המצעד

"זה עולם אחר. אנחנו לא אוהבים את העולם שבחוץ": שבט מבודד בהודו, בראיון נדיר  

השבט שירה במיסיונר כי לא אהב את ביקורו, השבט של הניצולה היחידה בעולם שמתה בשנת 2010, שבט שלא אוהב את 'העולם שבחוץ', ושבטים באמריקה שמתוך 20 מיליון נכחדו כמחצית 

אא

שבט הסנטינלזים - ירה במיסיונר אמריקאי כי לא אהב את ביקורו 

בני שבט הסנטינלזים (באנגלית: Sentinelese) שרדו את 'האדם הלבן' בדרך נס. מתוך למעלה מעשרה שבטים שחיו בקבוצת איים יפהפייה במפרץ בנגל שבהודו - הם בין היחידים ששרדו את המפגש עם האדם הלבן, המתורבת. 

הסנטינלים נחשבים לשבט המבודד ביותר בעולם, שאין לו שום אינטראקציה עם העולם החיצון. כל ניסיון למגע עם הילידים הסתיים בעוינות ולעתים אף תקיפה אלימה שאילצה את האדם הלבן לנוס על נפשו. הסכנה מפני מגע עם השבט הזה היא כל כך גדולה עד שממשלת הודו הגדירה אותו כקבוצה פגיעה במיוחד, שיש להתרחק ממנה ואף אסור לצלם אותה. 

כיום מונה השבט בין 50 ל-200 גברים, נשים וילדים, שכולם מוכשרים להיות ציידים ולקטים. 

מי שעובר על החוק, לוקח את הסיכון ומתקרב אל השבט במטרה לצלם אותו - מסתכן בשלוש שנות מאסר. 

בשנת 1996 החליט מיסיונר אמריקני בשם ג'ון אלן צ'או - לפרסם את משנתו הדתית גם בקרב השבט הזה, והתקרב אליהם קצת יותר מדי. 

ממשלת הודו הזהירה בלי סוף על כך שהילידים נוהגים לירות חצים על כל מי שמתקרב לשטחי מחייתם, אך צ'ו לא נרתע מהעובדה הזו, והחליט לקחת את הסיכון - שפעל בסוף לרעתו. ילידי השבט לא אהבו את הביקור שלו באדמתם, והם ירו בו את חציהם והרגו אותו. 

 

שבט הקוואהיבה באמזונס

שבט זה, שמתגורר ביערות הגשם של האמזונס, נתון תחת סכנת הכחדה רצינית הודות לחוטבי העצים המקומיים, שהורסים את אזורי המגורים הטבעיים שלהם, ופולשים לתחום לא להם. 

לדברי ארגוני ההגנה על שבטים אלו, מדובר באנשים "הפגיעים ביותר בכדור הארץ, שהולכים ונמחקים בשל אלימות של הסובבים אותם". לדברי אותם ארגונים, השבטים הללו סובלים מגניבה של אדמות, מגניבה של עצים ומציד של בעלי חיים שמשמשים להם למזון העיקרי. "זכותם להחליט בעצמם כיצד לחיות. הם בני אדם בדיוק כמונו, האדם הלבן והמתורבת".


שבטים מבודדים באמריקה 

עשרות שבטי ילידים באמריקה נכחדו עם פלישתו של האדם הלבן במאה ה-18, אל שטחי המחייה שלהם. 

הגדולים שבהם היו שבט הקנזה [Kanza] שחי בקליפורניה ומנה אלפי בני אדם. רובם נהרגו במאה ה-19, ובשנת 1888 נותרו בשבט רק 188 ילידים. כך גם בשבט מנדן שמנה עשרות אלפים בשנים עברו. ביוני 1837 גילו החוקרים כי השבט מונה 1,600 ילידים, אולם כיום הנתונים מצביעים על כך שרובם נהרגו על ידי הכובש הלבן או מתו כתוצאה ממחלות מערביות, שהגוף שלהם לא ידע להתמודד איתן. 

כיום חיים בשבט מנדן (Mandan) רק 125 בני אדם. 

אותו הדבר עם בני שבט הטולווה (Tolowa) שבנו לעצמם כפרים רבים ברחבי קליפורניה - בהם התגוררו עד שנת 1500 לערך. בשנת 1920 - מתוך 20 מיליון אינדיאנים שחיו בצפון אמריקה - נשארו רק פחות מעשרה מיליון. 

 

הניצולה האחרונה של שבט בו - מתה בשנת 2010

עד שנת 1858 מנה שבט BO על שפתו הייחודית ומנהגיו - 5,000 בני אדם. 

הניצולה האחרונה מהשבט, בוה שמה, חיה עד גיל 85 באיי אבותיה - איי אנדמן שמול חופי הודו, כשהיא דוברת את השפה המקורית של השבט שלה - שפת ה'בו'. 

 

שבט הג'ארווה - "זה עולם אחר. אנחנו לא אוהבים את העולם שבחוץ"

שבט זה (באנגלית: Jarawa) הוא שבט עוין במיוחד, שכל ניסיונות לקשר עמו מצד המערב, עלו בתהו. הניסיון הרשמי האחרון ליצירת קשר עם הילידים היה בשנת 1996. "הם מנסים להפחיד אותנו, והרגו את החזירים שלנו", כך אמרו נשים משבט הג'ארווה בראיון נדיר שנעשה איתן. "לפעמים הם נותנים לנו כסף או בגדים, ככה הם גונבים את המשחק שלנו (דרך חיים)".

"נאלצנו להרוג צבאים בשביל לאכול", סיפרו הנשים לאחר מתקפת האדם הלבן, שהרג את כל החזירים באזור, כדי לפגוע בבני השבט. "הם נותנים לנו טבק, ומלמדים אותנו איך ללעוס. זה לא אוכל טוב בשבילנו. הם נותנים לנו אלכוהול. אנחנו לא אוהבים את זה גם. אנחנו לא אוהבים את זה, זה רע. אבל הם בכל זאת מנסים להשפיע עלינו. זה עולם אחר. אנחנו לא אוהבים את העולם שבחוץ, אנחנו לא רוצים שום קרבה לעולם שלכם".

תגיות:שבטיםמודרניזציהמענייןמבודדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה