חדשות בריאות

הפוסט המצמרר של הרופא הבכיר: "זו לא שפעת, אנשים צעירים גוועים מול עינינו"

רופא בכיר בבית החולים איכילוב תיאר את החוויות הקשות שעברו עליו בשנה האחרונה במהלך הטיפול בחולי קורונה, ומתח ביקורת נוקבת על מכחישי המגפה ומתנגדי החיסונים: "כל אחד הפך למומחה". הוא הפציר בציבור ללכת ולהתחסן: "אל תפחדו בגלל אנשים המפיצים פייק ניוז"

  • כ"א שבט התשפ"א
(צילום: David Cohen/Flash90)(צילום: David Cohen/Flash90)
אא

ד"ר אור גורן, רופא בכיר במערך ההרדמה והטיפול הנמרץ של בית החולים איכילוב בתל אביב, פרסם פוסט בפייסבוק בו תיאר את העומס הכבד במחלקות הקורונה ואת החוויות הקשות של הצוותים הרפואיים המתמודדים בשנה האחרונה עם המגפה. בפוסט, שהפך לויראלי, הוא הפציר בציבור שלא לחשוש "בגלל אנשים המפיצים פייק ניוז" וללכת להתחסן.

"קצת קשה להאמין, אבל עדיין יש מתנגדי חיסונים ומכחישי מגפה", פתח ד"ר גורן את דבריו. "אני קורא פוסטים ותגובות כאן שקוראים לא להתחסן או מפקפקים בהיגיון שבחיסון. אני מסתכל על התמונות של לוויות המוניות, בהן רבים אינם חובשים מסכות ומצטופפים, וחושב לעצמי שעל זה בדיוק נכתב – דמי אחיך זועקים מן האדמה.

פה, באיכילוב, רק עכשיו אנחנו מתחילים להרגיש את תחילת הרגיעה בגל השלישי. הסבנו שלוש מחלקות פנימיות למחלקות קורונה לחולים בינוניים. יש לנו מחלקה נוספת לטיפול בחולים קלים שאי אפשר לטפל בהם בבית. הפכנו את שני הטיפולים הנמרצים שלנו לטיפול נמרץ קורונה. יש לנו חמישה מכשירי אקמו בעבודה.

יש לנו בערך 30 חולים קריטיים המתנדנדים בין החיים ובין המוות, שהגדרנו אותם ככאלו שיש להם סיכוי עם טיפול אינטנסיבי. אין אף אחד מעל גיל 70. הגיל הממוצע הוא 50. רובם ללא מחלות רקע. האחרים (גם אם הם קריטיים) נאלצים להסתפק בטיפול פחות טוב.

למי שיאמר שזו עוד שפעת – אני רופא טיפול נמרץ כבר 11 שנים. זה לא דומה למשהו שהכרנו. זו מחלה איומה, ההורסת את הריאות ופוגעת באופן בלתי הפיך בתפקוד הגופני והשכלי.

אנחנו מביטים בעיניים כלות באנשים צעירים שגוועים מול עינינו, ואין לאל ידינו להועיל. לא הנשמה, לא אקמו ולא תרופות. כלום לא עוזר במהלך הקשה של המחלה. לא היו מספרים כאלו, לא היו גילאים כאלו ולא היו חולים כאלו בשנים אחרות. תשכחו מזה. זו לא שפעת.

אני (בניגוד לכל המכחישים) כבר שנה שלמה אחד האחראים על היערכות מערך ההרדמה והטיפול הנמרץ לקורונה. אני מטפל בחולים האלו כמעט יום יום. נפרד מהם ומשוחח עם המשפחות שלהם. כל כך הרבה פעמים שמעתי משפטים בסגנון של 'אם רק היינו יודעים היינו נזהרים יותר', 'אני הדבקתי את אמא שלי'.

כל כך הרבה החייאות חסרות תוחלת. כל כך הרבה צער, פרידות ודמעות.

ואז מגיע חיסון.

מעשה פלא שהתגייסו אליו טובי המוחות והמומחים. חיסון שנבדק בצורה רשמית על כ-100 אלף אנשים, ויש כבר ניסיון של מיליונים. אין לו תופעות משמעותיות. הוא מגן ב-95% מהמקרים. גם מי שנדבק תחת חיסון אינו מפתח מחלה קשה. הוא כנראה מגן בפני המוטציות.

אבל פתאום כל אחד הפך למומחה בשלבי מחקרים, בגדלי מדגם ובקריאה ביקורתית של מאמרי פייסבוק. אנשים חסרי ידע מחקרי או רפואי כותבים בביטחון שהזמן הקצר שבו פותח החיסון מוכיח שעיגלו פינות. ללא הבנה במהלך מחקר וללא ידע על תהליכי רגולציה ומימון. מישהו בדק בכזו קפידה את פעילות כריות האוויר ברכב שלו? את מערכת הגז בבית שלו? מישהו וידא את תהליכי הייצור של הצמיגים ברכב שלו בצורה כל כך קפדנית?

הפייק ניוז המטורף הזה עוד יילמד בבתי ספר לתקשורת. איך הגיעה מגפה שהשביתה את כל העולם, והרשת התגייסה כדי להילחם בתרופה.

לקורונה, גם בצורתה הקלה, יש תופעות לוואי איומות. אני התחסנתי חיסון שני לפני שלושה שבועות. גם שלושה מילדיי התחסנו.

אל תחששו. אל תפחדו בגלל אנשים המפיצים פייק ניוז. תסמכו על אנשי המדע והרפואה.

היכולת שלנו לצאת ממצב הביש הזה תלויה בקצב החיסונים. לכו להתחסן".

תגיות:חיסוןנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה