שחייזרים אחראים לפסלי הענק באיי הפסחא. אך "תור היירדאל" בספרו "אקו אקו" שיצא לאור עשור לפני ספרו של פון דניקן, מספר כי ניסוי פשוט שערך הראה שצוות של ששה אנשים המצוידים בנקרי אבן בלבד יכול לחצוב פסל כדוגמת הפסלים הענקיים של אי הפסחא תוך שנה, וכי צוות של כמה עשרות אנשים הצליח באמצעים פרימטייבים להעמיד פסל כזה על הבמה תוך 18 יום. מדוע דבק פון דניקן בעובדה שאין עצים באי הפסחא כיום ומתעלם מתוצאות החפירות הארכאולוגיות המוכיחות שבעבר אי הפסחא היה מיוער, ולכן היה לתושבי האי הקדומים עץ הנדרש לעבודות הבנייה?

פון דניקן מזכיר בפליאה את יכולתם של המאיה לחשב את שנת נוגה בת 584 הימים. אולם, האמת היא ששנת נוגה היא בת 225 ימים בלבד. המספר 584 מתאר את המחזור של שנת נוגה כפי שצופה מכדור הארץ יראה אותם, וכל שהמאיה היו צריכים לעשות הוא לספור ימים עד שנוגה חזר לאותה נקודה בשמים.

בקיצור, אין להתרשם מרעיונות כגון אלה. אמר שלמה המלך: "רק פתי יאמין לכל אדם" (משלי יד). ראה עוד על חייזרים כאן.

* * *

3. האם מותר לחתום על חוזה קניית דירה בעשרה בטבת?

מותר, וודאי בארץ ישראל, מצווה גדולה ליישב את ארץ ישראל ביום זה שהתחיל המצור על ירושלים.

(צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)

 

4. האם צריך לבקש רשות מהבעל כשלוקחים כסף? ואם לא, זה נחשב גזל ח"ו? האם הם נחשבים נשמה אחת וכיס אחד, לצורך העניין?

כדאי לשאול את הבעל פעם אחת ולקבל רשות אודות סך מסוים כמו 5 ש"ח או פחות; שהבעל בבקשה יתן רשות פעם אחת על כל הפעמים שיכול להיות בעתיד שיבא דבר צדקה קטנה לידך שלא תצטרכי לשאול, מהו המקסימום שהוא נותן לך רשות לתת מעצמך, ואז שוב אין צורך לשאול בכל פעם - זה הדרך עדיף.

טעם הדבר, לפי שעל פי הלכה, מה שקנתה אישה קנה בעלה, והבעל הוא נחשב כמחליט לגבי ההשתמשות בכספים; חוץ מבמקרה שאחרים (כמו הוריה) נתנו לאשה מתנה, ופירשו לפני נתינתה:  "על מנת שאין לבעלך רשות בה."

* * *

5. מה פשר צום עשרה בטבת? האם זה צום של 24 שעות, או מהבוקר עד הערב? ומה התפילות המיועדות ליום זה?

צום עשרה בטבת הוא חובה מתקנת נביאים לצום בו. הוא נתקן כיוון שביום זה החל המצור על ירושלים שהוביל בסופו לחורבן. הצום הוא רק מעלות השחר עד השקיעה ואינו מתחיל מהלילה קודם.

(צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)

 

6. אני נשואה 12 שנה ויש לי 4 ילדים. גיליתי שבעלי בוגד בי. לפני שאני מתגרשת, אנחנו הולכים לטיפול לבדוק אם עוד נותר מה להציל (בשביל הילדים), או בהמשך לגישור. רציתי לדעת לגבי העולם הבא. אם אשאר איתו והוא יבגוד בי עוד פעם ויעשה גילוי עריות וחילולי שבת וכו'... מאחר שאינו רוצה יותר לשמור תורה ומצוות, האם בעולם הבא יהיה לי חלק בזה? כי אם גבר ואישה נשואים, אלו שתי נשמות שהם אחת. אז למעשה אני אצטרך לשאת את חטאיו גם כן, נכון? ואם אתגרש ללא נישואים שניים - שמעתי שאומרים שחוזרת לבעלה האחרון... גם אז אצטרך לשאת את חטאיו?

בכל מקרה את לא תשאי שום חטא מחטאיו ותהיי טהורה לגמרי.

אם תתגרשי אין לך כל קשר אליו, ללא קשר לנישואין שניים.

* * *

7. אני שואלת בשביל אחי: הוא לרוב אוכל סעודה שלישית ומסיים גם אחרי שיוצאת שבת, אבל הוא מוציא שבת בזמן רבנו תם, האם בברכת המזון הוא יכול להגיד "ביום השבת הזה"?.

הוא יכול וצריך לומר "רצה", וכפי שנפסק בשלחן ערוך (סוף סימן קפ"ח) היה אוכל ויצא שבת מזכיר של שבת בברכת המזון דאזלינן בתר (שהולכים אחר) התחלת הסעודה. וכתב המשנה ברורה שם, וכיוון שהתחלת הסעודה היה מבעוד יום כבר נתחייב להזכיר מעין המאורע, ועל כן אפילו נמשך זמן רב בלילה לא נפקע חיובו.

* * *

8. בהרצאות המצוינות של הרב רוזנבלום ושל הרב עמר הזכירו שהחת"ם סופר כותב שבעשרה בטבת ה' דן עם פלמיא של מעלה אם בית המקדש יבנה באותה שנה. אודה מאוד לכבוד הרבנים אם יוכלו לשלוח מקור מדויק באיזה מספריו והיכן זה כתוב.

דברי רבינו החתם סופר זצ"ל נמצאים בספרו תורת משה על התורה (ספר ויקרא, בדרוש לז' אדר עמוד י' טור א').

* * *

9. אחותי כרגע עושה טיפולי פוריות. יש לה שתי בנות גדולות, היא עושה טיפולים כי שנים רבות מנסה ולא מצליחה להביא עוד ילדים בדרך טבעית והיא מגדירה את הטיפולים כהשתדלות מצידה לקבל ילד נוסף. השאלה היא האם מותר לה כחלק מההשתדלות לקבוע את מין העובר על ידי טכנולוגיה יקרה מאד? האם זו התערבות מיותרת בגזירת הבורא ולא רצויה, או שזה גם בגדר השתדלות?

על פי החוק במדינת ישראל היא לא יכולה לבחור את מין העובר, אלא לאחר ארבעה ילדים מאותו מין.

אם הוא עושה טיפולי פוריות בין כה וכה, מותר לה על פי ההלכה לבחור את המין כדי לזכות גם לבן.

* * *

10. האם אישה בהריון מחויבת לצום בעשרה בטבת? או שאפשר להקל?

אישה בהריון אינה צמה בעשרה בטבת כלל וכלל.

תגיות:מקבץ שו"תעשרה בטבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה