הדרכה למתחזקים

איך ללמוד גמרא, להבין ולזכור? הנה טיפ ששווה מיליון דולר

אי אפשר לזכור כל כך הרבה פרטים בלי להתבלבל או לשכוח, ועל כן יש סוד עיקרי. כמה פשוט, ככה גאוני. לומדים גמרא? ברכותינו. הכתבה הזו תשדרג לכם את חווית הלימוד

(צילומים: shutterstock)(צילומים: shutterstock)
אא

כל לומד גמרא מתחבט בשאלת המיליון דולר - איך ללמוד את התלמוד, להבין וגם לזכור? הרב הדר מרגולין, מחבר ספר "הדרן עלך", מסביר את הסוד העיקרי - אי אפשר לזכור את הכל. התמקד בעיקר.

בשיחה שהעניק לרב יעקב לוסטיגמן מאתר 'דרשו', מסביר הרב מרגולין כי אדם בעל זיכרון ממוצע, ואפילו זיכרון מעל לממוצע, לא מסוגל לזכור כל כך הרבה פרטים בלי להתבלבל או לשכוח. כמובן שמי שעמל ומתייגע זוכה לסייעתא דשמיא וכבר היו דברים מעולם שאנשים בעלי זיכרון שאינו מיוחד הצליחו להעפיל לפסגות שאף אחד לא חשב שהם יגיעו לשם, אבל אנחנו מדברים על ההשתדלות מצד האדם בלי לסמוך על הנס.

"אי אפשר לזכור כל פרט ואת כל השקלא וטריא", מסביר הרב מרגולין, "ולכן, כשאדם רוצה לזכור מסכת בשלמותה או כמה מסכתות ויותר, הוא צריך לבודד מתוך כל החומר את הנקודות העיקריות. לדעת מה העיקר בסוגיה, עיקרי השיטות, עיקרי הראיות, המסקנה של כל שקלא וטריא וכו'".

הנחיה זו הינה טיפ אדיר, ששווה מיליון דולר לכל לומד גמרא. היא מבוססת על 'ספרי' בריש פר' האזינו, שם אומר רבי יהודה שלעולם צריך האדם לכנוס דברי תורה 'כללים', כלומר לבחור נקודות עיקריות ואותן לזכור.

רבי יהודה ממשיך ומסביר שאם האדם יהיה כונסן 'פרטים' הוא לא יוכל לזכור או בלשונו: "הם מייגעים אותו… ואין יודע מה לעשות". הרעיון הזה שצריך לסמוך על הכללים מובא גם במאירי בסוף הוריות.

"כמובן שכשאנחנו אומרים שצריך לזכור את הכללים זה רק אחרי שכבר יודעים את הסוגיה ולומדים לדעת מה העיקר. בהתחלה זה קצת קשה לבודד את הכללים הללו, אבל עם הזמן מתרגלים לזה, וזה כבר נעשה באופן אוטומטי. כמובן שכל התורה חשובה ואין עיקר וטפל בתורה חלילה, אבל לגבי מה שצריך לזכור - זו הדרך הנכונה כדי לאפשר ידיעת התורה רחבה לאנשים כמונו.

רוצים ללמוד גמרא, ולא יודעים איך ובמה להתחיל? הרב זמיר כהן נותן הכוונה קצרה לכל מי שחשקה לבו בלימוד גמרא:

רווחים לשיטת הקיצור:

1. יש פחות פרטים לזכור. על כך אומר רש"י בפסחים ג: "לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה". בשיטה הזו אנחנו בעצם "מקצרים את הדף" והופכים אותו ללשון קצרה.

2. באופן מפתיע - כשלומדים באופן הזה יכולים לזכור טוב יותר גם את הפרטים הקטנים. הדף נעשה מסודר והפרטים לא מתערבבים בזיכרון, ולכן קל יותר לזכור גם את הפרטים.

3. כאשר מתרגלים בשיטה זו, יש שיפור אדיר בהבנה של הדף. כשאדם מתרגל להבחין בין העיקר לפחות חשוב הוא מתחיל לעשות את ההבדלים האלו גם במהלך הלימוד עצמו, וכך הרבה יותר קל להבין את הסוגיה כשיודעים מה מכריע איפה יש תפנית בשקלא וטריא, מתי מתחלפת השיטה וכו'.

"בזכות הגמרא הצלחתי במבחני הלשכה במשפטים"

כך הפסקתי לפחד מהגמרא

איך מדגישים את העיקרים?

ישנן 3 דרכים עיקריות כדי להדגיש את הסוגיה. כל אחת מהן היא טובה, וכל אחד יכול לנסות את השלוש ולהחליט מה הכי טוב בשבילו.

1. שיטה א': מחברת. כשמתחילים ללמוד מסכת או פרק חדש ואפילו באמצע פרק, קונים מחברת ומסמנים את העמודים שלה לפי דפי הגמרא, כל דף במחברת הוא מקביל לדף בגמרא. אחרי שמסיימים ללמוד סוגיה מסכמים אותה במחברת אבל לא סיכום מפורט אלא רק את העיקרים. לאחר מכן אפשר לחזור על המחברת ולחזק את הזיכרון של המסכת כולה.

2. שיטה ב': תחתית העמוד. לסכם בתחתית העמוד של הגמרא עצמה את עיקרי הדברים בקיצור נמרץ. יש הרבה שנוהגים כך וזה מסייע להם.

3. שיטה ג': מתיחת קוום מתחת למשפטים העיקריים. "האפשרות השלישית שכך אני עצמי נוהג, ולדעתי זאת האפשרות הטובה מבין השלוש", אומר הרב מרגולין, "היא לקחת סרגל ועיפרון או עט, ולמתוח קווים מתחת למשפטים העיקריים בסוגיא. השיטה הזאת מסייעת מאוד לחזרה גם אם תחזרו על המסכת אחרי תקופה ארוכה שלא עסקתם בה. רק תעיפו מבט על העמוד ותיזכרו במבנה של הסוגיא. לי באופן אישי זה מאוד עוזר לזכור, ושמעתי גם מאחרים שהשיטה הזו עזרה להם מאוד".

התלמוד - יצירת המופת שטובי המוחות היהודיים עמלו בהבנתה והעמיקו חקר בדבריה מאז חתימתה כ-1500 שנה ועד ימינו אלה, בכל מקום צוללים בים התלמוד לומדים, דנים, מתווכחים ומתענגים. מהו התלמוד? מה סוד יופיו ומתיקותו, וכיצד לומדים אותו? הרב זמיר כהן בהרצאה מחכימה ומרתקת:

האם כדאי ללמד את הבחורים הצעירים את השיטה?

הרב מרגולין מדגיש שהשיטה מתאימה בכל גיל ואפילו מומלץ מאוד ללמד את הילדים כבר מההתחלה ללמוד בדרך הזו. עם זאת הוא מסייג את דבריו ואומר שיש כאלו שלא מצליחים ללמוד עם השיטה הזו ועדיף שלא לנסות ולהכריח אותם:

"מי שזה מתאים לו ומרגיש נוח עם השיטה הזו יוכל ליהנות ממנה ולהפיק ממנה הרבה תועלת, אבל מי שזה לא מתאים לו עדיף שלא יסבך את הלימוד בכללים שרק יהפכו את הלימוד למסורבל יותר וירחיקו אותו עוד יותר מלזכור את הנלמד", לדבריו.

כשיוני נתניהו למד גמרא            

יושב מול הגמרא וחולם? העצה שתאהב

הרב מרגולין מעניק עצה נוספת: "אני בטוח שהרבה לומדים כבר למדו את זה בעצמם אבל מן הסתם יש כאלו שלא ולכן כדאי לציין שאפשר לחזור על הגמרא גם בלי לחזור על רש"י. אחרי שלומדים טוב את הסוגיא אפשר לחזור עליה מידי פעם במהירות, ללמוד דף גמרא בלי רש"י, אחרי שכבר יודעים את הדף, אפשר בתוך דקות ספורות.

"בדרך זו יכולים לחזור פעמים רבות על הנלמד ולרענן את הזיכרון. כמובן שאחת לתקופה חשוב ללמוד גם עם רש"י כי בלי רש"י אי אפשר לדעת דף גמרא, אבל בהחלט ניתן לקבוע סדרי חזרה מהירים בלי רש"י", אומר הרב מרגולין ומביא סיפורים מכמה וכמה גדולי ישראל שנהגו כך, והיו חוזרים על עשרות דפי גמרא ביום בלי פירוש רש"י.

מה החשיבות של לימוד הדף היומי? הרב זמיר כהן מסביר:

רוצים להשתתף בשיעור תורה פרטי בווידיאו דרך ווטסאפ? שלחו אלינו הודעה למספר 052-955156

תגיות:לימוד גמראהדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה