צניעות האשה

"הצחוקים של בעלי עם גיסתו מוציאים אותי מדעתי" – מגזימה או צודקת?

האם ההנהגה מול גיסים וגיסות יכולה להיות חופשית, כמו שיש בין אחים או שמא בהנהגה שכזו קיימת בעיית צניעות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"שלום וברכה. אני נשואה ארבעה חודשים לבעל מקסים וצדיק, אבל יש לי בעיה שהורסת לי את הקשר עם בעלי", כך פותחת שואלת באתר את פנייתה, וממשיכה לתאר בכאב את מצבה. "התרחקות מגברים היתה מאז ומתמיד הדבר הכי חשוב לי בעולם, מכל המצוות הקיימות. לצערי, אחרי החתונה גילתי שבעלי לא בדיוק כמוני. הוא צדיק הרבה יותר ממני, אבל בנושא הזה לא. יש לבעלי גיסה (אשתו של אחיו) שאינה מקפידה בעניין הצניעות, לא בלבוש ולא בצורת ההתנהגות.

"כשאנחנו הולכים להורים של בעלי והיא נמצאת שם, בעלי מדבר איתה וצוחק איתה. היו מצבים שבעלי ישב ודיבר איתה, ואני ישבתי בצד ושתקתי. אין לי מילים להסביר את ההרגשה הכואבת הזאת. אני מרגישה פשוט נבגדת, ומתחילה לבכות ולהרגיש רגשות שנאה.

"לא אמרתי לבעלי כלום, משום שאין לי אומץ, ובעלי לא מבין מה קורה לי ומצטער נורא שאני עצובה. זה כואב כל כך לאשה שבעלה מסתכל על מישהי אחרת, אז למה הוא עושה את זה?! אני גם יכולה לומר שהוא לא היה מרגיש כמוני במידה והייתי מתנהגת כמוהו עם האחים שלו. אני מדברת עם אחיו בצורה עניינית, ולא צוחקת איתם, והוא אפילו לא מבין למה.

"בגלל הקנאה הזאת אני לא רוצה ללכת להורים שלו, ומתכנסת בעצמי בכל פעם כשהוא מציע שנלך אליהם לביקור. לפעמים אני אומרת לו שילך לבד, ואז אני חושבת מה הוא עושה ורואה שם, ומרגישה רחוקה ממנו מאד".

גם אם הנהגת הקירוב מול גיסים וגיסות נעשית בכוונה טהורה ותמימה, מתוך רגילות לכך וחוסר ידיעה, ההלכה היהודית קובעת כי יש לשמור על ריחוק. הנה מספר הלכות חשובות בנושא הצניעות מול גיסים וגיסות, על פי הספר "הלבוש כהלכתו":

א. גיסים וגיסות אסורים בייחוד ובהסתכלות, וכן אסורים בשחוק וקלות ראש, וצריך להיזהר בזה הרבה.

ב. ראוי מאוד להימנע משיחה מיותרת, גם כשאין בה שחוק וקלות ראש. ונראה לבאר שהגדרת ריבוי שיחה היינו יותר מהדרך הישרה והמתוקנת. והדרך המתוקנת אינה נקבעת לפי השקפת כל אחד ואחד, אלא לפי האמת. אומנם כשנחוץ לדבר עם הגיסים והגיסות, אין צורך לדבר בהתנכרות גמורה כאישה זרה. ויש שנהגו לא להקפיד כל כך, אך ודאי כשהדבר מביא לידי איסורי הסתכלות או שחוק וקלות ראש - הרי הוא אסור מן הדין. ולפי שבדורנו יכולים לבוא בקלות לידי איסורים, הדרך הישירה היא להימנע לגמרי משיחה מיותרת, גם במשפחות שנהגו להקל.

ג. כתב ה"פלא יועץ": "והנה בעניינים אלו נקל הוא להיזהר בנשים זרות, אבל הדבר הקשה להיזהר בקרובותיו, ובפרט הנלוות עמו בביתו. ומה גם שאין מי שיזהר כי לא ידעו שיש איסור בדבר, ונעשה כהיתר". וכן כתב ה"חכמת אדם": "ראיתי ושמעתי מהרבה בני אדם שחושבים שכל הקרוב קרוב יותר מותר בכל ההרחקות. מצווה לפרסם דאדרבה כל הקרוב קרוב יותר - צריך להתרחק, וצריך האדם להיזהר מהן מאוד".

"זה ממלא תיקים בבתי הדין" – מה הבעיה להיפגש עם זוג חברים? האם צריכים להיות גבולות בצניעות בתוך התא המשפחתי? והאם גם אישה צריכה לשמור עיניים ממראות אסורים? הרב אליהו עמר בקטע שאולי יציל את הנישואים שלכם. צפו:

 

תגיות:צניעותגיסים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה