כתבות מגזין

עדות כואבת: "הנזקים עצומים, סוחרים פושטים רגל"

אלי ממן נולד וגדל במחנה יהודה, כיום הוא מעיד מקרוב על נזק עצום לסוחרים, חוסר אונים מוחלט והפסדים מרובים. השבוע חזרו הסוחרים לשוק, אך חלקם עשו זאת בעיניים דומעות. שיחה כואבת

אלי ממן (צילום: טירן רובין)אלי ממן (צילום: טירן רובין)
אא

השבוע זה סוף-סוף קרה: סוחרי שוק מחנה יהודה שבו לעבודתם, וזאת בעקבות כך שהותרה פתיחת חנויות הרחוב, מה שאפשר גם את פתיחתן של רוב החנויות בשוק.

אחד מהסוחרים שנשמו לרווחה הוא אלי ממן, הבעלים של 'ממלכת החלבה'. "כן, חזרנו לשגרה", הוא אומר, אך למרות הבשורה הלכאורה משמחת נשמע בקולו צער נוקב. "השוק של אחרי הקורונה הוא לא כמו השוק שהיה קודם, יש כאן כל כך הרבה סוחרים שלא חזרו לעבוד ושלא עלה בידם להשתקם. גם הלקוחות אינם מגיעים לכאן כמו בעבר. להערכתי הגיעו השבוע בערך 30% מהאנשים ביחס לאלו שהגיעו בתקופה המקבילה אשתקד. זה כואב לי מאוד כי אני גדלתי כאן, השוק הוא חלק מהחיים שלי, ועצוב לי לראות אותו במצב כזה".

שוק מחנה יהודה (צילום אילוסטרציה: shutterstock)שוק מחנה יהודה (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

 

ממן עצמו נולד בשכונת מחנה יהודה לפני כ-50 שנה, וכבר בגיל 16 הפך לירקן. "לגיסי הייתה חלקת אדמה, והוא סיפק לי פירות וירקות. עמדתי ומכרתי אותם כשהם בתוך ארגזים, אפילו דוכן לא היה לי, כך התפרנסנו. אחרי כמה שנים עזבתי את השוק כדי לנסות תחומים אחרים, ואז חזרתי בשנית ופתחתי את 'ממלכת החלבה'".

מאחורי פתיחת החנות מסתתר סיפור מעניין: "למרות שניסיתי לפתוח עסקים שונים, לא הצלחתי ובשלב מסוים הגעתי לפשיטת רגל. באותם ימים עוד לא הקפדתי על שמירת מצוות, אבל בכל זאת הגעתי מידי פעם להתפלל אצל רבי מרדכי אליהו זצ"ל. באחד הימים שאלתי את הרב אם לפתוח חנות בשוק ומה למכור בה. הרב כתב לי 'חלבה' ומתח שלושה קווים מתחת. תמהתי, האם יש בעולם חנות לחלבה? אבל אם הרב כתב חלבה אני לא שואל שאלות. בסוף מצאתי חנות להשכרה, למדתי קצת את סודות המקצוע, קניתי חלבה ופתחתי את הדוכן. כבר ביום הראשון ראיתי ברוך ה' רווח נאה, ובתוך מספר שנים חיסלתי את כל החובות ואף פתחתי מפעל שמייצר את החלבה".

 (צילום: טירן רובין) (צילום: טירן רובין)

לדברי ממן, השוק כיום שונה לגמרי מזה שהכיר בעודו ילד. "בשנות ה-70", הוא מספר, "כשהייתי ירקן צעיר, היו בשוק רק ירקנים ומוכרי בשר ודגים. בשונה מהיום, השוק היה רווחי מאוד, כי לא היו רשתות וסופרמרקטים ברחבי העיר, היו רק מכולות שכונתיות ושוק".

כיום המצב שונה לגמרי. "שוק מחנה יהודה, שהוא השוק המפורסם במדינה, הפך ליותר תרבותי. זה אומר שאם בעבר היו מגיעים לשוק בעיקר תושבים מרחבי העיר שחיפשו מחירים זולים ופירות וירקות בזול, כיום זה כבר לא המצב. המחירים אינם זולים במיוחד, אך הם שווים לדעתי את המבחר והאיכות. מצד שני, יש כאן הרבה חנויות גדולות וסופרים, יש גם מסעדות, ואנו נלחמים מול העירייה שלא תאשר רישיונות נוספים לפתיחת מסעדות במתחם, כדי שנשאיר בכל זאת חלק מהניחוח האוטנטי של השוק".

יש טענות על כך שהשוק הפך בשנים האחרונות למקום פרוץ עם מופעי תועבות. אולי הוא כבר לא מתאים לאנשים שומרי מצוות?

"בואו נעשה הפרדה – במשך כל היום השוק פתוח ומציע סחורה למהדרין מן המהדרין, אין שום סיבה שמשפחות שומרות מצוות לא יבואו וייהנו. זה נכון שבשעות הלילה הופך המקום לבלתי נעים, אך זה לא קשור למה שמתנהל בו ביום. אני למשל סוגר את החנויות שלי בשעה 8:30 בערב, ולא שותף כלל למה שמתרחש כאן בלילה.

"לצד זאת, אני חייב לציין שבשוק גם קורים דברים מרגשים מאוד", מצביע אלי ממן על חצי הכוס המלאה. "יש לא מעט לקוחות שמגיעים לשוק בקביעות, פעם בשבוע, כדי לבקש סחורה בחינם. אנחנו הסוחרים כבר מכירים אותם ושומרים סחורה מיוחדת עבורם. קרה לי פעם ששעתיים לפני שבת גיליתי כאן שני בחורים, התברר שיש להם שבת חופשית, הם הפסידו את האוטובוס וכעת נאלצים להישאר בשבת בירושלים ואין להם מה לאכול. מיד גייסתי את הסוחרים הבודדים שעוד נותרו בשוק ויחד ארגנו להם שבת מהתחלה עד הסוף, בכשרות מהודרת ובלי להתפשר על כלום".

(צילום: Olivier Fitoussi / Flash90)(צילום: Olivier Fitoussi / Flash90)

 

ממן מציין כי בתקופת החופש הגדול של שנת 2019, היה אחד השיאים הגדולים של השוק, כאשר להערכתו הגיעו למקום מידי יום כ-70 אלף איש, ובסופי שבוע יותר מ-100 אלף.

"בתחילת אותה שנה", הוא מוסיף, "הייתי אחראי על מיזם מרתק, כאשר הוצאתי 40 סוחרים  מהשוק לטורונטו, לפתיחת 'מיני שוק מחנה יהודה', עם כמויות עצומות של סחורה. הגענו לשם עם ארבע מכולות מלאות בירקות, פירות, תבלינים, פיצוחים, מאכלי עדות, חלבה, חמוצים, ממתקים, ומה לא?

"לשוק שהקמנו בטורונטו הגיעו המוני אנשים מהקהילה היהודית, ובמקביל למכירות שנעשו שם, הצענו את האפשרות להצטרף במקום למאגר מח העצם של עזר מציון באמצעות דגימת רוק פשוטה. כך הצלחנו לעשות שני דברים במכה אחת – גם להנגיש ליהודי התפוצות חוויה לא רגילה של שוק מחנה יהודה וגם להעלות את המודעות למאגר מח העצם. מה עוד שהקפדנו על כך שהסוחרים שלנו יתרמו חלק ניכר מרווחי הדוכנים למימון דגימות מח עצם מצילות חיים. אגב, יש גם הרבה סוחרים בשוק עצמו שהצטרפו למאגר הבדיקות".

ממן ממשיך להיזכר בימיו הטובים של השוק: "בתקופה זו בשנה שעברה הגיעו אלינו מידי יום המוני תיירים, מכל רחבי הארץ והעולם, כאשר הנתונים התבטאו בכרטיסי האשראי – יותר מ-40% מהכרטיסים היו מחו"ל, כ-40% נוספים היו של אנשים מרחבי הארץ  ובערך 20% היו של ירושלמים. כעת המצב הוא בדיוק הפוך, רק הירושלמים הם אלו שבאים. כל סיורי הטעימות והתיירים הרבים לא שבו להתקיים. זו גם הסיבה שקיבלנו סטירת לחי כה חזקה, כי אמנם כל בעלי העסקים נפגעו בתקופה זו, אבל השוק שלנו ספג זאת בצורה קשה ביותר.

"צריך גם להבין", הוא מוסיף, "שעלות השכירות של חנויות בשוק היא גבוהה ביותר, ומכיוון שרוב הסוחרים שוכרים את החנויות שלהם, הם לא מסוגלים לעמוד בתשלום. בפרט כשמדובר באנשים צעירים שפתחו את החנות לא מזמן, הם שילמו הרבה כסף, שיפצו ולקחו הלוואות גדולות, וכעת לא עומדים בזה ומגיעים ממש לפשיטת רגל".

האם במשך כל החודשים האחרונים היו חנויות השוק סגורות?

"לאורך כל תקופת הקורונה לא אפשרו לנו לפתוח את חנויות השוק באופן  מלא, אלא רק את אלו שחיוניות", מבהיר ממן, "זה יצר מצב בו הסוחרים היו חסרי אונים. כיום, ברוך ה', אנחנו נמצאים במעמד שונה משל יתר השווקים בארץ כמו שוק הכרמל או שוק התקווה, בהם החנויות סגורות. אצלנו, בזכות המאבק של טלי פרידמן, יו"ר סוחרי השוק וראש העיר משה ליאון, פתחנו את השוק כמעט באופן מלא. אני חושב שזה נכון והגיוני, כי מבחינה בטיחותית נכון יותר לעשות קניות בשוק שנמצא במקום פתוח, עם שמירה ואכיפה של פקחים ושוטרים, מאשר ברשתות מזון סגורות וצפופות עם המוני אנשים".

(צילום: טירן רובין)(צילום: טירן רובין)

ועדיין, נשמע שאתה לא ממש אופטימי...

"נכון, כי אני רואה את השטח. אמנם הלקוחות מגיעים טיפין-טיפין, אבל הסוחרים, כפי שציינתי, נמצאים במצב גרוע מאי פעם. כל עוד לא תשוב התיירות למחנה יהודה – השוק לא יוכל להתקיים. שלא לדבר על תרחיש הבלהות שלנו הנוגע לסגר שלישי, אותו אני יכול להגיד בוודאות שרובנו לא נשרוד".

ומה קורה איתך בימים אלו?

"בממלכת החלבה עברנו בשנה האחרונה זעזוע חזק מאוד. מתוך 160 אנשי צוות נאלצנו להוציא 50% לחל"ת, המכירות שלנו למסעדות ולבתי מלון פסקו, וכך גם הייצוא לפיליפינים ולבריטניה. נאלצנו גם לסגור את החנויות בשרונה ובשוק הכרמל.

"ועם כל זאת", הוא מדגיש, "יש לי אמונה חזקה באלוקים, ואני יודע שהפרנסה שלי קצובה מראש השנה ועד ראש השנה. אנחנו רק עושים השתדלות, ומבחינתנו ההשתדלות היא להמציא את עצמנו מחדש. בימים אלו בהם החנויות בשוק סגורות אנו משתדלים למקד את עיקר עבודתנו מחוץ לשוק, אנו נכנסים לחנויות בוטיק ולמעדניות, ועם זאת סמוכים ובטוחים שבעזרת ה' המשבר יחלוף בקרוב והכל ישוב לקדמותו. יש לנו ארבע חנויות במחנה יהודה ואני מקווה ומאמין בכל ליבי שהן יחזרו להיות מלאות בלקוחות כמו בעבר".

תגיות:שוק מחנה יהודהקורונהסוחרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה