חדשות בריאות

אסטרהזניקה: החיסון שלנו מגיע ליעילות של עד 90%

לאחר שחברות מודרנה ופייזר דיווחו על יעילות של כ-95% בחיסונים שפיתחו נגד נגיף הקורונה, הודיעה חברת אסטרהזניקה כי החיסון שלה השיג אפקטיביות ממוצעת של 70%, אולם במינון מסוים הגיע ליעילות של 90%

(אילוסטרציה: שאטרסטוק)(אילוסטרציה: שאטרסטוק)
אא

חברת התרופות הבריטית-שוודית אסטרהזניקה הודיעה הבוקר (שני), כי החיסון שפיתחה נגד נגיף הקורונה מגיע עד לרמת יעילות של 90%.

על פי הודעת החברה, החיסון אותו פיתחה יחד עם אוניברסיטת אוקספורד נמצא יעיל ברמה גבוהה זו כאשר ניתן במינון של חצי מנה וכעבור כחודש ניתנה מנה נוספת. לקבוצת משתתפים אחרת בניסוי ניתנו שתי מנות מלאות בהפרש של חודש לפחות, ובמקרים אלו אובחנה יעילות פחותה שהסתכמה ב-62%. שקלול של שני הניסויים העניק לחיסון יעילות ממוצעת של 70%. בין 23 אלף משתתפי הניסוי לא נצפו תופעות לוואי משמעותיות, וכן לא אובחנו מקרים של תחלואת קורונה קשה או אשפוז כתוצאה מסיבוכי הנגיף. בחברה ציינו, כי הם ממשיכים בניתוח ובעיבוד נתוני הניסוי.

בעקבות התוצאות, אסטרהזניקה מתכוונת להגיש בקרוב בקשה לאישור חירום של החיסון מהרשויות הרגולטוריות ברחבי העולם. "הממצאים מראים שיש לנו חיסון יעיל שיציל חיים רבים", אמר פרופ' אנדרו פולארד, החוקר הבכיר בצוות הניסוי של אוניברסיטת אוקספורד. "מצאנו שאחד ממשטרי המינון שלנו עשוי להיות יעיל בסביבות ה-90%, ואם משתמשים בו, יותר אנשים יוכלו להתחסן עם האספקה המתוכננת של החיסון". מנכ"ל אסטרהזניקה, פסקל סוריוט, הוסיף כי החיסון הינו "יעיל ובטוח מאוד", וכי תהיה לו "השפעה מיידית" על מצב החירום הבריאותי. 

ראש הממשלה בוריס ג'ונסון הגיב על תוצאות הניסוי בטוויטר: "חדשות מרגשות במיוחד. יש עדיין בדיקות בטיחות נוספות, אך אלו תוצאות נהדרות". ממשלת בריטניה חתמה כבר על הסכם עם אסטרזניקה לרכישת 100 מיליון מנות, המיועדות לחיסונם של 50 מיליון בני אדם.

בשבוע שעבר הודיעו החברות האמריקניות מודרנה ופייזר על יעילות של כ-95% בחיסונים שפיתחו נגד הקורונה. הנתונים שסיפקה אסטרהזניקה אומנם נמוכים יותר, אולם החיסון שלה זול בהרבה, קל יותר לאחסון, והפצתו לרחבי העולם תהיה פשוטה יותר. יש לציין, כי רמת הסף הנדרשת על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) הינה יעילות של 50%. לדברי אסטרהזניקה, עד סוף שנת 2020 היא תוכל לספק 200 מיליון מנות חיסון. ברבעון הראשון של 2021 יכולת הייצור צפויה לעלות ל-700 מיליון מנות.

כזכור, ביום שישי האחרון הודיעו משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות כי הושגו הבנות עם אסטרהזניקה לרכישת כעשרה מיליון חיסונים שמיועדים לכחמישה מיליון אזרחים. החיסון יימכר לישראל במודל ללא רווח בתקופת המגפה. האספקה הראשונית צפויה להגיע לארץ במחצית הראשונה של שנת 2021, בכפוף לאישורי הרשויות הרגולטוריות באירופה, ארצות הברית ובישראל.

תגיות:חיסוןנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה