חדשות בריאות

האם צה"ל יוביל את מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה?

בפיקוד העורף המליצו למשרד הבריאות לתת לצה"ל להוביל את המבצע לחיסון האוכלוסייה. גורם בכיר בפיקוד אמר, כי יכולת הדגימה של בדיקות הקורונה תגדל במהלך החודש למאה אלף דגימות ליום

(צילום: דובר צה"ל)(צילום: דובר צה"ל)
אא

לקראת הגעתם הצפויה בשבועות הקרובים של החיסונים נגד קורונה לישראל, בפיקוד העורף הציעו למשרד הבריאות כי צה"ל הוא שיעמוד בראש המבצע הנרחב לחיסון האוכלוסייה. המלצה ברוח זו הועברה למשרד על ידי מפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין, ומפקד מפקדת "אלון" לקטיעת שרשראות ההדבקה, תת-אלוף ניסן דוידי.

בתדרוך שערך היום (ראשון) לכתבים, טען גורם בכיר בפיקוד העורף כי מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, נוטה לתת את הסכמתו להמלצה. "מדובר באופרציה גדולה, עם הישג נדרש של מקסימום מתחסנים במינימום זמן ובכל הארץ", אמר. "לצה"ל יש את היכולות לבצע את זה".

הגורם הבכיר הוסיף, כי במהלך החודש תגדל יכולת הדגימה היומית של בדיקות הקורונה מכ-70-60 אלף לכ-100 אלף דגימות, וכמות הדגימות היומית המפוענחת במעבדות תוכפל. באשר לחקירות האפידמיולוגיות שמתבצעות בפיקוד העורף, אמר הקצין כי בחודש האחרון נרשם שיפור ניכר בשיתוף הפעולה של האזרחים עם כ-3,000 החוקרים האפידמיולוגיים המופעלים על ידי הפיקוד. על פי הנתונים, כ-40% מחולי הקורונה מדווחים כיום על חמישה מגעים ויותר, כאשר היעד הבא אליו שואף פיקוד העורף הוא 18 מגעים לכל חולה. בנוסף, החקירות עצמן, שארכו בעבר בין ארבעה לחמישה ימים, מסתיימות כיום תוך 30 שעות בלבד מפתיחתן.

מפקדת "אלון", שהוקמה לפני ארבעה חודשים, השלימה את תהליך הפיכתה למבצעית, ופועלת כעת במלוא התפוקה. בין היתר, הוקמו צוותים ייעודיים המיועדים לחקור אירועים "אדומים", כדוגמת התפרצויות בבתי ספר או בטיסות, ולהתחקות אחריהם. לדברי הקצין, חיילים יגיעו למוקד ההדבקה תוך פחות מ-24 שעות וידגמו את כלל המעורבים.

במפקדה עורכים גם מבצעים יזומים לבדיקות בערים אדומות וכתומות, במפעלים ובמשרדים ביטחוניים, במטרה לאתר מוקדי הדבקה שטרם התגלו. במהלך השבוע יקיימו חיילי "אלון" מבצעי דגימות גם בתחנה המרכזית בתל אביב ובתחנת רכבת חוף הכרמל בחיפה.

ברקע העלייה המתמשכת בתחלואה, קבינט הקורונה יתכנס אחר הצהריים לישיבה ראשונה מזה כשבועיים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר, בפתח ישיבת הממשלה, כי מדובר ב"עלייה תלולה ומדאיגה" והוסיף: "נשמע את הצעות משרד הבריאות על הצעדים לבלימת העלייה הזו, וגם נחליט לגבי חג החנוכה". 

"אנחנו נערכים למבצע לוגיסטי אדיר של קליטת החיסונים, שימורם וחלוקתם לאזרחים", הצהיר נתניהו. "אני חושב שהיום אפשר לומר בבטחה: ניתן לראות את האור בקצה המגפה, אבל עד אז אחזור ואומר: על כולנו להמשיך ולהישמע להנחיות".

מוקדם יותר אמר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, בריאיון לכאן ב' כי משרדו לא ידרוש להטיל סגר מלא בחנוכה, אולם ימליץ שלא להמשיך בפתיחת הקניונים. לקראת סיומו של פיילוט הקניונים, הגדיר לוי את תוצאותיו כ"מעורבות" והבהיר: "לא נביא המלצה לסגר מלא בחג החנוכה, אבל אנחנו גם לא חושבים שזה נכון לפתוח עוד הזדמנויות לעוד התקהלויות שיכולות להדביק. אנו בתחלואה לא גבוהה, אך היא מאוד עולה ויכולה לזנק פתאום בקצב שיהיה קשה להתמודד איתו".

משרד הבריאות עדכן הבוקר, כי אתמול אובחנו 986 נדבקים חדשים בנגיף הקורונה. כבכל סוף שבוע, מספר הבדיקות שפוענחו היה נמוך והסתכם ב-25,308 (לא כולל בדיקות חוזרות לאבחון החלמה). שיעור הבדיקות החיוביות רשם זינוק – מ-2.5% שלשום ל-3.9%. מצבם של 311 חולים מוגדר קשה, ביניהם 101 מונשמים. מניין הנפטרים עומד על 2,909.

עוד עולה מהנתונים, כי מקדם ההדבקה (R) ממשיך לעלות ועומד כעת על 1.24. שמונה יישובים, שהיו עד כה ירוקים במודל הרמזור, הצטרפו לרשימת היישובים הצהובים: תל אביב, רחובות, אילת, בית שמש, אור יהודה, באר יעקב, יקנעם עילית ופוריידיס. שישה יישובים הפכו מצהובים לכתומים: ג'דידה מכר, דיר אל-אסד, טורעאן, טירת הכרמל, כאבול ונשר. מנגד, אכסאל האדומה הפכה לכתומה, ועכו, כפר כמא ובאקה אל-ג'רביה שהיו צהובות הפכו לירוקות. נכון להבוקר, 25 יישובים מוגדרים אדומים, 39 כתומים, 75 צהובים ו-1,123 ירוקים.

תגיות:חיסוןפיקוד העורףנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה