חדשות בריאות

מנכ"ל אל על לנתניהו: דרישות האוצר יובילו לפירוק החברה

במכתב לראש הממשלה נתניהו, טען מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, כי דרישות משרד האוצר לשנות את תוכנית ההתייעלות של החברה יובילו לסגירתה: "זו העת שהמדינה תהיה כאן עבורנו, כל החלטה אחרת תהייה בכייה לדורות במשמרת שלך"

(צילום: משה שי, פלאש 90)(צילום: משה שי, פלאש 90)
אא

על רקע סגירת שמיה של ישראל בעקבות התפשטות מגפת הקורונה והמשבר החריף הפוקד את חברת אל על, שיגר היום (רביעי) מנכ"ל החברה גונן אוסישקין מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, והפציר בו לפעול לשינוי המתווה של משרד האוצר, שיאפשר לחברה לקבל הלוואה בגובה 400 מיליון דולר, בערבות מדינה: "מדובר בחתימה על תעודת הפטירה של אל על".

לדברי אוסישקין, "אמש, בשעת לילה מאוחרת, קיבלנו מסמך בו הערים האוצר דרישות נוספות בלתי ישימות, שכל מטרתן לשלוח את אל על לפירוק. האוצר עשה זאת לאחר שאל על הציגה תוכנית התייעלות. במסגרת התוכנית כולם נושאים בנטל – עובדי אל על, בעלי השליטה שהסכימו לשעבד את המניות לטובת ערבות המדינה והזרמת הון לחברה, ההסתדרות ושותפים עסקיים. וזאת בהיקף חסר תקדים של למעלה ממיליארד וחצי שקל בכל שנה, למשך שבע שנים, ולמעלה מ- 10 מיליארד שקל במצטבר למשך תקופת ההלוואה".

"כראש הממשלה, אתה נושא באחריות העליונה לכך שלאחר 72 שנים אל על תסיים את דרכה במשמרת שלך", המשיך מנכ"ל אל על. הוא ביקש מנתניהו שלא לקבל החלטה בנוגע לחברה, מבלי לתת לראשיה את האפשרות להציג בפניו את המשמעויות הטמונות בדרישות החדשות שהציב משרד האוצר.

אוסישקין הדגיש, כי פירוק אל על יפגע בביטחון הלאומי של ישראל ויוביל לאובדן עצמאותה התעופתית: "ישראל תהפוך לאי במצור ומדינה שנתונה לסחטנות של חברות זרות או מדינות זרות, שהאינטרס שלהן לא עולה בקנה אחד עם זה של מדינת ישראל". הוא ציין כי כ- 40 אלף בתי אב יאבדו את פרנסתם, ותיווצר פגיעה בתוצר הלאומי הגולמי בסך של 2.5 מיליארד שקל בכל שנה. בנוסף, פירוק החברה יגרום לציבור הלקוחות שלה נזק כספי בהיקף של יותר ממיליארד שקל, וכן יאבדו מטוסים ונכסים אסטרטגיים של המדינה.

אוסישקין (צילום: פלאש 90)אוסישקין (צילום: פלאש 90)

מנכ"ל אל על דחה על הסף את טענות האוצר, לפיהן קשייה של החברה והצורך שלה בקבלת הלוואה קשורים להתנהלותה לפני פרוץ משבר הקורונה, וטען כי היא "נמצאת במצב קשה, כמותו לא ידעה מעולם, שלא באשמתה". לדבריו, "מיום ההפרטה ועד למשבר הקורונה אל על עמדה בפירעון כל חובותיה, ולא ביקשה הלוואה או מימון מהמדינה. מדינת ישראל סגרה את השמים. סדרת ההחלטות שקיבלה המדינה הובילה לכך שהטיסות נעצרו, וזאת עוד בטרם הגיע הנגיף לישראל. לכל הדעות, מדובר במצב של כוח עליון",

"גודל המשבר ועוצמתו יצרו מצב, בו אין חברת תעופה בעולם שיכולה להתמודד עם המשבר הזה בכוחות עצמה, ובכלל זה 'אריות התעופה' הרווחיות ביותר. מדינות רבות בעולם הבינו את חשיבות התעופה הלאומית ונחלצו לעזרת חברות התעופה שלהן, בהיקפים של עשרות מיליארדי דולרים – במענקים, דחיית תשלומי מיסים ואגרות, הלוואות ומתן ערבויות מדינתיות בהיקף של 90 אחוז. אנו מצפים, שגם ממשלת ישראל תפעל בדרך דומה".

"משרד האוצר מסרב לחבר את אל על למכונת ההנשמה, כפי שעשו מרבית מדינות העולם", האשים אוסישקין. "המלצות האוצר מייצרות מצג שווא של הצלת אל על, כאשר בפועל מדובר בחתימה על תעודת הפטירה של אל על". הוא הוסיף, כי החברה עשתה כל שביכולתה ועמדה בדרישות הבנקים: "התוכנית העסקית שהוכנה כוללת צעדים כואבים ודרמטיים, אשר יאפשרו לאל על לעמוד בהתחייבויותיה, בראש ובראשונה ללקוחותיה, ולשלם את ההלוואה שתינתן לה. בקשות האוצר לשנות שוב ושוב את תוכנית ההתייעלות הפכו את המשימה לבלתי אפשרית. תוך מספר שבועות הועלה הרף מ- 200 מיליון דולר לשנה ל- 400 מיליון דולר בכל שנה. האוצר העלה, כפי שעשה בדיון האחרון, את הרף, והפעם לרמה בה הסכמה לדרישות האוצר היא החלטה על פירוק החברה וסגירתה".

"זו העת להחלטה דחופה של המדינה. ביטחון תעופתי הוא חלק מהביטחון הלאומי. אל על קמה ונוצקה עם המדינה, היא הייתה שותפה למפעלי העלייה, למשימות מדיניות, למבצעים. בעיתות משבר וברגעי שמחה אל על הייתה שם, והגישה סיוע לכל ישראלי הזקוק לעזרה. זו העת שהמדינה תהיה כאן עבורנו, כל החלטה אחרת תהייה בכייה לדורות במשמרת שלך", חתם מנכ"ל חברת התעופה את מכתבו לנתניהו.

תגיות:אל עלנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה