נפלאות הבריאה

בין האדום לסגול: מה זה בכלל אור?

מדוע שחור ולבן לא נחשבים לצבעי יסוד, מהן קרני האור, ממה הן מורכבות, וכמה מהר הן נעות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חנוכה, חג האורים, מתקרב, וזו ההזדמנות לשאול – מהו, בעצם, אור?

אור הוא למעשה קרינה אלקטרומגנטית, שנמצאת בטווח שבין קרני אינפרא-אדום לבין קרני אולטרא-סגול. שתי קרניים אלה, משני צדי הטווח, אינן נראות לעין אנושית. כל מה שנמצא בטווח שביניהן, נכלל בקרניים הנראות לעין, ולמעשה מהווה אור.

קרן אור מורכבת מגלים באורכים שונים. כל גל מוקרן כצבע שונה. כאשר קרני האור פוגעות במשטחים שונים, חלק מן הגלים הללו נבלעים במשטח עצמו, וחלק אחר חוזר ונגלה לעין האנושית. כך אנו רואים צבעים שונים.

האם תהיתם פעם מדוע צבעי היסוד המוכרים הם רק אדום, כחול וצהוב, ואילו השחור והלבן אינם נחשבים לצבעי יסוד? הסיבה לכך היא שהשחור והלבן אינם נחשבים למעשה לצבע. שחור הינו העדר מוחלט של אור. במשטחים שחורים, קרן האור כולה נבלעת, ואף חלק ממנה אינו חוזר אל העין. כך אנו רואים את ה"צבע" השחור. הלבן הינו ההפך המוחלט – הוא מורכב מערבוב של כל הצבעים, וכאשר קרן אור פוגעת במשטח לבן – היא חוזרת במלואה אל העין, ואנו רואים את ה"צבע" הלבן.

את הצבעים המרכיבים את קרן האור אנו מכירים כשבעת צבעי הקשת. כאשר קרן אור פוגעת במנסרה, היא מתפרקת לגלים השונים המרכיבים אותה, ואנו רואים כל צבע בנפרד. כך מתרחש גם כאשר קרן שמש פוגעת בטיפות מים באוויר – וניתן לראות קשת בענן.

קרני האור נעות במהירות גבוהה מאוד. מהירות האור, בהנחה שהוא אינו מופרע על ידי עצמים שונים, הינה 300,000 ק"מ בשנייה אחת. כלומר, אם נוכל לעמוד על הירח ולהביט בכדור הארץ, אור שיידלק בכדור הארץ ייראה לעינינו כעבור קצת יותר משנייה אחת.

מהירות האור משמשת גם למדידה של מרחקים. "שנת אור" היא מושג נפוץ בתחום האסטרונומיה, והיא מייצגת את המרחק שהאור יעבור במשך שנה תמימה – מספר עצום בגודלו, כמובן.

מהירות האור גבוהה הרבה יותר ממהירות הקול. מהירות הקול היא כ-344 מטרים לשנייה בלבד. זוהי הסיבה לכך שהברק והרעם, שנוצרים למעשה באותו רגע, מתגלים לנו במרווח זמן זה מזה – קודם רואים את הברק, ורק לאחר מכן שומעים את הרעם.

תגיות:נפלאות הבריאהקרני האור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה