חדשות בריאות

החל הניסוי בחיסון הישראלי: "יום חשוב מאוד שנותן זריקת עידוד"

בבתי החולים שיבא והדסה עין כרם החל הניסוי בחיסון נגד קורונה, שפותח על ידי המכון למחקר ביולוגי. ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני רואה את האור בקצה המנהרה". שר הביטחון בני גנץ: "אופטימיות זהירה. צריך להתאזר בסבלנות הנדרשת"

גנץ ונתניהו בשיבא, היום (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)גנץ ונתניהו בשיבא, היום (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין ביקרו הבוקר (ראשון) בבית החולים שיבא בתל השומר, בו החל הניסוי הקליני בחיסון נגד נגיף הקורונה שפותח על ידי המכון למחקר ביולוגי בנס ציונה. "אני רואה את האור בקצה המנהרה", אמר נתניהו בהצהרה לתקשורת. "זו תהיה היציאה האמיתית מהמשבר".

נתניהו ציין, כי ישראל הייתה "כמעט המדינה הראשונה בעולם" שהחליטה להטיל סגר: "תוך כדי זה שאנחנו יוצאים – מדינות אירופה נכנסות לסגר. זה גל קשה מאוד. יש עוד שלבים, שמחייבים אותנו לנקוט בצעדים מדודים עליהם החלטנו בקבינט הקורונה. אני יודע שהדבר כרוך בקושי, במיוחד לסוחרי הרחוב. אנחנו נעזור בכל דרך, כדי שייצאו בצורה טובה מיטבית בלי סיכון בריאותי להם ולאזרחים".

"היציאה האמיתית ממשבר הקורונה היא בפיתוח החיסונים. לכן יש פה יום חשוב מאוד, שנותן לנו זריקת עידוד", הצהיר נתניהו. "בעזרת השם יהיה לנו חיסון תוצרת הארץ, דבר גדול מאוד".

"במקביל, אנחנו עובדים עם חברות הפארמה הגדולות באמצעות משרד הבריאות כדי להביא מהן חיסונים. אני אישית מפעיל את הקשרים שיש לי עם מנהיגי העולם, כדי שנוכל לקבל גם ייצור מהן בקידמת התור".

"מה שחשוב הוא זה שבאמצעי כזה או אחר, באמצעות ייצור עצמי או באמצעות הבאה של חיסונים מחו"ל, נביא מספיק חיסונים לכל אזרחי ישראל – ואז נוכל סוף סוף להשתחרר מהמגפה. אני לא חושב שזה קורה מיד, אבל אני כבר רואה את האור בקצה המנהרה – אני רואה חיסונים במדינת ישראל. עד אז, הקשיבו לכללים, ומעל לכל – השתמשו במסכות מעל האף", חתם ראש הממשלה את דבריו.

שר הביטחון גנץ אמר: "היום הזה מביע מידה מסוימת של אופטימיות זהירה. צריך להתאזר בסבלנות הנדרשת. יש חשיבות מאוד גדולה לשיתוף הפעולה של הציבור בכל מה שקשור להנחיות, כך שנוכל להתמודד עם הסיטואציה ולהוריד את היקף התחלואה ולפתוח את המשק ככל שניתן".

שר הבריאות אדלשטיין הוסיף: "מאז כניסתי לתפקיד אנחנו הופכים כל אבן על מנת לראות איפה יש התקדמות בנושא החיסונים, גם בחברות הזרות וגם הבוקר לשמחתנו עם המכון הביולוגי. אני מאוד מקווה, שכבר בזמן הקרוב נשמע על פריצת דרך. אני מאוד מקווה שמדינת ישראל תהיה בין הראשונות בתור, ואם בעזרת השם נצליח בניסוי הנוכחי – היא גם תוכל להביא בשורה אמיתית למדינות רבות".

אדלשטיין דחה את הביקורת נגד החלטות קבינט הקורונה בנוגע לסדרי העדיפויות במתן ההקלות לציבור: "אנחנו עכשיו בשלב קריטי של היציאה מהסגר, ועוד פעם מפתחים את השיח שכל כך הזיק לנו ביציאה מהסגר הראשון. אפשר לתת לו כותרת אחת: 'למה הדשא של השכן יותר ירוק? למה שם פתוח ואצלי עדיין סגור?'. נגד התופעה הזאת אין שום חיסונים. אנחנו מבינים את הקושי והרצון לחזור לשגרה, אבל צריך להבין: יש החלטות של אחריות ושכל ישר, ומולם – יש פופוליזם".

כאמור, הניסוי בבני אדם בחיסון הישראלי החל הבוקר בבית החולים שיבא בתל השומר ובמקביל בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. בשיבא קיבל את החיסון שגב הראל, בן 26 מקיבוץ שדה נחמיה שבצפון הארץ. בהדסה ניתן החיסון לברק אוטולנגי, בן 34, המתגורר במושב טללים שבדרום. בהתאם לתגובותיהם לחיסון של שני המתנדבים הראשונים, יורחב הניסוי בהדרגה בשלב הראשון עד ל-80 איש – 40 בכל מרכז רפואי. כל מתנדב יקבל זריקה (חיסון או פלצבו-דמה). לאחר מספר שעות השגחה הוא ישוחרר לביתו, להמשך מעקב של כשלושה שבועות, במהלכו יבחנו עורכי הניסוי האם הופיעו תופעות לוואי כלשהן, ולהבדיל האם הופיעו נוגדנים לנגיף המעידים על תגובה לנגיף הקורונה.

בשלב השני של הניסוי, שצפוי להתחיל בחודש הבא, ייערכו בדיקות בטיחות רחבות על 960 מתנדבים בריאים בגילאי 18 ומעלה. הוא יתקיים במקביל במספר מרכזים רפואיים ברחבי הארץ, ונועד להשלים את בדיקות הבטיחות בחיסון, לדייק את המינונים הנכונים ולהמשיך ולבחון מדדים ליעילותו. 

השלב השלישי יהווה ניסוי רחב היקף לבחינת יעילות החיסון, בו ישתתפו עד 30 אלף מתנדבים. הניסוי מתוכנן להתחיל בחודשים אפריל-מאי 2021 – בכפוף להצלחת שני השלבים הראשונים. מדובר בשלב האחרון, שלאחר סיומו המוצלח ניתן יהיה לאשר את החיסון ולחסן את כלל האוכלוסייה.

לקראת תחילת שלב הניסויים הקליניים בבני אדם, הותאם במכון הביולוגי מתקן לייצור החיסון בקנה מידה גדול של כ-15 מיליון חיסונים. עד כה ייצר המכון למעלה מ-25 אלף מנות חיסון עבור הפאזה הראשונה והשנייה של הניסויים הקליניים. בימים אלו יוצרו במכון כמות חיסון המספיקה למילוי כמיליון מנות נוספות.

תגיות:בני גנץיולי אדלשטייןנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה