נפלאות הבריאה

מה מיוחד בצמח הבמבוק, ולמה הוא יכול לשמש?

למה הבמבוק משמש כסכך בסוכות רבות, ואלו שימושים נוספים ויומיומיים אפשר לעשות בו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם תצאו לסיבוב סוכות בשכונה בחג הקרוב, סביר להניח שעל מרבית הסוכות תראו סכך פרוש, מעין יריעה שפורשים על הסוכה, ולאחר סוכות מגלגלים ושומרים לשנה הבאה. היריעות הללו עשויות לרוב מקני פפירוס או צמחים דומים אחרים, והן נפוצות – כי הן נוחות מאוד לשימוש.

אבל פה ושם יתכן שתצליחו לראות סוכות שמכוסות בענפים מסוגים אחרים, כאלה שמונחים על הסוכה ענף-ענף, ומוסיפים לה יופי וייחוד.

אחד הצמחים הנפוצים שמשמשים כסכך הוא הבמבוק, או בעברית חִזְרָן. הבמבוק הוא צמח שנחשב, מבחינה בוטנית, כעשב, אף על פי שהוא קשיח ממש כמו גזע עץ.

משפחת צמחי המבוק מכילה יותר מ-1,450 מינים שונים. אחת התופעות הייחודיות של הבמבוק היא מהירות הצמיחה האדירה שלו. חלק ממיני הבמבוק יכולים לגדול במטר שלם תוך 24 שעות בלבד! בעונה שלמה, צמח במבוק יכול להגיע לגובה של מעל 30 מטרים. הבמבוק גדל במקומות שונים בעולם, ביערות במבוק, שבהם מגיעים הצמחים גם לגובה של 35 מטרים ויותר. היערות הללו נפוצים בעיקר באסיה, באזורים הטרופיים והסוב-טרופיים.

ואכן, המדינות האסייאתיות עושות שימוש נרחב בבמבוק. הבמבוק עצמו הוא חומר גלם רב תכליתי. כבר הזכרנו את השימוש בקני הבמבוק לכיסוי הסוכה, אך לבמבוק כחומר גלם יש יותר מ-5,000 שימושים שונים ומגוונים. הוא קל משקל, חזק ויציב, ולכן הוא מתאים לייצור של מגון רחב של מוצרים. במקומות מסוימים בעולם משתמשים בבמבוק לבניית בתים וגם לבניית פיגומים לצורך בנייה של מבנים רבי קומות; ניתן לייצר מהבמבוק כלי נגינה שונים, גלשנים ושלל מוצרים אחרים; אפשר לעבד אותו וליצור ממנו נייר; ואפשר אפילו להפיק ממנו דלק. וכל אלה הם רק חלק קטן ממגוון השימושים של הצמח הייחודי הזה.

תגיות:סכךנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה