סיפורי אמונה

הצצה מאחורי הקלעים: זה מה שהתנהל בפגישה ההיסטורית בין טדי קולק לגרש"ז אוירבך

לפני 50 שנה הגיע ראש העיר ירושלים טדי קולק לביקור נדיר בביתו של הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל. נכדו של הרב חושף מה התרחש מאחורי הקלעים

  • כ"ג אדר התשפ"א
אא

הרב אהרן גולדברג, נכדו ובן ביתו של הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, סיפר כיצד שכנע הרב אוירבך את ראש עיריית ירושלים, טדי קולק, שלא להקים את האצטדיון בשועפט.

היה בזה בשנת תשל"ט, כשעלה הרעיון להקים אצטדיון גדול בסמוך לשכונות החרדיות בירושלים. למימון הפרוייקט לא הספיקו התקציבים של העייריה, וראש העיר מר טדי קולק היה נצרך גם לתקציבי מהממשלה. תושבי ירושלים שחששו מחילולי שבת המוניים פעלו על מנת למנוע זאת.

באותה תקופה התבטא ראש העיר דאז, טדי קולק, שיש לו תחושה שהרבנים לא מבינים מספיק בענין, ובפרט שהמקום הרי מרוחק מהשכונות החרדית. על כן ביקש ראש העיר להגיע לביתו של הגרש"ז אוירבך, ובכך להסיר את התנגדות החרדים.

טרם הביקור התלבט הגרש"ז האם ניתן להציע כיבוד לראש העיר. מחד, יש לכבד אותו, ומאידך, יש חשש שהוא לא יברך ועל כן מי שמציע לו כיבוד עובר על לאו "לפני עיוור לא תתן מכשול". אל הפגישה הגיע ראש העיר ביחד עם השר עוזי ברעם, וכשהציגו את עוזי ברעם לפני הרב אוירבך, שאלו האם הוא נכד של ר' נח ברעם שהתגורר בשערי חסד. כאשר השיב בחיוב, אמר לו הרב אוירבך כי הכיר את סבו, שהיה יהודי ירא שמים, והוסיף: "אם כן, אתה יודע היטב איך שמברכים על כל דבר". כך בצורה חכמה שכזאת הוא הזכיר לו שצריך לברך, ואכן טדי קולק בירך וכן עוזי ברעם.

השיחה בעניין האצטדיון החלה. ראש העיר טען שהדבר אינו צריך להפריע היות ויש היום כל מיני אמצעי הגנה שהרעש לא יפריע, כמו קיר אקוסטי ועוד אמצעים שונים.

הרב אוירבך בחכמתו ענה לו: "אתה בטח זוכר, כשהיינו בחנוכת הבית של ביה"ח 'שערי צדק', איך שהפגינו שם נגד הארובה שיצאה מהמטבח ומהמעבדות, מחמת העשן, שזה לא בריא לציבור, וזאת למרות שהגביהו את הארובה כמה פעמים והיו שם פילטרים כדי לסנן את הרעלים, בכל זאת, אתה מבין שהחומר היוצא משם הם רעלים לא טובים המתפזרים ויכולים להזיק לציבור, ולמרות שאנחנו לא יכולים לראות את זה, הרוח יכולה להעיף זאת ולגרום לחולי. כך גם תבין אותנו, שהחומרים היוצאים מהאיצטדיון, ובפרט חילולי השבת, הם חומרים רעילים עבור הציבור שלנו, ולמרות שאתה לא יכול להבין ולראות - בפועל את הרעלים הנכנסים אלינו הביתה".

ראש העיר יצא מהפגישה, והתבטא: "על כך אין לי מה לענות". הפגישה סייעה לו לוותר על הרעיון. מעניין לציין כי לאחר שנים נבנתה באותו מקום שכונת "רמת שלמה", המאכלסת אלפי משפחות חרדיות, וקרויה על שם הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, שהיה סמל להידברות בין הצדדים, ולהסברה בדרכי נועם.

הרב זמיר כהן מנפץ מיתוס של 70 שנה בפחות מ-13 דקות. תקשורת פוליטיקאים ומפלגות, מול עובדות, נתונים ומספרים. לראות ולא להאמין מה ניסו למכור לנו עשרות שנים. חובה לצפות:

 

תגיות:רבי שלמה זלמן אוירבךטדי קולק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה