חדשות יהדות

מפתיע: בני נוער פולניים מנצלים את חופשת הקורונה ל... ניקוי בתי קברות יהודיים

"האנשים שקבורים כאן הם חלק חשוב בזהותה של פולין", מסביר מיכאל לאשצ'קובסקי, נשיא הקרן למורשת תרבות, עמותה שארגנה את הניקיון, מתאר כי התופעה רחבה, מפתיעה ונוגעת ללב

  • ח' כסלו התשפ"א
אא

12 בני נוער פולניים, המתגוררים בכפר הפולני נובה מיאסטו, הממוקם 56 ק"מ צפונית-מערבית לוורשה, במחווה מרגשת במיוחד: במהלך יום העצמאות הפולני הם עמלו שעות רבות וניקו את בית העלמין היהודי המקומי, וגזמו את הצמחייה סביב עשר המצבות ששרדו בבית הקברות.

האחראי לכך הוא מיכאל לאשצ'קובסקי, 38, נשיא הקרן למורשת תרבות, עמותה שארגנה את הניקיון - כך דווח באתר .JTA

לאשצ'קובסקי הסביר כי המטרה היתה לנצל את החופשה הכפויה של בני הנוער, בעקבות מגפת הקורונה שגרמה לסגירת בתי הספר. "העובדה שהניקוי נפל ביום העצמאות נבעה מסיבות מעשיות, לא כדי לצאת בהצהרה", אמר. "היינו צריכים לעשות את זה בחופשת לימודים, אז בחרנו ביום העצמאות מכיוון שרוב האירועים האחרים בוטלו בכל מקרה השנה. אבל אם מסתכלים על זה עכשיו, כן, העובדה שניקוי בית הקברות היהודי נפל ביום העצמאות הפולני היא סמלית, כי האנשים שקבורים כאן הם חלק חשוב בזהותה של פולין, שלא תמיד זוכה לתשומת הלב שהיא אולי צריכה ביום העצמאות".

"התגובות למאמץ לנקות בתי קברות יהודיים הייתה רחבה ונוגעת ללב, כולל בקרב צעירים רבים שמעולם לא ראו אדם יהודי בחייהם אך מבינים שהיהדות הותירה חותם גדול על החברה שלנו", אמר לאש'קובסקי. "האירוע של יום העצמאות נשמר בכוונה תחילה בפרופיל נמוך, אם כי כמה כלי תקשורת מקומיים סיקרו אותו. אנחנו מצידנו לא שלחנו שום מידע. הודענו רק לתקשורת המקומית מכיוון שלמען האמת, פולין היא מדינה מאוד מסובכת ומפולגת".

בעוד שלפני השואה, היו כ-1,200 בתי קברות יהודיים בפולין, כיום שרדו רק 800 מהם. הקרן למורשת התרבות דואגת ל-120 מבתי העלמין ששרדו, וחיברה את בתי הקברות לאפוטרופוסים, וארגונים כמו ארגוני צדקה, עמותות או אפילו בתי ספר שמבצעים תחזוקה ותפקידים אחרים הקשורים לבית העלמין.

יהדות פולין המעטירה, שמנתה לפני מלחמת העולם השניה כ-3.3 מיליון יהודים, ספגה בימי הזעם מכה אנושה. כ-3 מיליון יהודים, כמחצית מהמספר הכולל של נספי השואה, נרצחו בפולין על ידי הנאצים ומשתפי הפעולה הפולנים. על פי המכון לחקר המדיניות היהודית בלונדון, כיום מתגוררים בארץ רווית הדם היהודי  כ-4,500 יהודים.

הרב זמיר כהן: איפה היה אלוקים? בשואה. צפו:

 

 

תגיות:בתי קברותבני נוערפולין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה