נפלאות הבריאה

צובעים את העולם בכל צבעי הקשת

מהם הפיגמנטים, ואיך יצרו את הצבעים השונים לאורך ההיסטוריה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עולם הציור והיצירה מבוסס בחלקו הגדול על דבר שנראה לנו היום מובן מאליו: צבע. כאשר אנו רוצים לצייר ציור, אנו משתמשים בצבעים מסוג כזה או אחר, בוחרים בצבע המתאים – ומתחילים ליצור. אך מה הופך את החומר המיועד לצביעה לבעל צבע אדום, צהוב או כחול?

בעוד שכיום מייצרים את הצבעים, במרבית המקרים, מחומרים סינטטיים, הרי שבעבר היה צורך ליצור פיגמנטים (צבענים) – חומרים טבעיים אשר מעניקים צבע ליצירות השונות – מחומרים טבעיים, החל מאבנים ועד לבעלי חיים. כל תרכובת צבעונית שקיימת בתאים של יצורים חיים מהווה פיגמנט, ולאורך הדורות ייצרו מבעלי חיים או מחומרים טבעיים אחרים מגוון רחב של צבעים. ידוע במיוחד הוא חילזון התכלת, ממנו ייצרו את צבע התכלת לציצית. אך מה לגבי צבעים אחרים? הנה כמה דוגמאות.

כדי ליצור פיגמנט כחול, השתמשו בימי קדם באבן בשם לפיס לזולי, שהובאה מאזור אפגניסטן. את האבן הזו כתשו וטחנו, ערבבו בשמן או בשעווה, לשו באמצעות כימיקלים וטחנו לאבקה בצבע כחול עז.

הרומאים יצרו את צבע הארגמן מחלזונות הארגמון, אשר מפרישים נוזל גוף בצבע סגול-אדמדם עז. כדי ליצור את הצבע, שברו את השריון של החלזונות, והניחו לו להגיר את הצבע – דבר שהיווה תהליך ארוך ויקר, ולכן בדים בצבע הארגמן היו יקרים בהתאם.

בימים עברו, בארצות דרום אמריקה, יצרו את הפיגמנט האדום מ...כנימות קקטוס. הכנימות הללו, שחיות על גבי קקטוסים, מכילות כמות גדולה של חומצה כרמינית, שצבעה אדום עז. כדי להכין ק"ג אחד של פיגמנט, היה צורך ביותר מ-150 אלף חרקים, שמגופם ייצרו את הפיגמנט.

באירופה, לעומת זאת, יצרו צבע אדום בגוון שונה מעט, משורשים של צמח המדר, שהורתחו במים וכך הפרישו צבע אדום בגוון ייחודי.

צבע אדום-כתום נוצר בתקופות מסוימות ממתכת מי הכסף, המוכרת לנו יותר בשם כספית. שילוב של כספית עם גופרית יוצר צבע אדום-כתום בשם וורמליון.

צבע האינדיגו, שהוא גוון שבין כחול לסגול, נקרא על ידי אייזיק ניוטון על שמו של צמח האינדיגופרה, שזהו צבעו. מהצמח הזה, כמו גם מצמח האיסטיס, יצרו בעבר את פיגמנט האינדיגו, שהיה יקר ונדיר מאוד.

תגיות:צבעיםנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה