נפלאות הבריאה

מאיפה מגיע כל הגשם הזה, ולאן הוא נעלם?

מהו הגשם, איך הוא יורד ולאן הוא נעלם אחרי שהוא יורד? ולמה במדבר כמעט שאין גשמים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

השבוע נתחיל בעז"ה לבקש על הגשמים. אין זמן מתאים מזה כדי להכיר את הגשם קצת יותר.

הגשם נוצר כאשר טיפות זעירות שנמצאות בעננים מתלכדות והופכות לטיפות גדולות וכבדות. כשהטיפות מתלכדות, הן כבר כבדות מכדי להישאר באוויר, ולכן הן נופלות לארץ. אך איך מגיעות טיפות המים אל העננים מלכתחילה? כאשר מזג האוויר חם, המים שבימים ובנהרות מתאדים, ועולים כלפי מעלה כאדים. בשמים הם מתקבצים ויוצרים עננים.

כאשר הגשם יורד, הוא מכסה את הארץ, ולעיתים קרובות נוצרות גם שלוליות, להנאתם של הילדים. אך לאן נעלם כל הגשם הזה בסופו של דבר? כיצד הוא אינו ממלא את הרחובות? ובכן, מרבית מי הגשמים נספגים באדמה. הם מחלחלים באדמה אל התהומות, ומצטברים מחדש בימים ובנהרות. באזורים מיושבים, שבהם יש כבישים, מדרכות ובניינים, בונים גם פתחי ניקוז אשר מאפשרים לגשם לחלחל אל האדמה בצורה בטוחה. אם הגשמים יורדים בימים חמים, חלק ממי הגשמים מתאדה, וחוזר אל השמים שוב כענן.

במדבריות, כידוע, לא יורד הרבה גשם. מדוע? יש לכך שתי סיבות עיקריות. הראשונה, שהמדבריות נמצאים בדרך כלל בתוך היבשת, הרחק מן הים או ממקורות מים אחרים, כך שהעננים שנוצרים מעל הים מתקשים להגיע עד למדבריות. לפעמים המדבר נמצא מאחורי רכס הרים גבוה, המונע גם הוא מהעננים להתקרב אל המדבר. הסיבה השניה היא שבמדבריות חם מאוד – עד כדי כך שגם אם מגיעים עננים, וגשמים מתחילים לרדת, החום הרב גורם לטיפות להתאדות מחדש עוד לפני שהן מגיעות לאדמה.

את ברית הקשת בענן שכרת הקב"ה עם נח בפרשתנו, כולם מכירים. אך כיצד נוצרת אותה קשת? הקשת היא תופעה אופטית שנוצרת כאשר קרני השמש עוברות דרך טיפות הגשם. כל טיפה היא מנסרה, אשר "מפרקת" את קרן האור לשבעה צבעי היסוד שלה – אדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול, אינדיגו וסגול. כאשר יורד גשם וקרני השמש חודרות דרך כל הטיפות, נראית קשת גדולה וברורה. ונזכיר כמובן את הברכה שמברך מי שרואה קשת בענן: "ברוך... זוכר הברית ונאמן בבריתו וקיים במאמרו".

יזכה אותנו ה' בשנה גשומה ופוריה!

תגיות:נפלאות הבריאהגשם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה