כתבות מגזין

תת אלוף רונן מנליס: "למדנו להכיר את העיר, כולל הפשקווילים"

תת אלוף רונן מנליס שגויס לנהל את מערך ההסברה בבני ברק, מספר על התמונות המרגשות שהוא פוגש ברחובות, על מאמץ הבלימה של הקורונה, התקשורת עם הרבנים, החיילים מול החרדים וההסגר על בני ברק. ויש לו גם ברכה מעניינת לאחל

  • כ"ה ניסן התש"פ
(צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)(צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
אא

"המשטרה פשטה על בית משפחת הנגנים דיקמן, שהנעימו את החג לתושבי מערב בני ברק"; "תושב צפת נדבק לאחר שחזר מבני ברק"; "ראש עיריית רמת גן הציב גדרות ביציאות מבני ברק". אלה, ועוד הרבה כדוגמתן, היו הכותרות שליוו את שמחת החג שלנו.

אלא שתת אלוף רונן מנליס, שגויס לנהל את מערך ההסברה של עיריית בני ברק בתחום הקורונה, טוען שהוא רואה דברים שונים לחלוטין – לא את ההסתה, אלא את ישראל היפה. "לפי מה שאנו רואים בשטח אין הבדל בין אזרח מבני ברק, לבין כל אזרח אחר בישראל", הוא טוען, "שניהם שומרים באותה מידה על כל הכללים וההנחיות של משרד הבריאות".

 כשאני שואל את מנליס מה בכל אופן הביא אותנו למצב שאחוז גבוה מהבני ברקים חולים בקורונה, הוא נאנח, "יש הרבה סיבות לכך. אחת מהן, כי חלק מדרכי ההתמודדות עם המחלה לא פגשו את צרכי ומאפייני המגזר. גם אני לא הבנתי עד הסוף את צרכי המגזר והתמודדות שלו עד שירדתי לשטח. יש עוד הרבה סיבות שצריכות להיבדק, אבל לא עכשיו, עכשיו אנו במלחמה, בעיצומו של הקרב, וכולם צריכים להטות שכם כדי לנצח את האויב".

(צילום: אלבום פרטי)(צילום: אלבום פרטי)

 

"ראש העיר הניח את הכבוד בצד"

תת אלוף רונן מנליס שימש כדובר צה"ל עד ספטמבר 2019. קודם לכן שירת בתפקידים שונים במערך מודיעין השדה של חיל המודיעין ובאגף המודיעין במטכ"ל. מנליס שימש כראש לשכתו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט כשהיה ראש אגף המבצעים ומפקד פיקוד הצפון, ולאחר מכן היה עוזרו כשמונה לרמטכ"ל בשנים 2017-2015. בפברואר 2017 החליט אייזנקוט למנותו לדובר צה"ל. ב-18 במאי נכנס לתפקידו וקיבל דרגת תת-אלוף. בספטמבר 2019 הוחלף. בימים אלו, לבקשתו של ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין, הוא התגייס בכל כוחו למאבק בהתפשטות המהירה של הנגיף בתוככי העיר.

"ראש העירייה השכיל להבין כי מגפת הקורונה גדולה על מאפייני העיר", מסביר לי מנליס, "והאמת שהוא צודק. היא לא רק גדולה עליה במספרים האלה ובאחוזים האלה, היא גדולה על כל רשות בישראל, בכל סדר גודל שתהיה, קל וחומר על רשות כמו בני ברק, על שלל מרכיביה. ברגע שראש העיר הבין את זה, הוא גייס לשורותיו את האלוף רוני נומה, שהיה אלוף פיקוד המרכז. רוני הוא בעל ניסיון בפרויקטים בסדרי גודל ענקיים, והניסיון שלו כבר בא לידי ביטוי בשטח. מיד בהגיעו לבני ברק עשה האלוף נומה הערכות מצב מידיות, והבין מהר מאוד שנושא ההסברה בעיר בני ברק מחייב גם הוא ריכוז מאמץ. מידע שמגיע לאזרח תל אביבי, לא מגיע לאזרח הבני ברקי המצוי. הוא לא מתעדכן בטוויטר, לא בוואטסאפ ולא באתרי החדשות, ויש כאלה שגם לא מתעדכנים ברדיו בערוצים החרדיים. לכן האלוף נומה, שהכיר אותי כדובר צה"ל, הבין שצריך כאן מענה ייחודי בתחום הסברה שיחדור לכל התושבים. מאז, כבר שבועיים שאני עובד ולא נח לרגע. אני מגיע לעיר מוקדם בבוקר וחוזר הביתה בשעות הערב המאוחרות. אני מבין שכרגע יש מצב חירום. עזבתי הכל ואני כאן".

(צילום: אלבום פרטי)(צילום: אלבום פרטי)

מנליס מדגיש: "אף על פי שהייתי דובר צה"ל, שזו מערכת ענקית, רק כשהגעתי לעיר בני ברק הבנתי שיש לי עוד הרבה מה ללמוד בתחום ההסברה. למדתי להכיר את המערכות, את החלטות הרבנים, את אישי הציבור, את התקשורת החרדית שכפופה לכל זה ואת האוכלוסייה. למדתי גם את השיח ואיך שדברים מתקבלים אצל האזרח הקטן. לא רק את האנשים הכרתי, אלא גם את המנטליות. בשביל חרדי החולה בקורונה, לומר לו לא לחגוג את ליל הסדר עם משפחתו, זאת גזירה בסדר גודל של אסון. לא להתפלל במניין, זה דבר שלא ניתן לעכל. יהודי שבמשך שמונים שנה לא פספס תפילה במניין, חש התנגשות חזיתית בין השכל לרגש, ואז מתרחשת התאונה. זו התאונה שאנו נמצאים בה כיום. לצערנו אנו בתחרות מי יגבר ראשון, אנחנו או הנגיף. חלק ממאמץ הלחימה, זאת ההסברה שאמורה להחדיר את הדברים ללבבות".

מה הדרכים שמשמשות אתכם לצורך ההסברה?

"אם עד שהגעתי לבני ברק הקושי שלנו בתחום ההסברה היה לעבוד עם המדיה ולהסביר דרכה את מה שאני רוצה שהציבור ידע, כאן זה בדיוק להיפך. אני צריך ללמוד איך לעבור מהמדיה המתקדמת ולחזור למודעות הרחוב, לרמקולים, עד לרמה של הפשקוויל הקטן, שזה הדבר האמתי. שיחות קוליות מוקלטות, חומר בסיסי שיגיע לכל בית וגם מכתבי רבנים. כמו כן גייסנו למערכה גם את הסופר חביב הילדים, חיים ולדר. הקמנו קו נייעס של העירייה, פרסמנו בכל העיתונות, העיקר שיגיע לכל בית אב במגזר החרדי".

מנליס מסביר לי כי מעבר לאתגר הייחודי בתחום ההסברה שצריך לנהל מול המגזר החרדי, ישנו גם אתגר בהתאמת ההוראות כדי שיתאימו למאפיינים הייחודים של בני ברק - "כשאומרים למי שחולה קורונה להסתגר בבית, אם המבודד גר בתל אביב בדירת 130 מ"ר וארבע נפשות, אז הוא נכנס לחדר בבית שלו, מתבודד, ושם פחות או יותר מסתיים הסיפור. אבל כשאומרים לחרדי מבני ברק שלקה בקורונה להישאר בבידוד, המדינה לא קולטת שהדירות בבני ברק לעתים מגיעות ל-65 מ"ר, ובתוך המטרים הללו גרות שלוש עשרה נפשות. עכשיו לוקחים את החולה ומכניסים אותו לבידוד בבית שלו, ואז אוטומטית יש לך שלושה עשר נדבקים חדשים בקורונה. אני יכול לומר לך, כי לפי הנתונים שיש בידי כרגע, 54%  מחולי הקורונה של בני ברק הם יותר מחולה אחד במשפחה. לכן כשירדנו לשטח - הבנו את זה, והתחלנו לפעול בהתאם, על מנת להוציא את חולי הקורונה מהעיר, לתוך מלוניות שיועדו במיוחד למגזר החרדי, עם ההכשרים הכי טובים. ותאמין לי, למדתי גם מה ההכשרים שכל אחד חושב שהם הכי טובים, ונערכנו גם לזה".

(צילום: אלבום פרטי)(צילום: אלבום פרטי)

 

חזרנו לפשקווילים

אז עכשיו עיקר המאמץ זה להוציא את החולים מהבתים?

"כן, נכון, בדיוק כך, ולא רק זאת, אלא גם לאתר חולים. כי רבים מהחולים בכלל לא יודעים שהם חולים, והם ממשיכים את שרשרת ההדבקה בהמוניהם, כי הם מדביקים את כל בני המשפחה שלהם. אגב, תוך כדי המאמץ להגיע לאנשים, גילינו שיש אנשים שרוצים לדעת מה לעשות, והם לא יודעים למי לחייג ובאיזה נושא. הם מחייגים למוקדים השונים, אבל לא תמיד זה בתחום אחריותם, ואז נוצר מצב שבו מפנים אותם ממוקד למוקד. לכן העצמנו את המוקד העירוני ואף הקמנו קו שמרכז את כל הבעיות במקום אחד, ויודע לתת לאנשים את המענה המדויק שהם צריכים. את הקו תגברנו בעשרות מוקדניות מפיקוד העורף, שעברו הכשרה מהירה לתת את המענה המהיר והיעיל ביותר. ברוך השם, הקו קוצר הצלחות רבות, עד כדי כך שבערב החג קיבלנו 22 אלף שיחות מאזרחים, מה שגרם לקריסת המערכת. אבל זה משמח אותנו שאנשים רוצים להישמר ולהיזהר".

ברחובות בני ברק, השוממים בימים אלו, רואים או משטרות או אמבולנסים או חתולים, מראות שבני ברק רואה גם בשגרה. אבל עכשיו, בנוסף לכל אלו, בני ברק התחדשה במראות שלא ראתה מימיה. עשרות ג'יפים של חיילים צובעים את העיר בירוק, ולא בגלל חוק גיוס, אלא מדובר בשליחים שמפרקים ארגזים של אוכל, ומחלקים אותם למשפחות שנקלעו למצב שאין להן יכולת לצאת לחנות, ולרכוש את צרכיהן המינימליים.

(צילום: דובר צה''ל)(צילום: דובר צה''ל)

איך אתה רואה את החיבור בין האזרח החרדי לחיילים בשטח?

"אני יכול לומר שזה הדבר שהפתיע אותי מאוד. האזרחים שופכים מילים טובות וחמות על החיילים ומקבלים אותם בסבר פנים יפות. אני שומע את הפידבקים הללו מהצד של החיילים, וזה מחמם את הלב. אני יכול לומר לך שאיך שבני ברק נראית בשבוע האחרון - זאת 'ישראל היפה', ביטוי מושלם של ערבות הדדית, עם ישראל ביופיו ובהדרו".

(צילום: דובר צה''ל)(צילום: דובר צה''ל)

כשמנליס מספר לי על העזרה שהחיילים מגישים לאזרחים, השאלה המתבקשת מאליה, מדוע הצבא לא מגייס את ארגוני החסד הרבים, ומצרף אותם למעגל המסייעים בשעת חירום. יש לו על כך תשובה פשוטה: "אנו דווקא עובדים בשיתוף פעולה אדיר עם כל ארגוני החסד הגדולים שנרתמו למשימה", מספר מנליס. "לכל ארגון תפקידים חשובים במערך הסיוע האזרחי. למשל, ארגון 'זק"א' אחראי על המשלוחים מבני ברק ואל בני ברק. יש נקודת איסוף ברחוב השומר הממוקמת בתוך בני ברק, ומשם הם משנעים את המשלוחים מחוץ לעיר, אל מתחם באזור קניון איילון ברמת גן. כך שירות המשלוחים לאזרח לא נפגע, למרות הסגר. יש גם את 'עזר מציון', שיושבים אתנו בחמ"ל המיוחד שהקמנו בעיריית בני ברק, וכן מסייעים בשינוע של תרופות בתוך העיר, יחד עם ארגון 'ידידים'. גם איחוד הצלה נרתמו למערכה והם מסייעים בתחום הבדיקות וכל מה שמסביב להן. בקיצור, כל עם ישראל למען עם ישראל".

(צילום: דובר צה''ל)(צילום: דובר צה''ל)

הזכרת כאן את החמ"ל המיוחד שהקמתם. אתה יכול להרחיב בעניין?

"האלוף נומה הביא לעיר הזאת את השיח עם המדינה. הוא רותם את אנשי המערכת לטובת בני ברק. הרי עבדנו עם כולם ושירתנו עם כולם, וכך הרבה יותר קל לעבוד. בנוסף אני יכול לספר לך כי החמ"ל שהוקם הוא עוד סמל לישראליות היפה. יושבים שם ראש העיר החרדי, בשיתוף פעולה מלא עם מפקדים חילוניים ועוד מנהלים, כשכל מה שמעניין אותנו זה רק להציל ולדאוג לחיי אדם. על כל דבר מתנהל שיח ענייני. אנו מודעים לצורך לקיים את המצוות, ואנו שמים על זה דגש מיוחד. צריך הרבה יצירתיות להגיע למצב של גם לקיים את המצוות וגם לשמור על ההנחיות המחמירות. תגיד לי אתה, האם הייתה מאמין שבבני ברק לא תהיה אי פעם שריפת חמץ בערב פסח? אם הייתה מספר את זה לפני חודש למישהו - הוא היה שולח אותך למקום מתאים... אבל ברוך השם, בזכות שיח נכון וצודק עם גדולי הרבנים, הצליחו בעירייה לתת להם תמונה מלאה ואמתית על מצב התחלואה בעיר, ועל חיי האדם שתלויים מנגד. הרבנים קיבלו את ההמלצה, והורו לא לקיים את מצוות שריפת חמץ בצורה שאותה מקיימים כל שנה, אלא בכל בניין הונחה שקית צהובה, ואליה כל שכן השליך את החמץ, ומינה בשליחות את עיריית בני ברק לשרוף לו את החמץ. וועד הבית היה אחראי לפנות את השקית לפינה רחוב שנקבעה מראש, העירייה אספה את החמץ ושרפה אותו במקום מרוחק. כך זכינו לקיים את שתי המצוות, מצוות שריפת חמץ ומצוות 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. כך אנו מתנהלים עם הרבנים בכל דבר ועניין, ואומר לך בהתפעלות כי השיח מקשיב ומקבל מאוד".

(צילום: דובר צה''ל)(צילום: דובר צה''ל)

 

כולם מיישמים את ההנחיות

מנליס מוסיף בצער כי "חבל שלא כולם רואים את מה שקורה כאן. אני נמצא בשטח ויכול לומר לך באופן שלא משתמע לשתי פנים: הציבור הבני ברקי מציית להוראות לא פחות מכל תושב אחר בכל מקום בארץ, ואני אומר את זה על סמך סקר שעשינו, ולפיו תשעים ותשעה אחוזים מתושבי בני ברק מבינים את ההנחיות ומיישמים אותן, וזאת גם בזכות פיקוד העורף שמחלק אוכל לכל מי שמעל גיל שבעים, כדי שלא יצא לרחוב ויידבק".

לדעתך, ההחלטה להטיל סגר על בני ברק הייתה מוצדקת?

"אני לא חושב שהסגר הזה שונה מהותית משאר חלקי הארץ. הרי לכל אזרח בארץ אסור לצאת יותר ממאה מטר מביתו, כך שלהוסיף עוד מחסום בכניסה - לא צריך להיות היסטרי מזה. גם אל תשכח את הדבר הכי חשוב, אחד למאה איש כאן בעיר חולה בקורונה ברגע זה, בעוד שהממוצע הארצי מדבר על שישית מהממוצע הבני ברקי. לכן אנו צריכים להתאזר בסבלנות, להבין את הדילמות ולנהוג בהתאם. כרגע התחושה היא שיש ירידה בקצב ההידבקות, אני מאוד מקווה שאכן זה כך, אבל את זה נדע רק בעוד כשבוע".

(צילום: דובר צה''ל)(צילום: דובר צה''ל)

לסיום, אתה יכול לספר לי על מקרה שריגש אותך במיוחד?

"האמת היא שכל יום יש כמה מקרים שמרגשים אותי, אבל מה שצץ לי ראשון, זה המקרה שבו פגשתי זקן מבוגר מאוד, שאמר לי: 'חמישים ושתיים שנה אני חוגג ליל הסדר עם משפחתי וילדיי, אני מבין שהשנה זה לא יקרה'. דמעות היו בעיניו בשעה שהוא אמר לי את זה. התרגשתי מאוד. בכלל, כל הלך הרוח פה ברחוב זה דבר מרגש, לראות את כל משאיות השמחה שמוציאות את כל הילדים לחלונות ולמרפסות, צוהלים ושמחים. וגם אי אפשר לשכוח את אשת ראש העיר, שיצאה מהבידוד והגיע לחמ"ל עם עוגיות שהכינה, ועם מילות תודה שהרעיפה על החיילים".

אם עדיין לא הבנתי את מנליס מספיק, הוא שולח לי מילה שמסבירה לי עד כמה הוא מעורב בהבנת המגזר בדקי דקויות, והוא מסיים את השיחה במילה 'בו"ה', שזה ביטוי אותו נוהג הגר"ח קנייבסקי לברך את הבאים בשעריו, ראשי תיבות של "ברכה והצלחה".

תגיות:בני ברקצה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה