חדשות יהדות

אופרות סבון, ריאליטי ומהדורות חדשות – מה הבעיה בטלוויזיה? התשובה שתאהבו

איך אפשר לדעת מה קורה בעולם בלי טלוויזיה? ההיפך הוא הנכון, הטלוויזיה היא אחד הגורמים העיקריים במשבר שבפניו אנו ניצבים כיום בתחום מערכות היחסים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"מה יש לכם הדתיים – נגד טלוויזיה?", נשאל הרב אהרן מוס. "האם אתם לא קצת מנותקים מן המציאות? איך אתם יודעים מה קורה בעולם בלי טלוויזיה בבית?"

הרב מוס, מלמד קבלה, תלמוד ויהדות בסידני, אוסטרליה, השיב לשואל את התשובה הבאה: "הייתי אומר שההפך הוא הנכון – הטלוויזיה היא זו המנתקת אותך מן המציאות. כל תוכנית שאתה צופה בה, בין אם מדובר במהדורת החדשות או תוכנית בידור כלשהי, גורמת לך לפספס מה שקורה בעולם האמיתי. החדשות הן עיוות של מה שקורה בחייהם של בני אדם אחרים, והבידור הוא הסחת דעת ממה שמתרחש בחייך. 'טלוויזיה שמשקפת את המציאות' הוא ביטוי שמהווה סתירה פנימית.

"החדשות בטלוויזיה פשוט מדווחות את העובדות – נכון? לא נכון. הן מדווחות רק את העובדות שיש בהן כדי למשוך את העין, לשמור על גובה הרייטינג, להתאים לדעות הקדומות של הצופים (שלא לדבר על בעלי תחנות השידור) ולהידחק לתוך קופסאות קטנות – כאילו שאף פעם לא התרחשה פרשייה שהייתה מורכבת מכדי שניתן יהיה לדווח עליה בשלוש דקות...

"אך לא רק החדשות מרחיקות אותנו מן המציאות. בדיוק כפי שחדשות הטלוויזיה מחליפות את העובדות בדעה מעוותת, כך הבידור הטלוויזיוני מחליף אינטראקציה אנושית אמיתית בפנטזיות של מישהו אחר. אלה שמבלים את שעותיהם במעקב אחר אופרות סבון מחמיצים את מה שקורה בחייהם של בני משפחותיהם ושל חבריהם. חובבי תוכניות האירוח מתעלמים מן השעשוע שבחיי היומיום, והחובבים הדבוקים לתוכניות הריאליטי עיוורים למציאות שמתרחשת בביתם שלהם.

"האם יכול להיות שהטלוויזיה היא אחד הגורמים העיקריים במשבר שבפניו אנו ניצבים כיום בתחום מערכות היחסים? חוץ מן הזמן שמתבזבז מול המרקע, לאמצעי התקשורת יש השפעה עמוקה יותר על דור המכורים לטלוויזיה שאליו אנו שייכים.

"אנשים כה רבים מתלוננים שהם לא יכולים למצוא אהבה. כמה פעמים אנו שומעים את המלים, 'אני פשוט לא יכול למצוא את האדם הנכון'. ובכן, מה הפלא שאף אחד הוא לא 'האדם הנכון' בשביל אדם שרובץ על הספה כל היום? מי יכול בכלל להתחרות עם הדמויות היפות, המצחיקות, המעניינות והשנונות המופיעות על המרקע וממלאות את דמיוננו כל ערב? אין כל חשיבות לעובדה שהכל מבוים ומופק.

"באופן אישי, אני מרגיש יותר מחובר למציאות בלי טלוויזיה. יתכן שעדיין אינך מוכן לזרוק את שלך מן החלון, אך לפחות ודא שאתה הוא זה ששולט בטלוויזיה ולא היא בך. ודא שאינך מחמיץ מערכות יחסים אמיתיות לטובת חברים דמיוניים. החיים לא נועדו שיחיו אותם רק דרך הפסקות לפרסומות", מסיים הרב אהרן מוס את דבריו.

"למה אתם, הדתיים, מנתקים את הילדים שלך מהמציאות, ולא חושפים אותם לאינטרנט וטלוויזיה?", שאלה מורה מבאר שבע את הרב זמיר כהן. התשובה שהשיב לה הרב תותיר גם אתכם משתאים:

תגיות:טלויזיההרב אהרון מוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה