פיתוח האישיות

מחשבות שליליות? האם זו באמת האמת?

ללא המחשבה הזאת, האם תהיי שמחה יותר, שלווה, רגועה ובטוחה? האם יהיו פחות מחשבות מטרידות, פחות עצב ופחות הלקאה עצמית? אולי כדאי להתמקד יותר בתחושה חיובית זאת?

  • י"א אלול התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרבה פעמים יש לנו גם אמונות מגבילות שמפריעות לנו. אלו יכולות להיות אמונות שאומרות שאנו לא טובות מספיק, לא חכמות מספיק, לא יפות ועוד ועוד. דוגמאות נוספות לאמונות מגבילות הן "מי ירצה אותי?", "אם לא התחתנתי עד עכשיו – אז כבר לא אתחתן", "אם ההיריון לא הגיע עד עכשיו אז הוא לעולם לא יגיע".

לעיתים יש גם סיטואציות מהעבר המלוות אותנו, משפיעות עלינו ויכולות לעכב אותנו עד היום. למשל: גירושין שעדיין חקוקים בזיכרון ולא מאפשרים פתח לזוגיות חדשה, או חלילה וחס הפלה שקרתה בעבר. לעיתים אנו "תופשים" או מסתכלים על סיטואציות אלו באופן שלילי שרק מגביר את עוצמתן.

חשוב לזכור שאלו הן מחשבות שליליות, ושאפשר להתמודד איתן. ביירון קייטי היא אמריקאית שהצליחה בעבודתה בנדל"ן, עד שנכנסה לדיכאון. בתקופה זו היא אמנם תפקדה חלקית וסגרה מספר עסקאות דרך הטלפון, אך היא לא יצאה מביתה זמן רב. היא החליטה להתמודד עם הדיכאון, ופיתחה שיטה אפקטיבית לשם כך הנקראת על שמה, "שיטת העבודה על פי ביירון קייטי".

בבסיס שיטה זו עומדות 4 שאלות עיקריות, אותן אנו יכולות לשאול את עצמנו. חברה טובה או בן זוג יכולים גם הם לעזור לך ולשאול אותך את השאלות האלו. אם מישהו אחר ישאל אותך, אז אולי הוא גם יאיר לך נקודות מבט נוספות על הסיטואציה שטרם חשבת עליהן, וזה יעניק לך רווח נוסף.

בתור התחלה, כתבי משפט קצר המתאים למצב איתו את מתמודדת. לדוגמה: "הוא רוצה לפגוע בי", "הוא עשה זאת בכוונה כדי להכעיס", או חלילה "הבורא לא אוהב אותי" או "אני כבר לא אכנס להריון".

לאחר מכן, שאלי את השאלות הבאות:

  1. האם זו האמת? – עצרי וחשבי עם עצמך, או עם מי שאת עושה את התהליך וחשבי: הוא באמת רוצה לפגוע – או שעשה זאת בשוגג? האם באמת הבורא לא אוהב אותך? הוא באמת שכח אותך? זה אפשרי? אם ענית "כן" אז המשיכי לשאלה 2. אם ענית "לא", המשיכי לשאלה 3.
  2. האם זו באמת האמת? – שאלי את עצמך אם זו באמת האמת. את בטוחה ב- 100% שהוא אכן רוצה לפגוע גם במזיד ובזדון? הבורא לא העניק לך אף שפע ודברים טובים בחייך והוא באמת עזב וזנח אותך, חלילה? האם באמת ובתמים ניסית ועשית הכל כדי להיכנס להריון?
  3. איך את מגיבה, מה קורה בגוף ובנפש בזמן שאת מאמינה למחשבה הזאת? הלב מתחיל לדפוק בגלל כעס ועצבים? דמעות באות בגלל עצב? את מרגישה חסרת ביטחון או בעלת ביטחון? יש לך אנרגיה ומרץ או עייפות ותשישות? תחילי להיות מודעת איך המחשבות השליליות משפיעות על אופן התפקוד הפיזי של הגוף. תראי עד כמה הרגשות האלו משפיעים על כל הגוף. ברגע שמודעים להשפעה השלילית של הרגשות השליליים, אפשר לעצור לרגע, לחשוב, ולנסות לחשוב אחרת וגם לעשות דברים אחרת.
  4. מי תהיי ללא המחשבה? – ללא המחשבה הזאת, האם תהיי שמחה יותר, שלווה, רגועה ובטוחה? האם יהיו פחות מחשבות מטרידות, פחות עצב ופחות הלקאה עצמית? אולי כדאי להתמקד יותר בתחושה חיובית זאת? הרגישי את גופך כעת: האם הוא קצת יותר רגוע, נינוח, פתוח ויכול לקבל?

כעת, הפכי את המחשבה. "הוא לא באמת רצה לפגוע בי. הוא לא התכוון להכעיס אותי". או "הבורא אוהב אותי. הוא משגיח גם עלי". מצאי דוגמאות אמיתיות שמוכיחות את ההפך. מקרים בעבר שבהם חשבת שהוא עושה זאת בכוונה, אך אז הסתבר שהוא פשוט לא ידע, לא חשב, או עשה משהו בהיסח הדעת ובתמימות. רשמי דוגמאות לכך שהבורא כן אוהב אותך, ומשגיח עליך. רשמי דוגמאות מעשיות לטוב שכבר כעת קיים בחייך: את בריאה, חכמה וכו'. תלי את רשימות הדוגמאות החיוביות במקום נגיש, ליד המחשב או המקרר, ובכל פעם שהשליליות מגיעה – קראי בקול את הרשימה.

מטרת התהליך היא לבחון את המחשבות השליליות והמגבילות. הן באמת אמיתיות? הן מבוססות על המציאות? אולי פענחת מצב באופן לא נכון? אולי את לא רואה את כל התמונה כולה? אולי כדאי לנסות לדבר עם האדם ולראות מה עומד בבסיס מעשיו, רק הפעם לעשות זאת ברוגע ולא בכעס, כדי לרצות באמת להבין. האם באמת ניסית הכל כדי להיכנס להריון? או שיש עוד דברים שאפשר לנסות? כגון צמחי מרפא, שינוי תזונתי, שיטות חדשה לרגיעה ושלווה שישפרו קליטה? אולי יש מטפלת שתוכל לעזור באופן ייחודי שטרם ניסית?

המטרה היא לעצור את "רכבת השדים" – אם את יכולה לבד באמצעות מתן מענה אמיתי וכן לשאלות האלו, אז מצוין. אם לא, היעזרי בחברה, בן זוג או מישהו אחר קרוב אליך.

במקרים מסוימים, יכול להיות שאחרי כל זאת התשובה עדיין תהיה "כן" לחלק מהשאלות: הוא באמת כן רצה לפגוע בך. לפחות כעת את מבינה את זה ביותר היגיון, ויכולה לפעול בהתאם. אין צידוק לאלימות מילולית או פיזית. אם זה המצב, חשבי על האפשרויות העומדות לרשותך לשינוי המצב, ופעלי לפיהן. אולי תיעזרי בחברה או באנשי מקצוע בתהליך זה.

בהצלחה רבה, אני מאמינה בך!

תגיות:מחשבות חיוביותמחשבות שליליותפיתוח האישיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה