חדשות בריאות

עייפות, חולשת שרירים וחרדה: מחקר חדש על השלכות הקורונה

מחקר חדש, שפורסם בכתב העת הרפואי "לנסט", מלמד כי אנשים שנדבקו בקורונה סובלים מהשלכות רפואיות רבות גם חודשים לאחר שהחלימו מהנגיף

(תמונה: שאטרסטוק)(תמונה: שאטרסטוק)
אא

למעלה מ-96 מיליון בני אדם ברחבי העולם נדבקו עד כה בקורונה, ויותר משני מיליון מתוכם מתו. כ-70 מיליון אומנם החלימו מהנגיף, אולם רבים מדווחים כי הם ממשיכים לסבול מהשלכות ארוכות טווח של המחלה. בתחילת החודש פורסם בכתב העת הרפואי "לנסט" מחקר חדש, המלמד על הקשיים המצפים למחלימים.

מדובר במחקר המקיף ביותר שפורסם בחודשים האחרונים בתחום. הוא נערך בעיר ווהאן שבסין, בה התפרץ הנגיף לראשונה בדצמבר 2019. במסגרת המחקר נבדקו 1,733 מחלימים, שאושפזו בבית החולים ג'ין יין-טאן בווהאן ושוחררו ממנו בתקופה שבין 7 בינואר 2020 ו-29 במאי 2020. החוקרים עקבו אחרי המחלימים עד ה-3 בספטמבר 2020, חודשים לאחר שחרורם מבית החולים. מהמעקב עלה, כי רובם המשיכו לסבול מבעיות גופניות וקוגנטיביות גם לאחר שהחלימו מהנגיף.

הגיל החציוני של הנבדקים היה 57, ו-52% מהם היו גברים. הם תושאלו ארוכות על מצב בריאותם, עברו בדיקות פיזיות ומבחני סיבולת. 353 מהם עברו גם בדיקות של תפקודי ריאה וסריקות אולטרסאונד ו-CT של בית החזה.

מממצאי המחקר עולה, כי 63% מהנבדקים דיווחו על עייפות או חולשה בשרירים. 26% אמרו כי הם סובלים מבעיות שינה, ו-23% דיווחו כי הם נתונים לחרדה או לדיכאון. בקרב 76% מהמשתתפים אובחנה לפחות בעיה אחת – בקרב הגברים השיעור עמד על 73%, ואילו בקרב הנשים הוא הסתכם ב-81%.

בקרב נבדקים שמחלתם הייתה חמורה יותר ונזקקו לתמיכת חמצן בעת ששהו בבית החולים, אובחנו תפקודי ריאה ירודים יותר גם לאחר שחלפו חודשים מהחלמתם. 22% מבין המטופלים שלא נזקקו לחמצן סבלו אף הם מפגיעה בריאותיהם.

הנבדקים אף התקשו לעבור מבדק סיבולת, שכלל הליכה של שש דקות. 822 בין משתתפי המחקר לא סבלו בעבר מבעיות בכליות, אולם אצל 107 מהם אובחנו בעיות בתפקודן בחודשי המעקב שלאחר ההחלמה מהקורונה. 

כזכור, מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, המופעל על ידי אמ"ן, פרסם באוקטובר האחרון דוח, בו נסקרו מחקרים שונים שעקבו אחרי מחלימי קורונה. מהדוח עלה, כי תסמיני הקורונה עלולים להימשך חודשים רבים גם לאחר שהמחלה חלפה, וזאת ללא קשר בהכרח לגילו ולמצבו הבריאותי הבסיסי של החולה. במחקרים אובחן מגוון רחב של נזקים מתמשכים במערכות גוף שונות של המחלימים, ביניהן: מערכת העצבים, המערכת הקרדיו-וסקולרית (לב) ומערכת הנשימה. הערכות שונות לימדו, כי קרוב לשליש מכלל המחלימים – ביניהם גם כאלו שסבלו ממחלה קלה בלבד – סובלים מסיבוכים ומתסמינים מתמשכים כלשהם, אף חודשים לאחר החלמתם.

תגיות:מחקרנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה