סיפורי אמונה

הגר"ח קנייבסקי בתשובה מפתיעה: "ברכת כהנים"

מתי הכהן יכול לעשות הטבת חלום? תשובתו של הגר"ח קנייבסקי: "בשעת ברכת כהנים, במילה 'יברכך'"

  • ב' ניסן התשפ"א
אא

בסרטון וידיאו שצולם לפני 8 שנים, נראה מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי, עונה לתלמידו ומקורבו הרב אורי טיגר מתי עליו לעשות הטבת חלום, בתור כהן.

"חלמתי חלום רע, ואני כהן. כיצד אעשה הטבת חלום?", שואל הרב אורי טיגר את מרן הגר"ח קנייבסקי, שמשיב: "בברכת כהנים תחשוב על זה, כשאתה אומר 'יברכך'".

צפו בדבריו של מרן הגר"ח קנייבסקי:

חז"ל במדרש (שה"ש רבה ג יא) אודות לשון הפסוק "איש חרבו על ירכו מפחד בלילות": "אם רואה אדם בחלומו חרב המחתכת בירכו (פירוש: ביוצאי ירכו ) מה יעשה? ילך לבית הכנסת, ויקרא קריאת שמע ויתפלל תפילתו, וישמע ברכת הכהנים ויענה אחריהם 'אמן', ואז מובטח הוא שאין שום דבר רע מזיקו".

יצויין כי מרן הגר"ח קנייבסקי מרבה לציין את חשיבותה של ברכת כהנים, ורבים הפונים לקבלת ברכתו מקבלים את הברכה: "ברכת כהנים".

הרמב"ן בפרשת בהעלותך מסביר את חשיבותה של ברכת כהנים לאחר חורבן בית המקדש: זו עבודת הכהונה היחידה שנותרה עימנו. בעידן בו כל הקרבנות – בטלו וכל עבודות הכהונה – אינן, נותרה לנו רק ברכת כהנים, כעבודת הכהונה היחידה הפעילה בימינו אנו.

זוהי מתנה יוקרתית במיוחד, יומיומית ושגרתית – אך עוצמתית ואדירה. אם נדע לנצלה היטב, אם נדע להכירה כראוי – היא פותחת לנו את שערי השפע, מחברת אותנו למקורות הרווחה. היא מגינה מכל רע, מחסנת מפני כל מוקש, עוטפת אותנו בהגנה שמימית איכותית שמבטיחה את הצלחתנו. ברכת כהנים.

בקושי 2 דקות, 3 פסוקים קצרים. הכהנים עולים, מברכים מילה במילה, ואנו עונים אמן. לכאורה פעולה פשוטה ושגרתית, אך בפועל – זו פעולה שמזעזעת מוסדות תבל.

כהן המברך ברכת כהנים זוכה לברכת שמים שתלווה את אמריו. הריטב"א במסכת מגילה (דף כ"ז) כותב ש'כל המברך ברכת כהנים – מתברך ומאריך ימים!'

הרי אין לנו ברכה נוספת, בה בורא עולם מטיל בכבודו ובעצמו את כל כובד משקלו לברכנו, כמו 'ואני אברכם' – האמורה בברכת כהנים. הכהנים – שמים את שמו יתברך, מברכים בשליחותו. ובורא עולם משלים ופותח לנו שערי שפע וברכה, הגנה ושמירה, כהבטחתו: 'ואני אברכם!'

נדיר - "תברך ברכת כהנים!", ביקש מרן שר התורה מאת הרב זמיר כהן, ראש ארגון הידברות:

פירוש ברכת כהנים

"יברכך"

* "בעושר ונכסים"

* "שתהא עושה מצוות"

* בבנים".

"וישמרך"

* "מן הגזלנים"

* "שתהא עושה מצוות"

* "בבנות".

* עם הברכה שמירה. משל למלך בשר ודם שמעניק מתנות לאהוביו, אך אינו יכול לשמרם מפני הגנבים. הקדוש ברוך הוא נותן מתנות ושומר עליהן.

"יאר ה' פניו אליך"

* "יתן לך מאור פניו"

* "ייתן לך חיים"

* "יגלה עיניך באור פניו להביט נפלאות מתורתו וממעשיו"

* "יראה לך פנים שוחקות פנים צהובות"

* "יעמיד ממך בנים בני תורה, שנאמר, 'כי נר מצוה ותורה אור'"

* "יעמיד ממך כהנים שמאירין את המזבח".

"ויחנך"

* "יחנה ה' אצלך"

* "יעמיד ממך נביאים"

* "יתן חנו עליך בכל מקום שאתה הולך".

"ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום"

מה עלינו לעשות כדי לזכות בכל השפע הזה? רק לדעת עד כמה אוהב אותנו הבורא, עד כמה כוחו גדול ועד כמה ראויה הברכה הזו שנטרח למענה ונקשיב אליה בתשומת לב ובכניעה.

תגיות:ברכת הכהניםהרב קנייבסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה