בריאות ותזונה

כך תתמודדי בהצלחה עם תסמיני גיל המעבר

ככל שהאישה תתייחס לגיל המעבר באהבה ובקבלה, היא תקל על תסמיניו. ככל שאישה "תיאבק" בטבע או "תצא למלחמה נגדו", התסמינים עלולים להיות קשים יותר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

גיל המעבר הוא שלב מיוחד מאוד בחיי האישה. יש נשים המקבלות אותו בהשלמה ובטבעיות, ומתייחסות אליו כאל שלב טבעי ובלתי נמנע בחיים. לעומת זאת, ישנן נשים שחוות קשיים פסיכולוגיים וגופניים שעלולים להפריע לשגרת חייהן.

הרבה תלוי בגישה של האישה. אם היא נכנסת לגיל זה בהשלמה ובאופן חיובי, אז התופעות שהיא תחוש כתוצאה ממנו תהינה קלות יחסית. לדוגמה, נעשה מחקר על נשים בגיל המעבר באפריקה. תרבות המקום מתייחסת לכך כאל עוד שלב בחיים, ללא רגשות שליליים. לכן גם נשות המקום סובלות פחות מתסמיניו כגון גלי חום. נכון שגם הן חוות שינויים הורמונליים בגופן, אך הפרשנות שהן מעניקות לה היא אחרת, ולכן הן חוות את השלב הזה ותסמיניו באופן חיובי יותר. את מוזמנת בחום לקרוא את הכתבה על התמודדות עם מחשבות שליליות, וגם את הכתבה על איך להתכונן לטוב ולהתמודד עם מחשבות שליליות. גם פרחי באך עוזרים להתמודד עם לחץ, חרדה ואי-שקט.

להידברות יש מחלקה ייעודית בשם "נפשי בשאלתי", שעוזרת בהתמודדות עם לחץ, חרדה ועוד, ומומלץ מאוד להיעזר בה.

המשפט הידוע "הכל בעיני המתבונן" נכון גם במקרה הזה. ככל שהאישה תתייחס לגיל המעבר באהבה ובקבלה, היא תקל על תסמיניו. ככל שאישה "תיאבק" בטבע או "תצא למלחמה נגדו", התסמינים עלולים להיות קשים יותר. נכון, זה מצריך שינוי תפיסה, אימוץ חשיבה חיובית והרבה כוח רצון ובשלות. אתן מוזמנות לדבר ולשתף את אשר על לבכן עם חברות או קבוצות תמיכה מתאימות. אם אתן מרגישות שאתן צריכות עזרה – פנו לנטורופתית מוסמכת שתשמח לעזור.

בנוסף לפן הרגשי, חשוב גם להיכנס לגיל זה כאשר הגוף מורגל בפעילות גופנית. פעילות גופנית עוזרת מאוד לווסת את כל מערכות הגוף, כולל את המערכת ההורמונלית, ועוזרת להפריש אנדורפין שבין היתר משפר את מצב הרוח. גם לאורך כל גיל המעבר, ובעצם בכל גיל, מומלץ מאוד לבצע פעילות גופנית המותאמת לאותו גיל. פעילות זו חשובה לגוף וגם לנפש. היא עוזרת להגמיש את הגוף, ולכן גם את החשיבה. היא ממריצה את זרימת הדם, המשפיעה לטובה על כל מערכות הגוף, כולל מערכת העצבים שעלולה להיות מאותגרת יותר בשלב זה. חשוב לעשות פעילות גופנית המתאימה לגוף, שגורמת קצת ליציאה מאזור הנוחות שלו - אך לא לכאבים. כדאי לקרוא גם איך לבחור את הפעילות הגופנית המתאימה לך.

גם תזונה היא נדבך חשוב מאוד. ככל שתאכלי מאכלים בריאים יותר, כך תצטבר פחות פסולת בגוף, ומערכת העיכול תוכל לעשות את העבודה, לעכל את האוכל ולספוג את הדרוש – כן, ספיגה היא דבר חשוב בפני עצמו. לאחר מכן הגוף יוכל לפנות את הפסולת הנותרת באופן המיטבי, בע"ה. כל אחד מהשלבים האלו: עיכול, ספיגה ופינוי הוא חשוב בכל גיל, אך ביתר שאת בגיל הזה, עקב השינויים ההורמונליים שחווים, שמצריכים הזנה מותאמת ובריאה יותר.

לכן חשוב לאכול תזונה בריאה, הכוללת 80% מזון מהצומח, כגון פירות וירקות, דגנים מלאים וקטניות, ו-20% ואפילו פחות מכך, אם אפשר, מזון מהחי. מומלץ להעדיף דגים כמו סלומון, ביצים אורגניות ועוף רזה על פני בשר בקר ומוצרי חלב. אם חייבים לאכול מוצרי חלב, אז להעדיף את אלו מחלב עיזים או כבשים, ולא את אלו שמחלב בקר.

מומלץ גם לאכול מאכלים המכילים פיטו-אסטרוגנים, כלומר: אסטרוגנים ממקור צמחי, העוזרים לשמור על המאזן ההורמונלי. הפיטואסטרוגנים נמצאים גם במוצרי סויה. מחקרים הראו שאכילת יכולה להגדיל את צפיפות העצם וגם לעזור לטפל בגלי חום. עדיף לצרוך סויה אורגנית שלא הונדסה גנטית. ניתן למצוא אותה בחלק של האוכל הבריא בכל סופר, אפילו בסופרים הרגילים. יש גם מגוון מתכונים טעימים עם סויה. לדוגמה: צ'יפס סויה – חותכים את גוש הסויה לרצועות, טובלים בביצה אורגנית ואז במעט פירורי לחם, רצוי כאלו מחיטה מלאה. מוסיפים תבלינים כגון מלח, פלפל, וגם פפריקה ואפילו כמון משדרגים את המתכון. מטגנים קלות, לא בשמן עמוק, עם שמן זית. זאת רק דוגמה אחת למתכון קל, טעים ובריא.

גם זרעי פשתן מכילים פיטואסטרוגנים. חשוב לטחון את הזרעים לפני האכילה, כדי שמרכיביהם יספגו באופן המיטבי. מספיקה טחינה במכונת תבלינים או אפילו מטחנת קפה. יש לצרוך את הפשתן מיד אחרי הטחינה ולא לשמור אותו למחרת, גם לא בהקפאה. זאת כיוון שזרעי הפשתן כוללים גם חומצות שומן בריאות מאוד אך הן מתחמצנות מהר והופכות לרדיקלים חופשיים העלולים לפגוע בגוף. לכן חשוב לטחון רק כמות יומית של זרעי פשתן, ולאכול אותה תוך כמה דקות. הכמות המומלצת ביום היא כף עד שתים ביום של פשתן טחון, אך יש להתחיל בהדרגה ולהגביר את המינון לכמות זאת.

תזונה ותוספי תזונה הם עולם ומלואו. הכתבות הבאות תתמקדנה גם בסידן ובאומגה 3, החיוניים לגיל זה ולהתמודדות יעילה עם תסמיניו.

בהצלחה רבה!

נועה רול היא נטורופתית המתמחה בנטורופתיה נשית מותאמת אישית.

תגיות:גיל המעברבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה