כתבות מגזין

ראש מכון שם עולם: "כך מצאנו את התפילין בבונקר ההרוס"

תגלית מרעישה של עשרות זוגות תפילין בתוך ארגז בבונקר, הובילה את מכון 'שם עולם' לחקור את הנושא ולנסות להבין מיהם הבעלים של התפילין. הרב אברהם קריגר, ראש המכון, מספר על התגלית, ובטוח: "זהו אחד הממצאים המרגשים"

בעיגול: הרב אברהם קריגר (צילומים: שם עולם)בעיגול: הרב אברהם קריגר (צילומים: שם עולם)
אא

איש לא הכין את הרב אברהם קריגר, ראש מכון 'שם עולם', לתגלית המרעישה שעומדת להיחשף דרך המכון שלו. למעשה, היה זה אחד החוקרים שפועל מטעם המכון בפולין שקיבל הודעה על כך שבבניין בו נעשות בימים אלו עבודות שיפוצים, התגלתה במקרה כניסה לבונקר. אחד מהפועלים נכנס לתוך הבונקר כדי לפנותו, ואז גילה על יד הקיר ארגז גדול ובתוכו עשרות זוגות תפילין וסידורים.

"זה מרגש ממש", מספר הרב קריגר בשיחה ל'הידברות'. "בכל פעם אני חושב שכבר גילינו את כל מה שאפשר לגלות וחשפנו את כל הממצאים שמעידים על קיום חיים יהודיים בתקופת השואה, ואז מתברר שאנחנו רואים רק את קצה הקרחון. הממצאים המעידים על החיים היהודיים בתקופת השואה הם אינסופיים, ובכל פעם מרגש אותנו מחדש כשאנו נתקלים בהם ומבינים דרכם איך שהיהודים חיו והתמודדו בשנות המלחמה הקשות".

 

מתרגשים מהממצאים

על התפילין שנמצאו מספר הרב קריגר: "על פי בדיקה מדוקדקת שעשינו, נראה כי הן יוצרו לפני כמאה שנה, ולאורך כל השנים האלו נשמרו על ידי היהודים שהגנו עליהן בחירוף נפש, למרות שידעו שהדבר עלול לסכן את חייהם".

וכאן הוא מבקש להדגיש דבר חשוב: "הנרטיב כיום בנושא השואה מרוכז בעיקר סביב הרצח וההשמדה, ובמילים אחרות – הטרגדיה. אנחנו, ב'שם עולם' באים לטעון שלצד הטרגדיה הנוראה וההשמדה ההמונית, התקיימה בימי השואה גם מציאות של התמודדות עם כוחות נפש אדירים שבקעו בכל שנייה מתוך התופת. אלו אנשים, יחידים וגם ציבור, שהיו עסוקים בשאלות דתיות, ערכיות ומוסריות. היו מהם שהצליחו והיו שנכשלו, אבל ברור שהייתה עוצמה אדירה ששיקפה את העולם הפנימי היהודי שעוצב במשך אלפי שנות קיום, ודווקא ברגעים של משבר גדול היא פרצה החוצה.

"לצערי, המיקוד הזה של הדברים, לעתים קרובות נעדר מהכתבים ומהמחקרים ההיסטוריים.  זוהי הסיבה שבמשך 20 השנים בהן מכון שם עולם קיים אנו מעסיקים חוקרים מטעמנו שיושבים במדינות שונות ברחבי תבל ומחפשים כל הזמן מסמכים וחפצים, בעיקר כאלו שמשקפים משהו מהעולם הנפשי הפנימי של היהודים בשואה. אנחנו פחות עוסקים בחיפוש ממצאים המעידים על עוצמת הטרגדיה, כי בכך כבר עסקו רבים ויש אכן צורך להמשיך לעסוק, אך צריך גם מישהו שיביט מהנקודה שאנחנו אימצנו. זוהי הסיבה שאנו פוקחים כל הזמן את העיניים כדי לגלות חפצים ומסמכים שתורמים גם לשיקוף ההיסטורי וגם להנחלה ההיסטורית, כדי לאזן את התמונה".

לדבריו של קריגר, הממצא הספציפי הזה של עשרות זוגות תפילין בגטו ורשה החרב, הוא אחד הממצאים המרגשים בהם הם נתקלו בשנים האחרונות. "התפילין נמצאו בשטח שלא היה עליו אף  מבנה לאורך כל המלחמה, אך היה בו בונקר תת קרקעי, כמו שמוכר לנו מהרבה מבנים בפולין. בתקופה האחרונה התחילו לחפור כדי לחזק את היסודות לצורך מבנה גדול שרצו להקים, וכך התגלה הבונקר ובו 'האוצר'".

 

תפילין בתוך התופת

יש לכם הערכה איך הגיעו התפילין אל המבנה?

"ניסינו לבדוק את הנושא בעזרת ניצולים מוורשה. כפי שנראה, האזור בו קיים הבונקר היה בגטו הגדול, בדיוק במקום בו הייתה נקודת מעבר בין חלקים בגטו. אנשים שרצו לעבור מחלק אחד לשני בגטו, היו עוברים דרך הבונקר הזה. כפי שנראה לנו כעת יש כמה אפשרויות – או שהיהודים שלחמו בתקופת המרד החזיקו שם את התפילין ושמרו עליהן עד לסיום המרד, או שזה סוג של בית כנסת מאולתר. ייתכן גם שהבונקר היה שייך לאנשים שריכזו בו את התפילין שלהם לקראת הרגע בו נאלצו לעזוב עם חיסול הגטו".

ניתן לדעת למי התפילין שייכות? מופיעים עליהן שמות הבעלים?

"ייתכן שהופיעו שמות על הנרתיקים, אבל איננו יכולים להבחין בכך כי הנרתיקים שהיו התפוררו לחלוטין ולא השתמרו. אגב, חלק מהתפילין שמצאנו היו פתוחות, כי כנראה שהן נפתחו על ידי פולנים מקומיים לאחר המלחמה, כי חשבו שהחביאו בהן אוצרות, אך הרוב שמורות וניתן בהחלט להתרשם מהן".

לרב קריגר חשוב להדגיש: "כשאנו מחזיקים בידינו את התפילין, אנו מקבלים פרספקטיבה על מה שקרה בגטו באותן שנים. כי כשמדברים על גטו ורשה יש איזו תדמית של ניצחון, גבורה ומרד, אבל חשוב לזכור כי לצד הגבורה הפיזית יש גם את הגבורה התת קרקעית, את הרוח היהודית והעוצמה הנפשית שהגרמנים לא הצליחו לשבור. החפצים האלו שאנו מוצאים כל הזמן, מלווים בתובנה הזו.

"השבוע חל יום השואה הבינלאומי", ממשיך קריגר, "בעולם יש נטייה לעמעם את המקום היהודי  ולהפוך את הטרגדיה לאוניברסלית. אבל אנחנו חייבים לזכור שאי אפשר להשוות את מצבנו למצבו של שום עם, כי דווקא דרך העם היהודי בתקופת השואה נחשף הכוח המיוחד שלנו כאומה שיכולה להיות אור ונר לכל אדם בעולם, עם קודים ערכיים, מסוריים ואנושיים, דווקא ברגעים כה קשים".

ומה אתם חושבים לעשות עם התפילין שנמצאו?

"התפילין יהיו מוצגות אצלנו, ב'שם עולם'. יש לנו פרויקט חינוכי שנקרא 'מילדות לבגרות', ובו אנו מלווים נערים ונערות בגילאי בר מצווה ובת מצווה. חשבנו שאחד הדברים המרגשים שנוכל להציע לנערים שחוגגים בר מצווה, הוא לזכות להניח על הראש ועל היד זוג תפילין כזה. כך ירגיש הנער שהוא מתחבר אל עצמת הרוח שהייתה אז בעבר, ושואב ממנה כוחות לימינו אנו".

תגיות:תפיליןממצאים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה