עובדות שלא ידעתם

הידעתם איך פועלת פצצת אטום?

איזה סרטן הולך הצידה, למה נקרא הבית הלבן בשמו, ומי המציא את הפסנתר? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

· הידעתם איך פועל מייבש הידיים? המתקן לייבוש הידיים שקיים בשירותים ציבוריים רבים, מזרים אוויר חם או קר, שמייבש את הידיים בתוך 10-15 שניות. המתקן מפעיל את עצמו באמצעות חיישן של גופים פוטו-אלקטריים, המזהים אור וחושך. כאשר האור נחסם על ידי כפות הידיים, המכשיר מתחיל לפעול.

• הידעתם איזה סרטן הולך קדימה? בשל צורת גופם, מרבית הסרטנים אינם צועדים קדימה, אלא דווקא הצידה. למעשה, כל מיני הסרטנים צועדים הצידה – מלבד אחד, סרטן הגדוד. סרטני הגדוד אינם חיים במעמקי הים, אלא בתפר שבין הקרקע החולית של החוף לבין קרקע הים אשר מתגלה לשמש בזמן השפל. בזמן השפל יוצאים הסרטנים קדימה לחפש מזון.

• הידעתם כיצד פועלת פצצת אטום? פצצת אטום מתבססת על עיקרון של "ביקוע גרעיני". הפצצה משחררת את האנרגיה שבתוך גרעין האטום, מה שמייצר כוח הרס עצום. הניוטרונים שנפלטים בזמן הביקוע עפים במהירות אדירה, ומתנגשים באטומים אחרים. בגלל ההתנגשות, גם האטומים האחרים מתבקעים, וכך הלאה והלאה.

• הידעתם מדוע נקרא הבית הלבן בשמו? משכנו של נשיא ארצות הברית לא תמיד נקרא כך, אף על פי שהוא צבוע לבן כבר מאז הבנייה הראשונה שלו, בשנת 1798. אז הוא נקרא "האחוזה הביצועית", ובשנים הבאות הוא נקרא בשם "בית הנשיא", "ארמון הנשיא" "או אחוזת הנשיא". את השם "הבית הלבן" טבע הנשיא תיאודור רוזוולט בשנת 1901, כשהוסיף לנייר המכתבים הרשמי שלו את המילים "הבית הלבן – וושינגטון".

• הידעתם איך פועל הרמזור? רמזורים פשוטים פשוט מחליפים את סדר הדלקת הנורות שבהם בזמנים קבועים. רמזורים שמותקנים בצמתים עמוסים יותר, מחוברים למערכת ממוחשבת, אשר מקבלת מידע על עומס התנועה מחיישנים אשר מצויים מתחת לכביש. המידע מסייע למערכת לקבוע את זמני פעילות הרמזורים באופן שימנע היווצרות של פקקי תנועה.

• הידעתם מהם מצוקי החורבן? פירוש שמם של מצוקי מוהר (Cliffs of Moher) הוא "מצוקי החורבן", אך למרות שמם המדכא – הם יפהפיים במיוחד. מצוקי מוהר נמצאים במערב אירלנד, והם למעשה מדרגת סלע גבוהה הנופלת אל האוקיינוס. גובהם המרבי הוא 240 מטרים. אורכו של הרכס כולו הוא כ-8 ק"מ.

•  הידעתם מי המציא את הפסנתר? ממציא הפסנתר היה ברתולומיאו כריסטופורי, אוצר כלי הנגינה של אחת המשפחות העשירות באיטליה. הפסנתר מבוסס על הצ'מבלו, שהיה כלי פריטה שבו כל מקש מחובר למפרט הפורט על מיתר. הפסנתר, לעומת זאת, מחובר לפטישים המכים על המיתרים, מה שמאפשר יצירה של צלילים חזקים או חלשים יותר בהתאם לצורך.

תגיות:פצצת אטוםעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה