אמונה

העולם המוכר לנו מתמוטט. מה אפשר לעשות? דבריו המחזקים של הרב יעקב הלל

אפשר לקחת הגמרא, הסידור, הטלית והתפילין אתנו גם למקום המבודד. והשכינה שוכנת לא רק במקום של ציבור העוסקים בתורה או מתפללים, אלא 'אפילו אחד היושב ועוסק בתורה לבדו השכינה שרויה עימו'

מחלקת הקורונה בבית החולים זיו בצפת (צילום: דוד כהן, פלאש 90)מחלקת הקורונה בבית החולים זיו בצפת (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
אא

הרב יעקב הלל העניק שיחה מיוחדת ל"יתד נאמן", במהלכה עמד על הנקודות בהן יש להתחזק בתקופה זו, בה מתפשט נגיף הקורונה

"רבים מידידיי בארץ ובתפוצות ביקשו סיוע להבין את המצב הקשה שאנו חווים כעת עם נגיף הקורונה, אשר עד לרגע זה לא נמצאה לו תרופה, והוא הולך ומתפשט על פני העולם כולו, רח"ל", פותח הרב יעקב הלל את דבריו.

"העולם המוכר לנו מתמוטט. הכלכלה העולמית, שוק המניות ואינספור עסקים ועובדים בכל מגזר נפגעו קשה. היציבות בכל הקשור לעושר העולמי, וליכולת להתפרנס התערערה בצורה מדאיגה.

"עם התפשטות הנגיף, כל מרכזי הבילוי והקניות שהיו פתוחים לציבור יום ולילה, מושבתים כעת לחלוטין. טיסות מקומיות ומעבר לים, שהפכו להיות כה נפוצות בתקופתנו, אינן אפשריות עוד.

"הורגלנו לבטוח במומחיות הרופאים וברפואות המצויות בזמנינו, ובצדק, שהרי על ידם הצליחו להאריך חיי האדם מעל ומעבר לממוצע תוחלת החיים בתקופות עברו. בידי הרפואה מצויים כיום גם מגוון של בדיקות חדשניות כמו צילומי רנטגן, סריקות מגנטיות ואולטרה סאונד, שהפכו את המערכות הפנימיות בגוף האדם לספר פתוח.

"אך עם הגעתו של הנגיף החדש ה'קורונה', ביטל הקב"ה כל אפשרויות ההצלה. אין די בתי חולים, ואין די מיטות אשפוז לחולים החדשים, אין חיסון או תרופה ידועים עבור הווירוס, ובני אדם בכל רחבי העולם נופלים חולים – באופן טרגי, ורבים מהם מתים. גם האנשים החסונים ביותר מבחינת בריאותם אינם מוגנים מן הנגיף ועומדים תחת אימה גדולה ממחלה ומן הגרוע יותר. וכמובן שגם המנהיגים הגדולים בעולם, אנשי הצבא ושועי עולם אין להם מפלט מן הסכנה.

"והשאלה הנפוצה היא", ממשיך הרב הלל, "מה זה עשה ד' לנו? מה נדרש מאתנו בימים טרופים אלו?"

"לא נביאים אנו ולא בני נביאים, ואין אתנו מי שידע להבין ולהשכיל את עומק מחשבתו יתברך בהנהגתו עלינו בתקופה קשה זו, ואולם עם זאת, יכולים אנו להשיג מעט הבנה מעשית חשובה, מתוך כמה מאמרי חכמינו ז"ל, כיצד להגיב לנסיבות הנוכחיות, ולהשתמש בהבנות אלו גם כקרש קפיצה לצמיחה רוחנית.

 

האימפריה הגדולה בעולם ספגה קשות את יד ה'

הרב הלל מתייחס למצרים, שהיתה האימפריה הגדולה בעולם – עד שספגה קשות את יד ה'. "הנה מצרים בה נשתעבדו בני ישראל, הייתה המעצמה והאימפריה הגדולה והעשירה ביותר בעולם באותה תקופה, עד שבא הקב"ה והפכה על פיה, להודיע לכל באי עולם שהוא לבדו בורא, משגיח ושליט על העולם.

"עד אז היה למצרים את כל הנדרש להבטחת שלומם וביטחונם: מלך חזק, צבא אדיר, עושר גדול וחכמים יועצים עם הידע המתקדם ביותר באותה תקופה. גם העבדות במצרים הייתה חזקה מאד כמבואר בזוהר (בא, לז) שהמצרים עשו קשר של כישוף לבני ישראל עבדיהם, כך שעל פי חוקי הטבע לא יכלו לצאת מעבדותם לעולם.

"כל פתחי מצרים היו נעולים גם כן על ידי כוח הכישוף אשר שלט שם, ואף עבד לא היה יכול לברוח משם. המצרים האמינו בכוחם של כל מיני אלילים, ובכללם המלך פרעה ונהר הנילוס מקור חיותם.

"אכן, מצרים הייתה גם מקום הטומאה השפל ביותר בעולם, כפי שהתורה מעידה עליה וקוראת לה ׳ערות הארץ׳. ואולם בתור אומה הייתה נחשבת באותם הזמנים לאומה החזקה ביותר בין כל אומות העולם, עד שכל בני האדם בתקופה ההיא היו בטוחים שלא תהיה כל אפשרות לשום כוח בעולם להתגבר עליה.

"אך תאוריה זו החזיקה מעמד עד שבורא העולם שלח אליהם את עשר המכות והכל התמוטט, המלך, הצבא, האלילים, וכל העושר הגדול שהיה שם. גם החרטומים לא יכלו להתגבר על המכות שהחריבו כליל את כל הארץ. הם עמדו מהצד וראו כיצד כוחות הטבע, שעליהם סמכו, השתוללו כל כך עד שגם הם הוכרחו להסיק ש׳אצבע אלוקים היא׳. וגם פרעה בטח בעניינים שאותם ראה כמקור כוחו, היינו חיילותיו, הונו, כוח הכישוף שהיה נפוץ ביותר בארץ מצרים ואליליו. ואולם המכות השאירו אותו ערום מכל.

"דבר דומה מאד קורה גם לכל העולם בימים אלו, כאשר כל תענוגות העולם שבהם נהנים בני האדם, וכל המוסדות האיתנים שבני האדם סומכים עליהם אובדים מן העולם בזה אחר זה", קורא הרב הלל, ומציין כי את הדברים הטובים בהם חפץ ה' יתברך, ניתן לעשות גם במצבנו כיום, כאשר רבים מהעוגנים בהם בטחנו התערערו לנגד עינינו. הרב הלל מתמקד בנקודות הבאות: תורה, מצוות, תפילה, מידות טובות, גמילות חסדים, שלום בית, חינוך הילדים, צדקה.

"תורה ומצוות, תפילה, מידות טובות וגמילות חסדים. כל העניינים הללו שמהותם חיים רוחניים, תקפים בכל זמן ובכל מקום, גם כאשר אנחנו מוכרחים להסתגר בבתינו. הלוא 'משחרב ביהמ"ק אין להקב״ה בעולמו אלא ד׳ אמות של הלכה בלבד'. והדברים אמורים גם כלפי עולם שיש בו סיכון גדול להיפגע בנגיף הקורונה. אין דבר המונע אותנו כיום מלהתפלל, מלעסוק בתורה, משמירת המצוות ומחינוך הבנים בתוך מסגרת הבית.

הרב הלל מתייחס לסגירת בתי הכנסיות והאיסור להתפלל במניין: "לא נטל הבורא עולמנו הרוחני מאתנו, ח"ו. אלא, באהבתו אותנו, נטל מאתנו רק המלכודות הגשמיות בלבד", הוא מסביר. "והרי אפשר לקחת הגמרא, הסידור, הטלית והתפילין אתנו גם למקום המבודד. והשכינה שוכנת לא רק במקום של ציבור העוסקים בתורה או מתפללים, אלא ׳אפילו אחד היושב ועוסק בתורה לבדו השכינה שרויה עמו׳, וגם תפילת היחיד תתקבל בהיותו אנוס מלהתפלל בציבור".

בין אדם לחברו. אחד הדברים הנחוצים לחיזוק הוא בענייני בין אדם לחברו. פירוד הלבבות, שנאת חינם וחוסר האחדות בולט מאד בזמנינו. ישנם רבים המעדיפים להימנע מלשוחח עם אנשים מסוימים מכל סיבה שהיא, למרות היותם חלק מעם ד'. וכעת מראה לנו הקב״ה שכאשר אנו לקויים בענייני בין אדם לחברו, מידה כנגד מידה, הוא יוצר מצב שבו אנחנו מוכרחים להיפרד אחד מהשני בעל כורחנו, ועל כל פנים ניתנת לנו ההזדמנות להגביר אהבה, אחווה, שלום ורעות עם בני הבית, שמשם יתפשטו רגשי אהבה ושלום לכל ישראל.

"שלום בית וחינוך. עצם ההכרח להישאר בבית הוא הזדמנות נפלאה ונחוצה לעבוד על שני עניינים החסרים אצלנו: שלום בית אמתי וחינוך הבנים והבנות, שבכללו חיזוק הקשר עם הילדים על ידי שיחה ועידוד.

"צדקה וחסד. עניין חשוב הוא תיקון ההתייחסות לענייני הממון. הכלכלה בעולם ספגה מכה קשה. קיבלתי שיחות רבות מאנשים שרואים עושרם ונכסיהם צונחים בערכם והם אובדי עצות. אנשים רבים רואים בכספם חבל הצלה, והם לעולם לא היו חולמים לשחרר מכספם ולתת לאחרים. הם הקדישו כל זמנם ומרצם להרוויח מיליונים, ולפתע רואים שכספם אינו בטוח וגם אינו מועיל להם מאומה, כאבן שאין לה הופכים, בבחינת מרבה נכסים מרבה דאגה. הגיע הזמן להכיר בעובדה שהדברים היחידים שבהם כדאי להשקיע ממון ועליהם אפשר לסמוך לנצח נצחים, הם עשיית צדקה וחסד ולתמוך בלומדי תורה. השקעות אלו לעולם לא יאבדו ערכם, והם ערבים לנו בעת צרה", מסיים הרב הלל את דבריו.

תגיות:נגיף הקורונההרב יעקב הלל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה