חדשות בריאות

יועצו הכלכלי של רה"מ: "תוכנית המענקים נכונה, קרן המטבע הבינלאומית תומכת"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, דחה את הביקורת על תוכנית המענקים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, וטען כי צעד זה זוכה לתמיכתה של קרן המטבע הבינלאומית. שרת התחבורה מירי רגב: "אנחנו במשבר עולמי, וצריכים לחשוב מחוץ לקופסה"

שמחון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)שמחון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

הפרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הגיב הבוקר (חמישי) על הביקורת החריפה שנמתחה על תוכנית המענקים החדשה. "יש הרבה מאוד מומחים, שגם ראש הממשלה שמע, שחושבים שזה רעיון מצוין", אמר בריאיון לקרן מרציאנו ואודי סגל בגלי צה"ל.

שמחון סיפר, כי הוא שהעלה לראשונה בפני נתניהו את ההצעה לחלוקת המענקים כבר לפני מספר שבועות, בדומה לצעד בו נקט נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בתחילת משבר הקורונה. לדבריו, משיחותיו עם מומחים עלה שבארצות הברית שורר קונצנזוס נרחב למדי בקרב הכלכלנים כי המהלך של טראמפ היה נכון, שכן הוא פועל להגדיל את הצריכה.

"דוח של קרן המטבע הבינלאומית, ממליץ – בניגוד לעבר – על מתן מענקים אוניברסליים, בדיוק כמו שמדינת ישראל הכריזה עכשיו, וזאת לצד טיפול ממוקד. רוב הכסף שאנחנו מוציאים הוא כסף ממוקד", הצהיר שמחון. הוא ציין, כי הקרן נימקה את עמדתה בכך שמהלכים כאלו ניתנים לביצוע במהירות: "כשהצעתי לראשונה את הרעיון, אמרתי שצריך לתת את המענק לשבעת העשירונים האחרונים, אבל גורמי היישום אמרו לי שזה יקח חודשיים-שלושה. אין לנו זמן, צריך להעביר את הכסף עכשיו".

במהלך הדיונים אתמול על התוכנית, הביעו הגורמים המקצועיים באוצר התנגדות עזה להוצאתה לפועל. על פי הדיווחים, ראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור, הזהיר כי היא עלולה להוביל את ישראל למצבה של ונצואלה. שמחון סירב להתייחס לאמירה, אולם השיב: "אם המשקיעים הבינלאומיים היו חושבים שאנחנו נוקטים במדיניות לא נכונה – הם לא היו מעניקים לנו הלוואות בזול. מדינת ישראל יכולה לגייס היום הלוואות לעשר שנים בריבית של פחות מ-0.7%".

מוקדם יותר, הביעה שרת התחבורה מירי רגב תמיכה בתוכנית, ואמרה כי מדובר ב"בשורה גדולה" לציבור. בתשובה לטענות, כי חלק מהכסף יגיע לאנשים שאינם זקוקים לו, אמרה: "גם קצבאות זקנה כולם מקבלים – עשירים ועניים כאחד. כשרוצים להניע את הכלכלה ולהזרים תקציב, וכדי שזה יהיה מהר – צריך לתת לכולם".

"עם כל הכבוד לפקידי האוצר, ויש כבוד – מעליהם יש ראש ממשלה, שמבין הרבה יותר מהם בכלכלה", הוסיפה רגב. "יש ראש ממשלה שמקבל החלטות, עליו האחריות ויש לו את הסמכות. הוא פועל בניגוד לתפיסת העולם שלו עצמו, כי הוא מבין שכללי המשחק היום השתנו. אנחנו במשבר עולמי, וצריכים לחשוב מחוץ לקופסה".

במסיבת עיתונאים שכינסו אמש, הודיעו נתניהו ושר האוצר ישראל כץ על הענקת תמיכה כלכלית נוספת, שתועבר לכלל האזרחים. על פי מתווה התוכנית, משפחה עם ילד אחד תקבל 2,000 שקלים, משפחה עם שני ילדים – 2,500 שקלים, ומשפחה עם שלושה ילדים – 3,000 שקלים. לכל אזרח אחר מעל גיל 18 יינתנו 750 שקלים.

"זה צעד שמתווסף לתוכנית הכלכלית שהצגנו לפני שבוע, ולצעדים הכלכליים שעשינו באפריל-מאי", אמר נתניהו. "למה אנחנו נותנים את הכסף הזה? כי אנחנו צריכים להניע את הכלכלה. אנשים יושבים בבית, הם לא צורכים. כשאנחנו נותנים להם את הכסף הזה הם צורכים, זה מעודד את הצריכה. הם הולכים לקנות. ברגע שהם הולכים לקנות – העסקים מתרחבים, הם צריכים עובדים. במקום להתכווץ – הם מתרחבים. הכסף הזה מעודד את הצריכה ואת התעסוקה. הוא יניע יותר מהר את גלגלי הכלכלה. ככה עובדת הכלכלה".

תגיות:מירי רגבנגיף הקורונהאבי שמחון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה