מקבצי שו"ת - שאל את הרב

למה חנוכה הוא 8 ימים? האם רוחות רפאים קיימות? ואיך שותים מהכוס בחופה בקורונה?

מקבץ שו"ת 159 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ט"ו כסלו התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם צריך לגנוז ציור שמופיע בו בן אדם מסויים, או שאפשר לזרוק לפח?

ציורים ותמונות של בני אדם אינם טעונים גניזה, ואפשר לזרוק אותם לפח כרגיל.

ובאמת שאפילו תמונות של רבנים אינן טעונות גניזה (גנזי הקודש עמוד קצ"ט בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א), ומכל מקום יש מי שכתב שבעל נפש לא יזרוק תמונות של צדיקים בדרך בזיון (שו"ת שבט הקהתי חלק ב' סימן ג' אות ב'. וראה עוד כיוצא בזה בשו"ת ציץ אליעזר חלק ט"ז סימן כ"ז ד"ה ועוד).

* * *

2. האם רוחות רפאים, שדים, דיבוקים, שטן, מלאכים - מלאך שומר או מלאכים אחרים, קיימים על פי התורה?

כל הדברים קיימים ונכונים. בארץ ישראל אין שדים ואין מזיקים.

* * *

3. קורה לי שמישהו פוגש בי ואומר לי למסור ד"ש לאדם כלשהו. יש לי בעיה למסור את הד"ש, מחוסר תקשורת. האם זו גזילה?

אין זו גזילה אבל ודאי יש לעשות הכל למסור את הד"ש משתי סיבות:

א. כי האדם ההוא סומך עליך, ויש להשתדל לעשות את מבוקשו, כאשר לא אמרת לו מראש שלא תעשי זאת.

ב. זוהי הזדמנות טובה מאוד לשבור את הקושי שלך לתקשר עם בני אדם. תמסרי דשי"ם פעמיים ושלושה, ובעז"ה תתרגלי לפתוח בשיחה עם בני אדם אף אם אינם הכי מוכרים, וזה יעזור לך מאוד במשך החיים בעז"ה.

* * *

4. למה חוגגים 8 ימים חנוכה? הרי הנס היה רק 7 ימים.

יפה שאלת. ונאמרו בזה תירוצים רבים מאוד, ומהם:

א. בספר האשכול (רי"ש הלכות חנוכה עמוד י"ט) מתרץ לפי מה שכתוב בשאלתות דרב אחאי גאון (פרשת וישלח) שלא היה בפך מספיק שמן אפילו כדי להדליק בו יום אחד. ולפי זה נמצא שגם בלילה הראשון היה נס.

ב. הבית יוסף (סימן תר"ע) מתרץ שחילקו מראש את השמן שבפח לשמונה חלקים, ובכל לילה נתנו במנורה חלק אחד, והיה דולק עד הבוקר, ונמצא שבכל שמונת הלילות נעשה נס.

ב. עוד תירץ הבית יוסף שם, שלאחר שנתנו שמן בנרות המנורה כשיעור, נשאר הפך מלא כבתחילה, וניכר הנס אף בלילה הראשונה (וע"ע בתירוצו השלישי שם).

ד. והפרי חדש (שם) תירץ, שהדלקת לילה הראשון הוא משום נס הניצחון. ושאר שבעת הלילות הוא משום נס פך השמן.

* * *

5. מה הסיבה ההלכתית שלא מערבין שמחה בשמחה?

כתוב במשנה מסכת מועד קטן (דף ח עמוד ב') שאין נושאין נשים במועד. והגמרא שם אומרת, שהטעם הוא, לפי שאין מערבין שמחה בשמחה. וכתבו התוספות שם ד"ה לפי, שטעם איסור זה הוא כדי שיהא לבו פנוי לשמחה אחת ולא יפנה לבו הימנה. והיינו שאם יערב שמחה בשמחה אינו שמח כראוי בכל אחד מהן (נימוקי יוסף שם דף ג' עמוד ב' מדפי הרי"ף).

* * *

6. מצד אחד כתוב שמחורבן הבית פסקה נבואה מישראל, ומצד שני רואים שבמשך הדורות יש והיו צדיקים מסוימים שהיתה להם רוח הקודש, שזו הדרגה הנמוכה ביותר של נבואה, אבל עדיין זו נבואה. אז רואים במציאות שלא פסקה נבואה מישראל?

שאלה נכונה. ויותר יש לשאול מהגמרא מסכת סוטה (דף מח עמוד ב'), משמתו חגי זכריה ומלאכי נסתלקה רוח הקודש מישראל. ע"ש.

ושתי תשובות בדבר - וכמו שכתב הגאון מסקאלא זצ"ל (הרב שלמה דרימר, נפטר בתרל"ג) בשו"ת בית שלמה חלק א' (חלק אורח חיים סימן קי"ב) - א. שיש ברוח הקודש הרבה מדרגות זה למעלה מזה, ואם כן יש לומר דמדרגה העליונה מרוח הקודש נפסקה במות נביאים האחרונים, אך דרגות נמוכות מהן לא בטלו. ב. שלשון בטלה לא דווקא בטלה לגמרי, אלא שאינו מצוי.

* * *

7. מה עושים בחופה בזמן קורונה, כאשר הרב, הכלה והחתן שותים יין מאותה כוס? האם יש פתרון לכך שלא ידביקו זה את זה? יש לי מערכת חיסונית חלשה ואני לא רוצה לסכן את עצמי. אולי אפשר לוותר על היין? או שהוא חובה?

אפשר למזוג מראש עבורך בכוס נפרדת לפני שהחתן והרב שותים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

8. כמנהלת חשבונות, לעיתים כשאין לחץ בעבודה (אפילו משעמם, ואני חייבת להיות בעבודה בשעות הנ"ל), אני צופה בהדברות או אפילו בדברי חולין - האם זה גזל?

אם את עושה את כל מה שצריך בעבודה, ואת חייבת לשהות שם גם כאשר אין לך מה לעשות, אינך חייבת לבהות באוויר, ומותר לך לצפות בהידברות וכדומה.

אם הבעלים מתנגדים לכך, אין להתעסק בשום דבר אחר.

* * *

9. איך יקומו לתחיה כל היהודים ששרפו את הגופות שלהם בשואה?

גם היהודים שנשרפו בשואה הי"ד יזכו ללא ספק לקום בתחיית המתים, כי מבואר במדרש בראשית רבה (פרשה כ"ח פסקה ג') שהאדם יקום בתחיית המתים מכח לוז של שדרה, ואותו עצם אין האש יכול לשורפו. אולם אנשים שביקשו להישרף לאחר מותם לא יזכו לקום בתחיית המתים היות והם כופרים בתחיית המתים, וכמו שאמרו במסכת סנהדרין (דף צ עמוד א'), שמי שכופר בתחיית המתים לא יהיה לו חלק בתחיית המתים, שכל מידותיו של הקב"ה מדה כנגד מדה.

מקורות: וכן ראה בשו"ת מנחת אלעזר חלק ב' (סימן ל"ד), ובספר חזון עובדיה אבלות חלק א' (עמוד תק"מ).

* * *

10. האם מותר לאישה ללדת ילד בשביל אחרים שאינם יכולים ללדת?

אסור לשום אישה יהודייה - בין רווקה ובין אשת איש - לשמש כאם פונדקאית, כיוון שיש דעות בהלכה שהיא נחשבת האם, ואז יש חשש שאח יבוא להתחתן עם אחותו (וכפי שמצינו חשש זה בחז"ל, ראה מסכת יבמות דף לז עמוד ב', ושלחן ערוך אבן העזר סימן ב' סעיף י"א. ומטעם זה כתב בשו"ת יביע אומר חלק ב' חלק אבן העזר סוף סימן א' לאסור לקבל תרומת זרע מאיש אחר, ע"ש. והוא הדין והוא הטעם בנידון זה. וכ"כ בשו"ת בריתי שלום חלק ד' סימן ט"ו שאין שום היתר לאישה יהודייה לשמש כאם פונדקאית משום החשש הנ"ל).

הדרך היחידה המותרת עפ"י ההלכה, היא על ידי אישה גויה שתשמש כאם פונדקאית.

וכמובן, אחר הלידה צריך להטביל את הילוד לשם גירות בפני שלושה גברים שומרי מצוות. ואם הוא זכר - צריכים לכוון בשעת ברית המילה שהברית נעשית לשם גירות, ובנוכחות שלושה גברים שומרי מצוות היודעים מכך. ואם זו נקבה - יש לדעת שיהיה אסור עליה להינשא לכהן, כמבואר בשלחן ערוך אבן העזר (סימן ו' סעיף ח'), שגיורת, אפילו נתגיירה פחותה משלוש שנים, אסורה לכהן.

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה