כתבות מגזין

"הקורונה טרפה לטראמפ את הקלפים": פאנל מומחים לקראת הבחירות בארה"ב

ביידן או סנדרס? מי מהם מחזיק בסיכוי גבוה יותר להביס את טראמפ? למי מסייעת התפרצות נגיף הקורונה? מי מהמועמדים כושל בלשונו? ולמי יצביע המגזר שמכריע את הבחירות בארה"ב? המומחים מנתחים את מערכת הבחירות בארה"ב

  • כ"ט אדר התש"פ
פרופסור איתן גלבועפרופסור איתן גלבוע
אא

המועמדים הדמוקרטים נעמדו זה לצד זה באולם הקמפוס של אוניברסיטת אוטרביין באוהיו. לפני כל אחד מהם ניצב פודיום לבן בוהק. על הרקע השחור שמאחוריהם התנוסס הסמל של רשת החדשות CNN, וממעל השתלשלו כוכבים בוהקים. העיצוב החדשני לא עניין איש. מיליוני אזרחים אמריקנים היו ממוקדים בדיון הער שהתפתח על הבמה. היה זה במהלך אחד העימותים שנערכו בין המתמודדים על הנהגת המפלגה הדמוקרטית. עימות מר התפתח על הבמה בין המועמד היהודי הקשיש, ברני סנדרס, סנאטור וותיק ופופולארי מוורמונט, לבין אליזבת וורן, שהפכה בתחילת המרוץ לכוכבת עולה במפלגה. הפרשנים בארה"ב מעריכים כי האירוע ההוא היה משמעותי במיוחד עבור הקמפיין של סנדרס. לפי הפרשנים האמריקנים, העימות ההוא בין סנדרס לוורן, מונע מהמועמדת החזקה ביותר שפרשה מהמרוץ הדמוקרטי, להכריז על תמיכתה בסנדרס, זאת למרות הקרבה האידיאולוגית בין השניים, ובכך היא מותירה את סנדרס לדשדש הרחק מאחורי המועמד היריב, ג'ו ביידן.

אירוע משמעותי נוסף שהתרחש בעימות ההוא הייתה ההופעה הטובה של ג'ו ביידן. "השיטה האמריקאית עובדת כך, שמיד בתום העימותים התקשורתיים שמקיימים ביניהם המועמדים, מתפרסמים מיני-סקרים, שמאפשרים לדעת מי מהמועמדים ניצח", מסביר ג'ונתן ריינהולד, מומחה לפוליטיקה וממשל בארה"ב.

"מיד כשמסתיימים העימותים, ממהרים המועמדים השונים לעקוב אחר הפרשנים שניתחו את הופעתם בשעת אמת, ובעיקר – אחר הסקרים שהתבצעו תוך כדי העימות, במטרה לבדוק את התנהלותם בשעת העימות, ולשנות את הדרוש תיקון", מציין איתן גלבוע, מומחה לארה"ב מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן. לדבריו, "העימות הדמוקרטי הרביעי שנערך באוהיו היה האירוע התקשורתי הראשון בו ביידן היה נראה אנרגטי ובעל הופעה נכונה עבור מועמד שמעוניין לנצח בפריימריז. "גם במקרה זה, ביידן לא הופיע בצורה כזו שתאפשר לו להתמודד כראוי מול נשיא כריזמטי כטראמפ", הוא אומר.

בצל התקרבות מועד הבחירות לנשיאות ארה"ב, וברקע הפריימריז היצריים בתוך המפלגה הדמוקרטית, יצאנו למסע מחוף אל חוף במדינת הענק, כדי להבין לאיזה כיוון הולכת הפוליטיקה האמריקנית. למעשה, אל קו הזינוק במרוץ לנשיאות הגיעו שלושה מועמדים: הנשיא המכהן,דונלד טראמפ, שכצפוי - נבחר שוב כמועמדה של המפלגה הרפובליקאית לקראת הבחירות, ואילו שני המועמדים הנוספים שעשויים להתמודד על התפקיד החזק בעולם הם המועמדים הדמוקרטים ג'ו ביידן וברני סנדרס. בשורות הבאות ננסה להבין מה הם היתרונות של כל אחד מהמועמדים, והאם למי מהמועמדים הדמוקרטים יש סיכוי לנצח את הנשיא המכהן.

 

הקורונה משנה את המפה הפוליטית

סיפורה של משפחת פוסקו מניו ג'רזי הפך בן לילה לוויראלי בכל רחבי ארה"ב. העיתון הנחשב "ניו יורק טיימס", חשף בשבוע שעבר, כי שבעת בני המשפחה נדבקו בנגיף הקורונה, על ידי אורח שבא לסעוד במחיצתם. התוצאה הייתה קשה: שניים מבני המשפחה לא שרדו את הנגיף ומתו בייסורים. בתקשורת האמריקנית דווח כי בני המשפחה נמנעו לעדכן את האם, שנלחמה באותה עת על חייה, על מותם של ילדיה, זאת בכדי שלא לדרדר עוד את מצבה. אולם לגודל הטרגדיה, גם האם מתה זמן קצר לאחר מכן. שאר בני המשפחה עדיין מאושפזים בבתי החולים. "האירוע הטראגי הזה עלול להיות בעל השלכות משמעותיות על הקמפיין של טראמפ", אומר ג'ייסון ריינהולד, "ככל שיתפרסמו יותר אירועים מעין אלו בתקשורת האמריקנית – מצבו של דונלד טראמפ יחמיר", הוא מבהיר. לדברי ריינהולד, "אם עד לפני תקופה, המפה הפוליטית בארה"ב הייתה נראית ברורה למדי. הכלכלה הייתה במצב מצוין, ללא שינוי באופק, וכן שאר המדדים האזרחיים, שהפגינו ביצועים טובים - מהבריאות ועד התרבות, כעת כל זה שייך להיסטוריה, בעקבות השתוללות נגיף הקורונה. הווירוס שעשה את דרכו מסין לכל רחבי העולם, הגיע גם לארה"ב, והשתלט על סדר היום הציבורי במדינת הענק. כעת נראה כי הקורונה עלולה להכריע את הכף גם בנוגע לבחירות לנשיאות, זאת על אף שטראמפ הוא מועמד חזק במיוחד, יותר משני המועמדים הדמוקרטים שעשויים לעמוד מולו", הוא מציין.

המומחים עמם אנו משוחחים תמימי דעים בנוגע לכך שהקורונה עשויה לשנות את המפה הפוליטית בארה"ב. לדברי פרופ' איתן גלבוע, התפשטות נגיף הקורונה בארה"ב פגעה קשות בסיכוייו של טראמפ לנצח בבחירות. "הקורונה עשתה כמה דברים למערכת הבחירות בארה"ב", הוא מסביר, "הדבר הראשון שהשתנה הוא פרקטי: מערכות בחירות פנימיות של שתי המפלגות נדחו. בעוד המפלגה הרפובליקנית יודעת את מי היא תשלח להתמודד על הנשיאות, במפלגה הדמוקרטית זה עדיין לא ברור. בין היתר, נדחו הבחירות בכמה מהמדינות החשובות ביותר בכל מערכת בחירות בארה"ב: אוהיו, פלורידה, ואריזונה. מדובר במדינות שבהן יש בוחרים משתי המפלגות, ומצביעים רבים שמתנדנדים ומצביעים פעם למפלגה הדמוקרטית ופעם למפלגה הרפובליקאית, לכן הבחירות שייערכו בהן הן חשובות למדי ויכולות להצביע על מה שיתרחש בהן בבחירות לנשיאות".

 

המפסידים הגדולים: טראמפ וסנדרס

בימים כתיקונם, ג'ו ביידן היה אמור לחגוג את הניצחון המוחץ שהיה לו על סנדרס בפלורידה, המעניקה 219 צירים, בעצרת ענק עם אלפי משתתפים. אבל, החשש מהידבקות בנגיף הקורונה, שינה את התכניות, וביידן נאלץ להודות לתומכיו דרך התקשורת.

"המועמדים הפסיקו לארגן עצרות בחירות, בעקבות התפשטות הווירוס", מציין גלבוע. "כל עבודת השטח של המועמדים הופסקה כמעט לחלוטין. הנזק של הווירוס לקיומם של מטות הבחירות הוא עצום. כל המנגנון האדיר שיש למועמדים לנשיאות בארה"ב, אשר כולל: מומחים לאסטרטגיה תקשורתית, סוקרים, אנשי מטה ושטח ועוד, הכל נפגע".

לדברי גלבוע, "ביידן שהוא פחות טוב בעצרות בחירות גדולות, רק מרוויח מהמצב הנוכחי, משום שכעת אינו צריך לעמוד מול קהל. לעומתו, סנדרס וטראמפ הם אשפי קהל, והעצרות שלהם נחשבות לסנסציה בקרב תומכיהם. כל זה פסק כעת. העובדה שעצרות הבחירות הגדולות בוטלו פגעה קשות בקמפיין של סנדרס. ההפסדים שלו בפריימריז האחרונים נזקפים בחלקם לכך שלא יכול לקיים עצרות ענק. כך, לדוגמה, סנדרס הפסיד בבחירות שנערכו במישיגן, בפער משמעותי, על אף שבפריימריז הקודמים הוא ניצח את קלינטון בבחירות שנערכו במדינה. לעומת זאת, טראמפ, על אף שאינו יכול לקיים כעת עצרות ענק, ממשיך לתקשר עם בוחריו באמצעות הפלטפורמה האהובה עליו: הדיגיטל. הנשיא, בניגוד למועמדים הדמוקרטים, חזק מאוד בתחום הדיגיטלי, וכך הוא יכול להמשיך ולהדהד את מסריו גם בימים אלו".

מי מהמועמדים מרוויח מהתפרצות נגיף הקורונה?

לדברי איתן גלבוע, המרוויח העיקרי מהתפרצות הנגיף הוא סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן. "אנו כבר רואים כיצד הוא קיבל מומנטום מול המועמד היריב, ברני סנדרס, כאשר ניצח בבחירות הפנימיות שנערכו בפלורידה ועוד שתי מדינות. הסיבה לכך היא העובדה שסנדרס נראה אדם קיצוני, ובשעת משבר האזרחים רוצים אדם מתון שיתנהל באופן צפוי ונכון, ולא בצורה קיצונית. לכן, משבר הקורונה מסייע לביידן גם מול סנדרס וגם מול טראמפ, משום שכסגן נשיא לשעבר, שהיה מתון למדי, הוא משדר יציבות יותר משניהם", הוא מסביר.

פרופ' ריינהולד מסכים עם הדברים ואומר: "הציבור קיבל את התנהלות טראמפ מול המשבר באופן לא טוב. טראמפ מלכתחילה אמר שאין להתייחס לנגיף הזה כלל. הוא השווה בין הקורונה לשפעת, וקרא לאנשים להמשיך בשגרת חייהם. במבט לאחור, האמירה הזו הייתה טעות קשה. גם בגלל שהיא התבררה מהר מאוד כלא נכונה, ועוד יותר מכך – בשל העובדה שהיא שידרה לציבור זלזול במלחמה מול נגיף מסכן חיים".

ריינהולד מציין כי גם בתוך המפלגה הרפובליקאית יש כאלו שמותחים ביקורת על מדיניות טראמפ בנוגע למשבר הקורונה, בהם מושלים בכירים, שנאלצו להוציא לבדם צווים שיאפשרו להם להילחם בנגיף בארצם. כך לדוגמה, דווח על שורה של אמצעים בהם נקט ראש העיר ניו יורק כדי להתמודד עם הנגיף. את המהלכים הללו הוא ביצע ללא רוח גבית משמעותית מוושינגטון. כך שטראמפ בהחלט נפגע מהמצב הזה. למרות העובדה שהוא החל להילחם בנגיף, וסגר את הגבולות, מבחינת האמריקנים זה מעט מדי ומאוחר מדי.

טראמפ (צילום: שאטרסטוק)טראמפ (צילום: שאטרסטוק)

ריינהולד מסביר כי גם להתנהלות ההמשך מול הנגיף תהיה משמעות. "לשלושים מיליון אנשים בארה"ב, אין ביטוח בריאות, שעשוי למנוע מהם להתחסן מול המחלה, וכך הם עלולים להדביק אנשים אחרים. על טראמפ והמפלגה הרפובליקנית למצוא להם פתרון מהיר, בכדי שלא לתת נשק ליריביהם הדמוקרטים, שיעלו שוב את טיעון 'ביטוח הבריאות הממשלתי' חינם לכל אחד מהאזרחים, כפי שנהוג בישראל ובמדינות מערביות נוספות".

לדברי גלבוע, "הקלף החזק ביותר של טראמפ עד כה היה הכלכלה. "הכלכלה האמריקנית הייתה ברמה הטובה ביותר שלה זה שנים ארוכות. האבטלה הייתה בשפל של עשרות שנים. הבורסה שגשגה. כל זה מתמוטט עכשיו".

פרופ' גלבוע מבהיר כי כעת טראמפ מעוניין לשקם את המצב באמצעות הזרמת כסף רב אל המשק: "הממשל הפדרלי עומד להשקיע טריליון דולר בשווקים שנפגעו ממשבר הקורונה. חבילות מענקים אדירות יגיעו לעסקים הקטנים, והבונוס הגדול: כל אזרח אמריקני עשוי לקבל בקרוב 1,000 דולר לחשבון הבנק שלו, במטרה לוודא שלא יינזק משמעותית מהמשבר שפוקד כעת את המדינה. המהלכים הללו מסייעים מעט, אך השווקים נותרו תנודתיים. כך, לאחר ההודעה על הזרמת הכספים למשק, זינקו המדדים בבורסות ב-10%, אחרי יום שירדו ב-10%. אך לאחר מכן הם צנחו שוב לרמה בה היו קודם".

עד כמה התפרצות הנגיף פגעה בטראמפ?

גלבוע: "טראמפ ניזוק בשלושה פרמטרים חשובים. מלבד הנושא הכלכלי שנפגע והזלזול שהפגין תחילה כלפי המשבר החמור הזה, טראמפ נכשל במבחן נוסף, החשוב במיוחד עבור מועמדים שמעוניינים לנצח מערכת בחירות בארה"ב: הצגת מנהיגות בתקופות משבר. הקודם שהוכיח מנהיגות בעייתית היה ג'ורג' בוש, שבעת הסופה קטרינה הוכיח התנהלות בעייתית לחלוטין. הוא זלזל במשבר הגדול, ולא הצליח לייצר לעצמו תדמית של מנהיג. זה פגע קשות במועמדות שלו. הזלזול של בוש במצב ואי הפגנת האמפתיה לרגשי ההמון, הובילו לכך שהמפלגה הדמוקרטית ניצחה באותן בחירות".

ריינהולד: "טראמפ מלכתחילה האמין כי ביידן הוא היריב החזק ביותר שלו. לכן הוא תקף אותו, בתקווה כי זה יסייע לסנדרס ולוורן לנצח. כתוצאה מהתפרצות הנגיף, התרחש קודם כל נזק עקיף לטראמפ: ביידן המריא בסקרים ובדעת הקהל, והוא הרוויח נקודות מול סנדרס. בנוסף, מהבחינה הכלכלית, סביר להניח שהיות והמצב הנוכחי יימשך עוד כמה חודשים, גם הכלכלה תתערער, כך שהנשיא עומד בפני מהלומה קשה מאוד לקמפיין שלו. עד-כדי-כך שיכול להיות שזה יכריע את הבחירות לרעתו של טראמפ. גם כך הבעייתיות שלו זה חוסר המנהיגות שלו".

סנדרס (צילום: שאטרסטוק)סנדרס (צילום: שאטרסטוק)

 

הדמוקרטיה מעל הכל

באופן טכני - כיצד ניתן יהיה לקיים בחירות, כאשר המגיפה משתוללת ברחובות?

גלבוע: "התקשורת האמריקנית מעניקה לשאלה זו תשומת לב רבה בימים אלו. עם זאת, ברור כבר מעכשיו כי הבחירות בארה"ב לא יידחו. זה דבר שאולי יכול להתרחש במדינות אחרות בעולם, אבל בארה"ב – הדמוקרטיה מעל הכל. והבחירות צפויות להתקיים ביום שלישי, בשבוע הראשון של חודש נובמבר, מבלי שניתן יהיה לשנות זאת. אפילו בתקופת מלחמות העולם, האמריקנים לא הזיזו את תאריך הבחירות, כך שלא ייתכן כי הבחירות יידחו. במקום זאת, האמריקנים עשויים למצוא פתרונות אחרים להצבעה. חשוב לזכור כי ארה"ב היא המדינה המובילה את העולם מבחינה טכנולוגית, מה שיאפשר לה, אולי, למצוא פתרון טכנולוגי. בנוסף, תיתכן הצבעה דרך הדואר. כבר היום, מספר המצביעים דרך הדואר הולך ועולה, משום שאמריקנים רבים מתעצלים ללכת ולהצביע. פתרון נוסף הוא הצבעה, אבל תחת מגבלות שונות, כמו בידוד לכל מצביע, ועוד".

כיצד אתם מסבירים שסנדרס הפסיד את ההובלה לביידן, לאחר שהוביל במרוץ?

 גלבוע: "ברני סנדרס מופיע בהתלהבות יתרה. הוא מתלהב מאוד ויותר מכך – מתלהם. זה עבד לו כל זמן שהצעירים באו להצביע. הסגנון הזה מלהיב את הצעירים, המביטים על סנדרס בהערצה עיוורת. אבל יש לו נקודות אכילס בקרב קהילות אחרות, כמו הקהילה המבוגרת יותר והקהילה השחורה, שתומכת בביידן, שהיה סגנו של אובמה ונחשב למזוהה מאוד עם הקהילה השחורה האמריקנית. כעת המפלגה הדמוקרטית מפעילה לחצים כבדים על סנדרס לפרוש מהמרוץ, כדי להגדיל את סיכוייו של ביידן לנצח את טראמפ. ברגע שסנדרס יפרוש, יוכל ביידן להתפנות לניהול הקמפיין על הנשיאות במקום להמשיך ולהילחם בתוך המפלגה הדמוקרטית. הלחצים הללו הופעלו על כל שאר מועמדי המפלגה, כמו קמילה האריס ועוד, אך סנדרס, למרות שורת ההפסדים שלו, אינו נכנע עדיין ומסרב לפרוש".

משבר הקורונה לא היה הדבר היחידי שסייע לביידן באחרונה. גם העימות הדמוקרטי האחרון, בו התעמתו סנדרס וביידן לבדם, הסתיים בניצחונו של סגן הנשיא לשעבר. "ביידן הוביל בעימות. גם מבחינת תוכן הדברים, שהיו מובנים יותר ומקובלים יותר על דעתם של רוב האמריקנים, וגם בגלל הצורה שבה הוא הוריד את הדברים", אומר גלבוע ומוסיף: ביידן הופיע כמו שצריך, והביס את סנדרס בכל פרמטר, בפעם הראשונה שבה שניהם התעמתו לבדם, ללא מועמדים נוספים מסביבם. כך שניצחונו של ביידן משמעותי עוד יותר. וכידוע, בארה"ב יש משמעות רבה לניצחון בעימות שכזה".

מה יכול להיות הקלף שיסייע לביידן לנצח את טראמפ?

ריינהולד: "בחירת סגן מתאים. לבחירת סגן יכולה להיות השפעה דרמטית על ההצבעה לנשיאות. בימים אלו מתרחש קרב בתוך המפלגה הדמוקרטית בין הרוב המתון, שמוביל ביידן, לצד הרדיקלי, שאותו מוביל סנדרס. המחלוקת הזו מבתרת את המפלגה הדמוקרטית לשני חלקים, והיא שהביאה להפסד של הילארי קלינטון בבחירות ב-2016, כאשר אנשי שמאל רדיקלים נמנעו מלהצביע לה. אי-ההצבעה של השמאל הרדיקלי לקלינטון הובילה לנפילתן של המדינות המכונות 'חגורת הפלדה', ביניהן המדינות החשובות, אוהיו ומישיגן, ולהפיכת טראמפ לנשיא ארה"ב. כדי למנוע זאת, על ביידן, שהבטיח כי ימנה סגנית אישה, יהיה לגייס את הצד הרדיקלי במפלגה שאותה מייצגת, בין היתר, אליזבת וורן. מינויה לסגניתו תסייע רבות לביידן. וורן היא רהוטה במיוחד, חכמה, מפגינה חוזק, ויש לה משנה כלכלית מסודרת. גם בעימותים תקשורתיים היא היחידה, לדעתי, שתוכל לנצח את טראמפ".

גלבוע: "כבר עכשיו אפשר לדעת כיצד יסתיימו מערכות הבחירות בארבעים מדינות. הקרב ניטש סביב שורת מדינות הנחשבות ל'מתנדנדות', שזה אומר – מדינות שאינן מצביעות למפלגה מסוימת. לדעתי, ביידן יגדיל את סיכוייו לכבוש את המדינות המתנדנדות על ידי מינויה של איימי קלובשר, שקבילה תמיכה נאה מצד המצביעים בפריימריז הדמוקרטי, אך לא באופן שאפשר לה להמשיך ולהתמודד". גלבוע מסכים כי לוורן יש יתרונות שתוכל להביא לביידן, אך לדבריו, מינויה לסגניתו יקשה עליו לנהל מדיניות סדירה לאחר היבחרו. "כבר עכשיו המפלגה הדמוקרטית מתנהלת באופן חצוי, כאשר יו"ר המפלגה הוא מהאגף המתון, וסגנו מהאגף הרדיקלי יותר. מטרת הניהול המשותף הייתה לאחד את המפלגה, אך היא הביאה למצב בלתי נסבל, בו כל צד מושך את המפלגה לכיוון אחר. וכנשיא, ביידן לא יוכל לאפשר מצב כזה, זאת על אף שמינויה של וורן לתפקיד יסייע לו במרוץ".

ג'ו ביידן ((צילום: שאטרסטוק)ג'ו ביידן ((צילום: שאטרסטוק)

 

הצרות של ביידן

"לג'ו ביידן יש חסרונות רבים, שעלולים לפגוע בו קשות במאבק מול טראמפ", מזכיר פרופ' ריינהולד. "אחת הבעיות המשמעותיות של ביידן היא העובדה שהצביע בעד הפלישה האמריקנית לעיראק, מהלך שמתקבל היום בארה"ב כבעייתי במיוחד. הנשיא המכהן התנגד אז לפלישה, כך שבזה יש לו יתרון מובנה. בעיה נוספת של ביידן, ומשמעותית אף יותר, זו מסכת טעויות הדיבור שלו. לביידן היו טעויות עובדתיות רבות ופליטות פה מביכות. ביידן יכול להיתפס בכל מיני אמירות בעייתיות, שחלקן נובעות מהעובדה שהוא אדם מהיר חימה. חלק גדול מהאירועים הללו התרחשו במהלך עצרות בחירות או מפגשים עם אנשים, שדבריהם הרגיזו אותו. על כך יש לציין, כי עובדה זו צפויה להפוך את הקרב בין טראמפ לביידן לקשה במיוחד. מדובר בשני אנשים שיודעים לתקוף אחד את השני, ובצורה חריפה במיוחד. במערכת הבחירות הקרובות בארה"ב, האדם צפוי להיות העיקר ולא האידיאולוגיה, ואנו צפויים לראות כיצד שני האישים (בהנחה שביידן אכן ייבחר. ד.פ), משמיצים זה את זה באופן חריף למדי".

גלבוע: "לביידן תמיד היו בעיות בדיבור, אך מצד שני יש לו משהו שיש גם לביל קלינטון: הוא אדם חם במיוחד, ויכול להשרות על האנשים בסביבתו הרגשה טובה, כאילו הוא ידיד טוב שלהם משכבר הימים. זה יוכל לסייע לו מאוד בקמפיין".

בקמפיין טראמפ טוענים שפליטות הפה של ביידן מצביעות על כך שהוא דמנטי, האם זה כך?

ריינהולד: "איני חושב שזה נכון. ביידן לדעתי כשיר לנהל את ארה"ב, אך בהחלט זהו מצב בעייתי, שעליו ועל הצוות שמלווה אותו לתת על כך את הדעת".

גלבוע: "ייתכן כי הטענה לפיה פליטות הפה של ביידן הפכו להיות תדירות ומשמעותיות יותר בשנים האחרונות כתוצאה מהזדקנות, נכונות. אך גם בלי להתייחס אם חל שינוי במצבו או לא, פליטות הפה הללו מפגינות חולשה ועשויות בהחלט לפגוע בסיכוייו להיבחר".

"את מערכת הבחירות הבאה בארה"ב יכריעו אנשי הצווארון הלבן – מגזר הפועלים", מסכם ריינהולד. הדרישה של הפועלים, אשר מאכלסים את המדינות המתנדנדות, היא שהמדינה הפדרלית תתמוך בהם יותר. בבחירות שנערכו ב-2016 הם הצביעו עבור טראמפ. הפועלים הרגישו שטראמפ דומה להם יותר מקלינטון, שהפגינה ניתוק רב, למרות שגם טראמפ עשיר. השאלה כעת היא האם הם ימשיכו לתמוך בו או שמא יעברו לדמוקרטים. בעוד סנדרס חזק במיוחד בקרב הפועלים, ביידן, אינו פופולרי במגזר. עם זאת, בניגוד לקלינטון, ביידן מחובר יותר לפועלים, על אף שהיו לו כמה תקריות איתם במהלך מערכת הבחירות.

משוואה נוספת היא פנסילבניה – מדינה מתנדנדת בה הובסה קלינטון בפער קטן. ביידן מתגורר במדינה סמוכה לפנסילבניה, כך שייתכן כי תושבי המדינה יצביעו לו יותר לאור שכנותו אליהם, וכך יכריע את הכף. זאת, בהתחשב בכך שהפער בין טראמפ לקלינטון במדינה היה קטן במיוחד. בכלל, טראמפ ניצח בכל המדינות המתנדנדות בפער קטן יחסית".

בשלב זה מבקש פרופ' גלבוע להוסיף כי ביידן עשוי לנצח גם במישיגן, שאף היא מדינה מתנדנדת. "בבחירות הקודמות הביס טראמפ את קלינטון במישיגן, אך בבחירות הללו ביידן עשוי לקחת את המדינה, משום שממשל אובמה היה זה שהציל את תעשיית הרכב הענפה במישיגן, באמצעות הזרמת כספים רבים לתעשייה במדינה. ביידן שהיה סגנו של אובמה – יוכל להשתמש בכך כדי לזכות בתמיכתם של התושבים במדינה, וייתכן שיצליח בכך. עם זאת, חשוב לומר כי אם תמונת המדינות מהבחירות הקודמות תישמר – טראמפ יוכל לנצח את ביידן גם ללא מישיגן".

ולסיום - מי יהיה לדעתכם הנשיא הבא של ארה"ב?

ריינהולד: "הן ביידן והן סנדרס הם מועמדים חלשים לעומת טראמפ. לולא הקורונה, נקל לשער כי טראמפ היה מנצח את הבחירות בקלות. ביידן חזק בקרב המעמד הבינוני – רוב רובה של המפלגה הדמוקרטית, אך חלש בקרב הפועלים. אצל סנדרס המצב הפוך. טראמפ לעומת זאת, זוכה לתמיכה מסוימת בשני המגזרים, כך שהוא בהחלט מועמד חזק במיוחד. יש כאן נקודה נוספת, שנוגעת לברק אובמה. הנשיא לשעבר לא הביע תמיכה עד כה באף מועמד. זה דבר חריג למדי, ומצביע על, אולי, חוסר אמון של אובמה בביידן וביכולת שלו להנהיג את ארה"ב, גם זה עלול לפגוע בביידן ובדמוקרטים".

גלבוע: "ככלל, מערכת בחירות יכולה להיות דינמית במיוחד, כך שהמומנטום יכול להשתנות במהירות. בשנת 2008 התמודדו ג'ון מקיין הרפובליקני וברק אובמה הדמוקרטי על הנשיאות. מקיין הוביל בסקרים, והיה נראה כי הוא עומד לנצח, עד שהגיעה המפולת הכלכלית שהתרחשה תחת ממשל בוש הרפובליקני, והיא פגעה קשות במקיין. בסופו של דבר ניצח אובמה, למרות שלאורך כל הדרך, הסקרים חזו כי מקיין יהיה המנצח הגדול. וזה עוד לפני שדיברנו על מה שהתרחש ב-2016 עם הסקרים. כך שלא נוכל לדעת".

תגיות:בחירותארה"ב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה